Obrazy Arkadii 3105-OA-K
W ramach zajęć dyskutowane będą wyobrażenia, przeobrażenia
i dekonstrukcje arkadyjskiego toposu, zakorzenionego w
Eklogach Wergiliusza, poematach Arkadia Jacopa Sannazara,
Pastor fido Guariniego czy Astrea Honoré d’Urfé, w sztuce
europejskiej, XVIII-XX w. (z odwołaniami do wcześniejszej
tradycji). Najważniejsze obszary tej prezentacji to: Arkadia jako
idealny pejzaż kultury śródziemnomorskiej, locus amœnus;
Arkadia jako miejsce ucieczki przed cywilizacją, przestrzeń
swobody i anarchii; ogród jako prywatna Arkadia – artystyczna
przestrzeń tworzenia / Natura wytworzona; Utracone Arkadie –
obrazy śmierci i spustoszenia natury, ale też nowoczesne próby
produkowania sztucznych arkadii. Omawiane będą przykłady
idealizowanych obrazów starożytności w malarstwie XVIII i XIX
w., ale też romantyczne koncepcje ogrodowe, przykłady
prywatnych ogrodów i domów artystów, które stawały się
miejscem szczęśliwego odosobnienia i kreacji, egzotyczne raje i
dziewicze obszary pozaeuropejskie, widziane z perspektywy
europejskiej, ale tez artystyczne falanstery, realizujące ideał
harmonii człowieka, sztuki i natury.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie opisać i analizować obrazy, teksty, założenia ogrodowe, prezentujące konstrukcję Arkadii, potrafi także zdekonstruować ów mit we współczesnej kulturze, używając pojęć z zakresu historii sztuki kultury, literatury, gender studies; potrafi dyskutować na tematy związane z problematyką zajęć.
K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
K_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
K_U04 potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne
K_U05 potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury
K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych
K_K05 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami)
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach i prezentacja (30 minut)
wybranego zagadnienia związanego z tematyką aktualnych
zajęć.
Literatura
Bibliografia będzie dostosowana do uzgodnionych ze
studentami tematów, których porządek wyznaczony zostanie
na pierwszych zajęciach, w zależności od liczebności grupy i
znajomości języków obcych. Podstawową publikacją odnoszącą
się do problematyki zajęć (z perspektywy historii sztuki,
literatury i muzyki) będzie katalog wystawy w MNW, Arkadia
(tu zebrana literatura przedmiotu).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: