Sztuka dla najmłodszych. Ilustracja w książkach dla dzieci w latach 1944–1989 3105-LSZDN-SP
Specjalizacja poświęcona jest ilustracji w książkach dla dzieci z lat 1944-1989. Jej celem jest zapoznanie uczestników z historią, rozwojem i specyfiką polskiej powojennej ilustracji dla dzieci oraz jej miejscem i znaczeniem w ówczesnej kulturze. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną między innymi: rolą ilustracji w książce dla dziecka, dominujące w tym czasie trendy, relacja słowa i obrazu oraz relacje ilustracji z ówczesnym malarstwem i grafiką warsztatową. Ponadto uczestnicy będą mieli okazję poznać twórczość wybranych polskich twórczyń i twórców ilustracji dziecięcej oraz ich najważniejsze osiągnięcia w tej dziedzinie. Na zajęciach studenci zapoznają się także z tekstami krytycznymi odnoszącymi się poziomu i kondycji polskiej ilustracji dla dzieci, a także teoretycznymi wypowiedziami artystów zajmujących się ilustracją. Podczas zajęć położony zostanie szczególny nacisk na aktywność ich uczestników, której celem będzie zdobycie praktycznych umiejętności prowadzenia i realizacji niewielkich projektów wystawienniczych. Proponowana forma zaliczenia przedmiotu polegająca na opracowaniu scenariusza wystawy ilustracji (tematy zostaną ustalone podczas zajęć) wraz z przygotowaniem reprezentatywnego wyboru prac, opracowaniem tekstów kuratorskich, ma na celu ćwiczenie efektywnej zdolności współpracy w zespole oraz przygotowanie studentów do pracy w instytucjach muzealnych/instytucjach kultury lub doskonalenie ww. umiejętności.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium z elementami wykładu / konwersatorium / praca z tekstem / praca w grupie / koncepcyjne opracowanie i realizacja wspólnego projektu – zadania badawczego
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K2_W02 – w stopniu pogłębionym terminologię, teorię i metodologię z zakresu grafiki użytkowej oraz jej powiązania z innymi naukami historycznymi.
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i ogólnym charakterze z zakresu nauk o sztuce.
K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji, krytyki, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauk o sztuce.
absolwent potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki.
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
K2_U07 – stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.
K2_U08 – porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach.
K2_U13 – samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
absolwent jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu.
K2_K03 – przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego.
Kryteria oceniania
Projekt: opracowanie scenariusza i projektu wystawy w grupie (2-3 osobowej). Prezentacja zrealizowanego zadania do końca trwania zajęć
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: dwie
Literatura
Wybrana literatura:
Admirałowie wyobraźni. 100 lat polskiej ilustracji w książkach dla dzieci, red. A. Wincencjusz-Patyna, Warszawa 2020.
Artyści polskiej książki. 50 lat konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek, red. K. Iwanicka. Warszawa 2009.
A. Banach, O ilustracji, Kraków 1950.
A. Boguszewska, Ilustracja i ilustratorzy lektur dla uczniów w wieku szkolnym w Polsce w latach 1944-1989, Lublin 2013.
A. Boguszewska, Sztuka książki. O kształceniu graficznym w środowisku akademickim Krakowa i Warszawy w latach 1918-1989, Lublin 2020.
Książka obrazkowa. Wprowadzenie; Leksykon T. 1, Leksykon T.2, red. M. Cackowska [i.in.], Poznań 2017, 2018, 2022.
P. Kułak, Nić porozumienia. Ilustracje w książkach serii Biblioteka „Jednorożca”, Gdańsk 2023
E. Leszczyńska-Pieniek, Czarodzieje wyobraźni. Portrety polskich ilustratorów, Lublin 2019.
Piękni XX-wieczni. Polscy projektanci graficy, red. J. Mrowczyk, Karków 2017.
Polska ilustracja dla dzieci. Wystawa z okazji 40-lecia Polski Ludowej, Zamość 1984, [kat. wystawy].
Polska szkoła książki obrazkowej, red. M. Cackowska, A. Wincencjusz-Patyna, Gdańsk 2017.
Polskie dzieło plastyczne w XV-lecie PRL. Wystawa książki i ilustracji, Warszawa 1962 [kat. wystawy].
J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986.
J. Wiercińska, Książka obrazkowa dziecka – tradycja i współczesność, w: Sztuka dla najmłodszych: teoria, recepcja, oddziaływanie, red. M. Tyszkowa, Poznań 1977.
A. Wincencjusz-Patyna, Między słowem a obrazem – kiedy rysunek staje się ilustracją, „Dyskurs” 2013, nr 16.
A. Wincencjusz- Patyna, Stacja ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950-1980. Artystyczne kreacje i realizacje, Wrocław 2008.
A. Wincencjusz- Patyna, Odpowiedni dać rzeczy obraz. O genezie ilustracji książkowych, Wrocław 2019.
D. Wróblewska, Polska grafika współczesna, Warszawa 1988.
S. Wysłouch, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994.
Wytwórcy książek. Historia społeczności wydawniczej w czasach PRL-u, red. J. Mrowczyk, Kraków 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: