Malarstwo holenderskie i flamandzkie XVII wieku – wybrane aspekty 3105-MHF-SP
Wykład przedstawia nowe stanowiska badawcze wobec danej sztuki niderlandzkiej, zastosowane wobec najbardziej wybitnych artystów i najsłynniejszych dziel. Podjęte zostaną następujące tematy:
• Sztuka niderlandzka wobec doktryny protestanckiej
• Hans Vredeman de Vries – artysta wędrowny
• Hendrick Goltzius
• Roelant Savery
• Holenderskie „Lekcje anatomii”
• Statki, redy, porty, morskie bitwy: wczesne malarstwo marynistyczne w Holandii
• Mariny – szybko i tanio malowane: inwencja technologiczna czy wyraz kryzysu polityczno-ekonomicznego?
• Peter Paul Rubens: tryb produkcji warsztatowej
• Rembrandt producent sztuki czy badacz formy
• Rembrandt – autoportrety
• Rembrandt: Dziewczyna w ramie obrazu z kolekcji Lanckorońskich
• Carel Fabritius między Rembrandtem a Vermeerem
• Vermeer – malarz w Delft
• Vermeer – widoki miejskie
• Pieter Saenredam: malarz sacrum czy badacz historii patriotycznej?
• Obrazy animalistyczne w sztuce flamandzkiej XVII wieku
Efekty kształcenia
Student
• ma uporządkowaną pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu historii sztuki
• ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych historii sztuki
• zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki
• posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie historii sztuki
• potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów obiektów sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Zajęcia pogłębiają umiejętności badawcze.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie krótkiej pracy pisemnej
Literatura
1. Złoty Wiek malarstwa flamandzkiego: Rubens, van Dyck, Jordaens…1608–1678, kat. wyst. ,Muzeum Narodowe w Warszawie 2007
2. A. Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580–1660, Warszawa 2005
3. B. Haak, The Golden Age: Dutch Painters of the Seventeenth Century, London 1984 i inne wydania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: