Lalka w kulturze XVIII-XX w. - teoria i praktyka 3105-LWK2-K
Zajęcia dotyczą obecności lalki w kulturze europejskiej XVIII-XX w., przede wszystkim w kontekście teorii oraz praktyki teatralnej. Omówione zostaną również przejawy fascynacji artystów XX wieku lalkami oraz teatrem lalek.
W trakcie zajęć zostaną poddane analizie główne teksty teoretyczne, których przedmiotem jest analiza potencjału scenicznego oraz znaczeniowego lalki, a także próby wprowadzenia owych postulatów teoretycznych w życie. Zarysowane zostaną kwestie związane z potencjałem lalki jako metafory służącej obrazowaniu kondycji życia człowieka.
Studenci zostaną również zapoznani z najważniejszymi realizacjami scenicznymi, w których lalki odgrywały podstawową rolę, i które zaistniały dzięki aktywności najważniejszych malarzy i rzeźbiarzy XVIII-XX wieku, a także najważniejszymi teatrami lalek, których repertuar przeznaczony był dla dorosłych widzów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki;
ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście badań z zakresu historii sztuki;
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje , wykorzystując różne źródła i sposoby.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu
Literatura
- J. Bell, Puppets and Performing Objects in the Twentieth Century, “Performing Arts Journal”, Vol. 19, No. 2 (May, 1997), pp. 29-46 [BUW – baza Jstor]
- E. Craig, Gordon Craig. Historia życia, przeł. M. Skibniewska, Warszawa 1979
- E. G. Craig, O sztuce teatru, przeł. M. Skibniewska, wstęp i noty Z. Hübner, Warszawa 1964
- Ch. Hopfengart, E. Wiederkehr Sladeczek (ed.), Paul Klee. Handpuppets, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern 2006
- A. Jelewska, Craig. Mit sztuki teatru, Warszawa 2007
- A. Jelewska, Nadmarioneta, czyli forma aktorstwa, „Pamiętnik Teatralny”, R. LII, z. 3-4, 2003, s. 93-110
- H. Jurkowski, Dzieje teatru lalek (t. 1-3; dostępnych jest kilka wydań, w tym w języku angielskim)
- H. Jurkowski, Szkice z teorii teatru lalek, Polunima, Łódź 1993
- H. Jurkowski, Metamorfozy teatru lalek w XX wieku, Warszawa 2002
- H. Jurkowski, Przemiany ikonosfery. Wizualny kontekst sztuki teatru, Wrocław 2009.
- H. Jurkowski, Niespełniona wielkość. Z dziejów recepcji Edwarda Gordona Craiga w Polsce, „Pamiętnik Teatralny”, R. LII, z. 3-4, 2003, s. 46-92
- R. F. Muniak, Efekt lalki. Lalka jako obraz i rzecz, Kraków 2010
- V. Nelson, Sekretne życie lalek, Kraków 2009
- A. Przywara, A. Szymczyk, Gry Lalki. Hans Bellmer Katowice 1902 – Paryż 1975, Gdańsk 1998
- V. Sajkiewicz, Przestrzeń animowana, Katowice 2000
- H. B. Segel, Pinocchio’s Progeny. Puppets, Marionettes, Automatons, and Robots in Modernist and Avant-Garde Drama, Baltimore and London 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: