Wybrane zagadnienia z nowoczesnej sztuki żydowskiej 3105-LWZSZZ-K
1. Narodziny nowoczesnej sztuki żydowskiej w II poł. XIX
w.
2. Architektura synagog XIX/XX w.
3. Etos syjonistyczny w sztuce żydowskiej 1900–1930.
4. Żydowskie środowiska artystyczne w Niemczech, Rosji i
we Francji w I poł. XX w.
5. Tematyka biblijna i religijna jako źródło inspiracji dla
nowoczesnych artystów żydowskich.
6. Udział artystów żydowskich w rozwoju kierunków
awangardowych.
7. Artyści żydowscy w obliczu Szo’a.
Poszczególne tematy mogą ulec niewielkim zmianom.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład konwersatoryjny praca w grupie / koncepcyjne
opracowanie i realizacja wspólnego zadania
badawczego / praca z tekstem
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W06 – ma wiedzę o dawnych i współczesnych
instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
K_W14 – posiada podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w
zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin
nauk humanistycznych i społecznych
K_W15 – ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach
filozoficznych od antyku do współczesności
K_U05 – potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru
teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków
K_K02 – ma świadomość odpowiedzialności za
zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa
kulturowego, standardów upowszechniania,
bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki
K_K04 – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy
związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika,
kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury,
recenzenta wystaw)
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Przygotowanie prezentacji na jedno z wybranych
zagadnień po ustaleniu z Prowadzącą
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie prezentacji na
wybrane zagadnienie po ustaleniu z Prowadzącą (70 %)
oraz aktywność na zajęciach (30%).
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 1
Literatura
Ziva Amishai-Maisels, The Jewish Jesus, „Journal of Jewish
Art” 1982, nr 9, s. 984–104.
Ziva Amishai-Maisels, Origins of the Jewish Jesus, w: Complex
Identities: Jewish Consciousness and Modern Art, red.
Matthew Baigell, Milly Heyd, Rutgers University Press, New
Brunswick 2001, s. 51–86.
Ziva Amishai-Maisels, Depiction and Interpretation:
Influence of the Holocaust on Visual Arts, Pergamon Press,
Oxford 1993.
Ziva Amishai-Maisels, Chagall’s White Crucifixion, „Art
Institute of Chicago Museum Studies” 1991, nr 17, 2, s.
138–153.
Ziva Amishai-Maisels, Art Confronts the Holocaust, w: After
Auschwitz: Responses to the Holocaust in Contemporary
Art, red. Monica Bohm-Duchen, Lund Humphries, London
1995, s. 49–77.
Samantha Baskind, Jewish Artists and the Bible in Twentieth-
Century America, Penn State University Press, Philadelphia
2014.
Eleonora Bergman, Nurt mauretański w architekturze
synagog Europy Środkowo-Wschodniej w XIX i na początku
XX wieku, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004.
Michael Berkowitz, Zionist Culture and West European Jewry
Before the First World War, Cambridge University Press,
Cambridge 1993.
Zofia Borzymińska, Rafał Żebrowski oprac., Polski słownik
judaistyczny: dzieje, kultura, religia, t. 1,2, Prószyński i S-ka,
Warszawa 2003.
Richard I. Cohen, Jewish Icons: Art and Society in Modern
Europe, University of California Press, Berkeley 1998.
Monika Czekanowska-Gutman, Reclaiming Biblical
Heroines: Portrayals of Judith, Esther and the Shulamite in
Early Twentieth Century Jewish Art (Brill's Series in
Jewish Studies), Brill, Leiden 2022.
Steven Fine red., Jewish Religious Architecture: From Biblical
Israel to Modern Judaism, Brill, Leiden, Boston 2020.
Harold Hammer-Schenk, Synagogen in Deutschland:
Geschichte einer Baugattung im 19. und 20. Jahrhundert
1780-1933, Christians, Hamburg 1981.
Benjamin Harshav, Marc Chagall and the Lost Jewish World.
The Nature of Chagall’s Art and Iconography, Rizzoli, New
York 2006.
Milly Heyd, Lilien: Between Herzl and Ahasver, w: Theodor
Herzl. Visionary of the Jewish State, red. Gideon Shimoni,
Robert Wistrich, The Hebrew University Magnus Press,
Jerusalem 1990, s. 265–292.
Artur Kamczycki, Syjonizm i sztuka. Ikonografia Teodora
Herzla, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań
2014.
Avram Kampf, From Chagall to Kitaj: Jewish Experience in
the Art of the Twentieth Century, Bergin and Gravey
Publishers, Massachusetts 1984.
Rose-Carol Washington Long, Matthew Baigell, Milly Heyd
red., Jewish Dimensions in Modern Visual Culture, Brandeis
University Press, University Pres of New England Hanover
and, London 2010.
Jerzy Malinowski, Małgorzata Stolarska-Fronia, Renata
Piątkowska, Tamara Sztyma red., Art in Jewish Society,
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Tako,
Warszawa-Toruń 2016.
Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i
XX w., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
2000.
Dalia Manor, Art in Zion: the Genesis of Modern National Art
in Jewish Palestine, Routledge Curzon, New York 2005.
Amitai Mendelsohn, Behold the Man: Jesus in Israeli Art, The
Israel Museum, Magnes Press, Jerusalem 2017.
Margaret Olin, The Nation Without Art. Examining Modern
Discourses on Jewish Art, University of Nebraska Press,
Lincoln, London 2001.
Gabrielle Sed Rajna, Jewish Art, Steimatzky, Tel Aviv 1987.
Nurit Shilo-Cohen, Bezalel: 1906–1929, The Israel Museum,
Jerusalem 1983.
Catherine M. Soussloff, Jewish Identity in Modern Art
History, California Press, Berkeley–Los Angeles–London
1999.
Susan Tumarkin Goodman red., The Emergence of Jewish
Artists n Nineteenth-Century Europe, Merrell, New York
2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: