Między GS-em a PEWEX-em, czyli konsumpcja w PRL 3105-MGSPEWEX-KK
Tematem konwersatorium będzie szeroko rozumiana konsumpcja (od żywności po czas wolny) w (równie szeroko rozumianej) PRL (1944/45-1989) z elementami porównania z okresem Dwudziestolecia międzywojennego i okupacji oraz po 1989 r. W oparciu o różne rodzaje źródeł – prasa, film fabularny i dokumentalny, karykatury, ego-dokumenty, materiały urzędowe zostaną zaprezentowane/omówione takie problemy jak konsumpcja żywności, motoryzacja, czas wolny etc.).
1.Zajęcia wstępne: ustalenie listy uczestników, prezentacja tematów, źródeł, literatury.
2. Wprowadzenie do tematu I: Konsumpcja w Polsce 1918-1945
3. Wprowadzenie do tematu II: Zrozumieć PRL (George J. Flemming [wł. Jerzy Działak], Polska mało znana, Paryż 1967).
4-5. Problem nr 1: mięso.
6. Problem nr 2: alkohol
7. Problem nr 3: mieszkanie
8. Problem nr 4: samochód.
9. Problem nr 5: dolar i złoto, czyli lek na ciężkie czasy.
10. „Chcemy być nowocześni” – czyli przełom konsumpcyjny „długich lat 60.”.
11-12. Konsumpcyjna codzienność w świetle ogłoszeń drobnych („Życie Warszawy”, 1944-1995).
13-14. Sopot i Zakopane: czyli czas wolny to też konsumpcja.
15. „Co zostało?”, czyli poszukiwanie śladów peerelowskiej konsumpcji we własnych domach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W14 - Student uczestniczący w konwersatorium nabywa wiedzę zarówno o podstawowych pojęciach związanych z historią społeczną w ogóle, jak o wybranych problemach i procesach z historii społecznej Polski w XX wieku. Oprócz zapoznania się z metodologią, terminologią, faktografią, czy periodyzacją uczestnik wykładu będzie mógł rozpoznać zależności między historią społeczną a polityczną, gospodarczą, czy dziejami kultury.
K_W16 - Zdobędzie wiedzę i instrumentarium zarówno do zrozumienia przeszłości, jak wielu procesów zachodzących obecnie.
K_U05 - Prowadzona podczas ćwiczeń praca ze źródłami pozwoli uczestnikom na udoskonalenie umiejętności krytyki źródeł i pomoże w wykorzystaniu ich we własnych badaniach;
K_U07 – studenci udoskonalą umiejętność dyskusji i merytorycznego argumentowania.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny uczestnika zajęć będą:
- obecność; osoby, które opuszczą (bez ważnego i udokumentowanego powodu) więcej niż dwa zajęcia nie mogą zaliczyć zajęć.
- aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji etc.).
- kreatywność (np. samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej).
Literatura
- B. Brzostek, PRL na widelcu, Warszawa 2010; Richard
- W. Bulliet (red.), Historia XX wieku, Warszawa 2001;
- George J. Flemming [wł. Jerzy Działak], Polska mało znana, Paryż 1967
- A. Czocher, W okupowanym Krakowie. Codzienność polskich mieszkańców miasta 1939-1945, Gdańsk 2011
- W. Fułek, R. Stinzing-Wojnarowski, Kurort w cieniu PRL-u. Sopot 1945-1989, Gdańsk 2007.
- D. Jarosz, Mieszkanie się należy. Studium z peerelowskich praktyk społecznych, Warszawa 2010.
- J. Kochanowski, Tylnymi drzwiami. „Czarny rynek” w Polsce 1944-1989, Warszawa 2015;
- J. Kochanowski, Rewolucja międzypaździernikowa. Polska 1956-1957, Kraków 2017.
- J. Kochanowski, „Wolne miasto”. Zakopane 1956-1970, Kraków 2019.
- K. Kosiński, Historia pijaństwa w czasach PRL. Polityka-obyczaje-szara strefa-patologie, Warszawa 2008.
- W. Mędrzecki, Sz. Rudnicki, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie w XX wieku, Warszawa 2003;
- Społeczeństwo PRL. T. 1, red. S. Jankowiak, D. Skotarczak, I. Skórzyńska, Poznań 2011;
T. Szarota, Okupowanej Warszawy dzień powszedni. Studium historyczne [wiele wydań]
- H. Wilk, Między pragmatyzmem a oczekiwaniami. Społeczeństwo, władza i samochody w Polsce 1945–1970, Wydawnictwo IH PAN, Warszawa 2017.
- Wizje nowoczesności . lata 50. i 60. – wzornictwo, estetyka, styl życia, red. A. Kiełczewska, M. Porajska-Hałka, Warszawa 2011
- Wojna. Doświadczenie i zapis, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006;
- M. Wojtyński, Telewizja w Polsce do 1972 roku, Warszawa 2011;
- K. Wyka, Życie na niby, Kraków 2010
- Janusz Żarnowski, Polska 1918-1939. Praca. Technika. Społeczeństwo, Warszawa 1999.
- Życie codzienne w PRL (1956-1989), red. G. Miernik, S Piątkowski, Radom 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: