Museum in Modernity and Postmodernity 3105-MMPM-K
The course explores the status and workings of the institution of (art) museum from its inception in early modernity, through its boom in the nineteenth and the twentieth centuries, to the period of its transformation in postmodernity. The aim is to better understand the ever-evolving function of the institution of the museum and how museums have mirrored the socio-political transformations since the nineteenth century.
Museum as a paradigm of modernity will be discussed through an analysis of the embeddedness of this institution in such phenomena as, among others, formation of identity and nation-building, the nineteenth-century historicism and positivism, and philanthropy and patronage. In the second part of the course, the adaptation of the museum to the postmodern condition will be investigated. Starting from the postmodern critique of the museum, the late-twentieth- and twenty-first-century transparency and restitution debates, as well as the impact of democratization and social inclusivity policies within museums will be explored. Further topics will focus on the architecture of contemporary museums, the neoliberal capitalist model of cultural institutions and its consequences for museums and the museum edutainment of the post-digital era.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium, praca z tekstem, praca w grupie, burza mózgów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze Kontekst – uwarunkowania, skutki
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U11 – posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł
K_U12 – ma umiejętności językowe w zakresie historii sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Egzamin ustny i prezentacja
Kryteria oceniania:
Poza przedstawieniem prezentacji oraz zaliczeniem egzaminu ustnego warunkiem zaliczenia jest lektura tekstów i aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
Alonso, Alejandra, Pazos-Lopez, Angel, ed. Socializing Art Museums: Rethinking the Public’s Experience. Berlin: De Gruyter, 2019.
Appadurai, Arjun. “Museum Objects as Accidental Refugees.” Historische Anthropologie 25, no. 3 (2017): 401–08.
Appadurai, Arjun. “The Museum, the Colony, and the Planet: Territories of the Imperial Imagination.” Public Culture 33, no. 1 (2021): 115–28.
Balloffet, Pierre, François H. Courvoisier, and Joëlle Lagier. “From Museum to Amusement Park: The Opportunities and Risks of Edutainment.” International Journal of Arts Management 16, no. 2 (2014): 4–18.
Cleary, Marty Kate, Fowles, Frances. The Art Market and the Museum: Institutional Collecting, Display and Patronage since the Mid-Nineteenth Century. London: Bloomsbury Publishing, 2025
Conlin, Jonathan. The Met: A History of a Museum and its People. New York, Columbia University Press, 2024.
Cuno, James, ed. Whose Culture? The Promise of Museums and the Debate over Antiquities. Princeton: Princeton University Press, 2012.
Kundu, Rina and Nadine M. Kalin. “Participating in the Neoliberal Art Museum.” Studies in Art Education 57, no. 1 (2015): 39–52.
Lindsay, Georgia, ed. Contemporary Museum Architecture and Design: Theory and Practice of Place. New York; London: Routledge/Taylor & Francis Group, 2020.
Lorente, Pedro J., Reflections on Critical Museology Inside and Outside Museums. New York; London: Routledge/Taylor & Francis Group, 2022.
Lorente, J. P. „Symbol of an Era?: The Guggenheim Bilbao as an Epitome of New Museum Tendencies at the Turn of the Millennium.” Museum, Materials and Discussions. Journal of Museum Studies 2, no. 1 (2025): 95–114.
McClellan, Andrew. Inventing the Louvre: Art, Politics, and the Origins of the Modern Museum in Eighteenth-Century Paris. Berkeley, Calif.: University of California Press, 1999.
Merkel, Jayne. “The Museum as Artifact.” The Wilson Quarterly 1 (2002): 66-79
Meyer, Andrea and Bénédicte Savoy. The Museum Is Open: Towards a Transnational History of Museums 1750-1940. Berlin: De Gruyter, 2014.
Pomian, Krzysztof. Le musée, une histoire mondiale. [Paris]: Gallimard, 2020.
Preziosi, Donald and Claire J Farago. Grasping the World: The Idea of the Museum. London; New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: