Wybrane zagadnienia z nowoczesnej sztuki żydowskiej 3105-LWZSZZ-K
1. Narodziny nowoczesnej sztuki żydowskiej w II poł. XIX w.
2. Architektura synagog w XIX i I poł. XX w.
3. Etos syjonistyczny w nowoczesnej sztuce żydowskiej.
4. Żydowskie środowiska artystyczne w Niemczech, Rosji i
we Francji w I poł. XX w.
5. Tematyka biblijna i religijna jako źródło inspiracji dla
nowoczesnych artystów żydowskich.
6. Udział artystów żydowskich w rozwoju kierunków
awangardowych.
7. Artyści żydowscy w obliczu Szoa.
Poszczególne tematy mogą ulec niewielkim zmianom.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną dotyczącą nowoczesnej sztuki żydowskiej, w
szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji,
datowania, warunków przechowywania
K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
nowoczesnej sztuki żydowskiej, obejmującą teorię i
metodologię dyscypliny
K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu
nowoczesnej historii sztuki żydowskiej w ujęciu
chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie
najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów,
tendencji, środowisk
K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach
aktualnej nowoczesnej sztuki historii sztuki
K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o
kulturze żydowskiej oraz pokrewnych dyscyplin nauk
humanistycznych i społecznych
K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach
nowoczesnej historii sztuki żydowskiej z innymi dziedzinami
nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze,
religii i literaturze
K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów nowoczesnej sztuki żydowskiej,
stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi
je dostosować do badania konkretnego dzieła
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności oraz na
podstawie testu końcowego ze znajomości dzieł sztuki i
zagadnień analizowanych w trakcie zajęć. Pisemny test
obejmuje rozpoznawanie slajdów, pytania testowe i opisowe.
Minimalnym progiem zaliczenia jest 50% uzyskanych
punktów.
Literatura
Art in Jewish Society, red. Jerzy Malinowski, Małgorzata
Stolarska-Fronia, Renata Piątkowska, Tamara Sztyma,
Warszawa-Toruń 2016.
Ziva Amishai-Maisels, The Jewish Jesus, „Journal of Jewish
Art” 1982, nr 9, s. 984–104.
Ziva Amishai-Maisels, Origins of the Jewish Jesus, w: Complex
Identities: Jewish Consciousness and Modern Art, ed. by
Matthew Baigell, Milly Heyd, New Brunswick 2001, s. 51–86.
Ziva Amishai-Maisels, Depiction and Interpretation: Influence
of the Holocaust on Visual Arts, Oxford 1993.
Ziva Amishai-Maisels, Chagall’s White Crucifixion, „Art
Institute of Chicago Museum Studies” 1991, nr 17, 2,
s.138–153.
Ziva Amishai-Maisels, Art Confronts the Holocaust, w: After
Auschwitz. Responses to the Holocaust in Contemporary
Art, ed. by Monica Bohm-Duchen, Lund Humphries, London.
1995, s. 49–77.
Matthew Baigell, Jewish-American Artists and the Holocaust,
New Brunswick, New Jersey, and London 1997.
Samantha Baskind, Jewish Artists and the Bible in Twentieth-
Century America, Philadelphia 2014.
Eleonora Bergman, Nurt mauretański w architekturze
synagog Europy Środkowo-Wschodniej w XIX i na początku XX
wieku, Warszawa 2004.
Michael Berkowitz, Zionist Culture and West European Jewry
Before the First World War, Cambridge 1993.
Richard I. Cohen, Jewish Icons: Art and Society in Modern
Europe, Berkeley 1998.
Monika Czekanowska-Gutman, Reclaiming Biblical Heroines.
Portrayals of Judith, Esther and the Shulamite in Early
Twentieth Century Jewish Art (Brill's Series in
Jewish Studies), Leiden, Boston 2022.
Harold Hammer-Schenk, Synagogen in Deutschland:
Geschichte einer Baugattung im 19. und 20. Jahrhundert 1780-
1933, Hamburg 1981.
Benjamin Harshav, Marc Chagall and the Lost Jewish World.
The Nature of Chagall’s Art and Iconography, Rizzoli, New
York 2006.
Milly Heyd, Lilien: Between Herzl and Ahasver, w: Theodor
Herzl. Visionary of the Jewish State, ed. by Gideon Shimoni,
Robert Wistrich, Jerusalem 1990, s. 265–292.
Artur Kamczycki, Syjonizm i sztuka. Ikonografia Teodora
Herzla, Poznań 2014.
Avram Kampf, From Chagall to Kitaj. Jewish Experience in the
Art of the Twentieth Century, Massachusetts 1984.
Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i
XX w., Warszawa 2000.
Jewish Dimensions in Modern Visual Culture, red. Rose-Carol
Washington Long, Matthew Baigell, Milly Heyd, Hanover and,
London 2010.
Jewish Religious Architecture: From Biblical Israel to Modern
Judaism, ed. by Steven Fine, Leiden, Boston 2020.
Dalia Manor, Art in Zion: the Genesis of Modern National Art in
Jewish Palestine, New York 2005.
Amitai Mendelsohn, Behold the Man. Jesus in Israeli Art,
Jerusalem 2017.
Margaret Olin, The Nation Without Art. Examining Modern
Discourses on Jewish Art, Lincoln, London 2001.
Polski słownik judaistyczny: dzieje, kultura, religia, oprac.
Zofia Borzymińska, Rafał Żebrowski, t. 1,2, Warszawa 2003.
Gabrielle Sed Rajna, Jewish Art, Tel Aviv 1987.
Nurit Shilo-Cohen, Bezalel: 1906–1929, Jerusalem 1983.
Catherine M. Soussloff, Jewish Identity in Modern Art History,
Berkeley–Los Angeles–London 1999.
Lynne M. Swarts, Gender, Orientalism and the Jewish Nation.
Women in the Work of Ephraim Moses Lilien at the German
Fin de Siècle, New York, London, Oxford, New Delhi, Sidney
2020.
The Emergence of Jewish Artists n Nineteenth-Century Europe,
ed. by Susan Tumarkin Goodman, New York 2002.
Wiener Synagogen. Ein Memory. Viennese Synagogues: A
Memory, ed. by Bob Martens, Herbert Peter, Danielle Spera,
Werner Hanak-Lettner, Wien 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: