Warsztat badawczy historyka sztuki – technologie informacyjne 3105-LWBHSZ
Zajęcia ćwiczeniowe poświęcone kształtowaniu umiejętności w zakresie warsztatu badawczego historyka sztuki. Poszczególne spotkania będą miały na celu zaznajomienie uczestników z podstawowymi zasadami pracy badawczej oraz narzędziami, które można w niej wykorzystać. Zdobyte podczas kursu wiedza i umiejętności pozwolą studentom na rozpoczęcie pracy nad licencjatem i indywidualne prowadzenie badań.
Omawiane zagadnienia związane z pracą badawczą będą dotyczyły formułowania tematu, ustalania zakresu poszukiwań, stawiania pytań badawczych oraz prowadzenia kwerend w różnych instytucjach (biblioteki, archiwa, muzea). Wśród omawianych narzędzi znajdą się różnorodne bazy danych, katalogi, fototeki i repozytoria cyfrowe, a także programy do zarządzania bibliografią. W ramach ćwiczeń studenci będą wykonywać zadania indywidualne i grupowe, które pozwolą im na wykorzystanie umiejętności w praktyce.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – absolwent zna i rozumie:
zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki (K_W02)
ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny oraz podstawowe zagadnienia cyfrowej historii sztuki (K_W03)
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki (K_W05)
ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury zwłaszcza w zakresie wykorzystywanych przez nie technik informacyjnych (K_W06)
Umiejętności – absolwent potrafi:
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby na potrzeby prowadzenia prac badawczych (K_U01)
posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki (K_U02)
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U06)
potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych technik i kanałów informacyjnych ze specjalistami w zakresie historii sztuki (K_U08)
posiada umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej (K_U09)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest aktywność podczas zajęć oraz wykonywanie zadań cząstkowych na platformie Kampus w tym bibliografii skłądającej się wyłącznie z publikacji naukowych dla jednego z tematów wskazanych przez prowadzącą kurs. Spis tematów zostanie przedstawiony na pierwszych zajęciach; możliwe będzie uzgodnienie tematu spoza listy zgodnego z zainteresowaniami badawczymi studenta.
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
A. D'Alleva, Jak studiować historię sztuki, tłum. E. Jedlińska, J. Jedliński, Kraków 2013.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007.
B. Gutowski, Digital Art History (DAH) 2016, [w:] Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach, red. R. Zapała, Warszawa 2016, s. 89–117.
J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: