Seminarium wyższe dr hab. M. Czapelski 3105-LSEMWYZMCZ
Seminarium skierowane do osób zainteresowanych
historią architektury i urbanistyki od schyłku
osiemnastego wieku po lata osiemdziesiąte
dwudziestego wieku i jej ideologicznych, społecznych i
estetycznych uwarunkowań.
Szczegółowy program zajęć i lektury zostaną ustalone i
dostosowane do zainteresowań uczestników
seminarium. Ważnym wstępnym etapem zajęć będzie
zatem określenie tych zainteresowań i dobranie
zgodnych z nimi tematów prac.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium / praca z tekstem i obrazem – referaty,
wspólne lektury / praca w grupie / – rozmowy i dyskusje
na temat zreferowanych przez uczestników zagadnień
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K2_W04 – ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą
do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin
nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii
sztuki
K2_W06 – ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i
dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,
pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych
dla kilku dyscyplin naukowych
K2_W07 – zna i rozumie zaawansowane metody analizy,
interpretacji, wartościowania i problematyzowania
różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych
tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin
nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii
sztuki
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii
sztuki, a zwłaszcza historii architektury nowoczesnej, z
wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej
podstawie krytyczne sądy
K2_U02 – wykorzystywać pogłębione umiejętności
badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów,
syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i
konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla
historii sztuki, a zwłaszcza w zakresie historii architektury
nowoczesnej.
K2_U03 – integrować wiedzę z różnych dyscyplin w
zakresie historii sztuki, a zwłaszcza historii architektury
nowoczesnej, oraz zastosować ją w nietypowych
sytuacjach profesjonalnych
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i
interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując
oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia
historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie
historyczno-kulturowym
K2_U05 – stosować umiejętność merytorycznego
argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów
oraz poglądów innych autorów, samodzielnego
formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz
tworzenia syntetycznych podsumowań
K2_U06 – stosować umiejętność formułowania opinii
krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy
naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji
opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych
mediach
K2_U07 – potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem
różnych kanałów i technik informacyjno-
komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki
oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz
niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a
także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz
wytworach kultury i jej instytucjach
K2_U08 – stosować pogłębioną umiejętność
przygotowania różnych prac pisemnych w języku
polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla
historii sztuki a zwłaszcza w zakresie historii architektury
nowoczesnej
K2_U09 – stosować pogłębioną umiejętność
przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i
języku obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze
leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin
naukowych
K2_U11 – stosować umiejętność zróżnicowanego
wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i
pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i
umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z
wykorzystaniem technologii informacyjnej
K2_U12 – świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu
historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie
potrzebę pogłębiania ich przez całe życie; potrafi
inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K2_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role, planować własne
przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją
zadań zbiorowych
K2_U14 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować
autonomiczne działania zmierzające do rozwijania
zdolności i kierowania własną karierą zawodową
K2_K01 – odpowiednie określenia priorytetów służących
realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K2_K02 – aktywnego uczestniczenia w działaniach na
rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu,
kraju, Europy i świata
K2_K03 – przekuwania projektów w profesjonalne
działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub
wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i
działając na rzecz dobra wspólnego
K2_K04 – prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania
dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie
konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy
historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii
sztuki
K2_K05 – systematycznego uczestnictwa w życiu
kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami
kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu
artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca roczna
Kryteria oceniania:
Praca o objętości co najmniej ok. 5 stron
znormalizowanego maszynopisu z bibliografią o treści
odpowiadającej uzgodnionemu z prowadzącym
zagadnieniu.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań i potrzeb badawczych uczestników.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: