OD RUBENSA DO VERMEERA: MALARSTWO FLAMANDZKIE I HOLENDERSKIE XVII WIEKU 3105-ODRVMF-SP
Wykład przedstawia nowe stanowiska badawcze wobec danej sztuki niderlandzkiej, zastosowane wobec najbardziej wybitnych artystów i najsłynniejszych dziel. Podjęte zostaną następujące tematy:
1. Peter Paul Rubens: tryb produkcji warsztatowej
2. Rembrandt i Vermeer: tryb produkcji warsztatowej i strategie komercyjne
3. Rembrandt: geniusz, strateg komercji czy autorefleksyjny teoretyk?
4. Rembrandt: autoportrety
5. Rembrandt: Anatomia dra Tulpa
6. Rembrandt: Dziewczyna w ramie obrazu z kolekcji Lanckorońskich
7. Iluzja w malarstwie holenderskim XVII wieku
8. Vermeer – malarz w Delft
9. Vermeer: widoki miejskie
10. Pieter Saenredam: malarz sacrum czy badacz historii patriotycznej?
11. Jan Steen – producent obrazów rodzajowych
12. Mariny szybko i tanio malowane: inwencja technologiczna czy wyraz kryzysu polityczno-ekonomicznego?
13. Obrazy animalistyczne w sztuce flamandzkiej XVII wieku
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
• ma uporządkowaną pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu historii sztuki
• ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych historii sztuki
• zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki
• posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie historii sztuki
• potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów obiektów sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie wypowiedzi ustnej i krótkiej pracy pisemnej
Literatura
1. Złoty Wiek malarstwa flamandzkiego: Rubens, van Dyck, Jordaens…1608–1678, kat. wyst. ,Muzeum Narodowe w Warszawie 2007
2. A. Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580–1660, Warszawa 2005
3. B. Haak, The Golden Age: Dutch Painters of the Seventeenth Century, London 1984 i inne wydania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: