Muzeum i feminizm 3105-MIF-SP
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym, służące pogłębieniu wiedzy dotyczącej muzeologii i feministycznej historii sztuki. W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze zagadnienia związane z feministyczną krytyką muzeów sztuki i przemianami dokonującymi się w muzeach pod wpływem tej krytyki. Skupiać się one będą na kilku obszarach: 1. feministyczne analizy kolekcji muzealnych, wystaw stałych i czasowych; 2. feministyczne działania aktywistyczne i artystyczne komentujące politykę muzeów; 3. przemiany w muzeach pod wpływem krytyki feministycznej, zarówno w programach wystawienniczych, jak i sposobie funkcjonowania instytucji; 4. muzea kobiet i sztuki kobiet; 5. feministyczne wystawy muzealne sztuki dawnej i nowoczesnej.
Zajęcia będą polegały na wspólnym omawianiu poszczególnych zagadnień na wybranych przykładach, głównie z Europy i Stanów Zjednoczonych. Przewidziane są też wizyty w warszawskich muzeach oraz analiza ich kolekcji, programów i sposobów funkcjonowania.
Podstawą dyskusji będą teksty wskazane przez prowadzącą. Dokładna lista zagadnień i lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
absolwent zna i rozumie:
K2_W02 – w stopniu pogłębionym terminologię, teorię i metodologię z zakresu muzealnictwa i feministycznej historii sztuki;
K2_W03 – kluczowe fakty i zjawiska dotyczące feministycznych interwencji i projektów w muzeach sztuki;
K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji, krytyki, wartościowania i problematyzowania aktywności feministycznych artystek, kuratorek i badaczek w obrębie muzeów sztuki.
absolwent potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu feministycznych interwencji w muzealnictwie z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów z zakresu feministycznego muzealnictwa, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki.
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające perspektywy proponowane przez feministyczna historię sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
K2_U07 – stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.
K2_U08 – porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach.
K2_U13 – samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Test sprawdzający znajomość zagadnień omawianych na zajęciach i umiejętność zastosowania ich w praktyce analitycznej.
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie powyżej 50% na teście.
Literatura
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym, służące pogłębieniu wiedzy dotyczącej muzeologii i feministycznej historii sztuki. W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze zagadnienia związane z feministyczną krytyką muzeów sztuki i przemianami dokonującymi się w muzeach pod wpływem tej krytyki. Skupiać się one będą na kilku obszarach: 1. feministyczne analizy kolekcji muzealnych, wystaw stałych i czasowych; 2. feministyczne działania aktywistyczne i artystyczne komentujące politykę muzeów; 3. przemiany w muzeach pod wpływem krytyki feministycznej, zarówno w programach wystawienniczych, jak i sposobie funkcjonowania instytucji; 4. muzea kobiet i sztuki kobiet; 5. feministyczne wystawy muzealne sztuki dawnej i nowoczesnej.
Zajęcia będą polegały na wspólnym omawianiu poszczególnych zagadnień na wybranych przykładach, głównie z Europy i Stanów Zjednoczonych. Przewidziane są też wizyty w warszawskich muzeach oraz analiza ich kolekcji, programów i sposobów funkcjonowania.
Podstawą dyskusji będą teksty wskazane przez prowadzącą. Dokładna lista zagadnień i lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: