Seminarium licencjackie (podstawowe). dr hab. Michał Wardzyński 3105-LSEMLIC
Seminarium licencjakie z dziedziny nowożytnej sztuki i kultury polskiej oraz powszechnej, dla chętnych – ze szczególnym uwzględnieniem tematyki kultury artystycznej Warszawy i Mazowsza. Obejmuje wstęp do badań sztuk plastycznych oraz urbanistyki, architektury i budownictwa a także rzemiosła artystycznego, historii kultury materialnej oraz ikonografii. Wybór tematów powinien należeć do Uczestników, mile widziane będą tematy obejmujące zastosowanie zróżnicowanych metod badawczych (ujęcia: wielokulturowe, geografii artystycznej, mobility turn czy relacji źródło-peryferia (do początku XVIII w. i europeizacji sztuki dworskiej w Rosji za cara Piotra I), histoire croisée (przenikanie się wpływów europejskich oraz kultury i przejawów artystycznych sarmatyzmu, orientalizm w Rzeczypospolitej).
Z uwagi na zróżnicowane możliwości finansowe prowadzenia badań przez studentów przewidywane są wspólne, współfinansowane z seminarzystami wyjazdy dokumentacyjne do odleglejszych miejsc.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją multimedialną / wykład konwersatoryjny / konwersatorium / praca z tekstem / praca w grupie / burza mózgów / koncepcyjne opracowanie i realizacja wspólnego projektu – zadania badawczego / ćwiczenia / ćwiczenia inwentaryzacyjne / (inne zgodnie z Państwa uznaniem)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
Zna i rozumie:
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i ogólnym charakterze
z zakresu nauk o sztuce.
K2_W05 – fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, zwłaszcza w kontekście nauk o sztuce, w sposób pozwalający na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K2_W06 – fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, zwłaszcza w kontekście nauk o sztuce, w sposób pozwalający na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K2_W07 – pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej
K2_W08 – w stopniu pogłębionym zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w szczególności w odniesieniu do własnego rozwoju i funkcjonowania w środowisku naukowym lub zawodowym
potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki
K2_U03 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K2_U05 – formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi charakterystycznymi dla historii sztuki
K2_U06 – prowadzić debatę i stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
K2_U07 – stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
K2_U08 – porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach
K2_U10 – stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
referat, prezentacja, praca na zajęciach, praca dyplomowa
Kryteria oceniania:
Gradacja zaliczeń zajęć na III roku studiów 1. stopnia: semestr zimowy – referat prezentujący temat i stan badań, semestr letni –semestr letni – kwiecień i maj: referat końcowy z prezentacją wszystkich ustaleń i tez oraz złożenie gotowej pracy.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
R. Aftanazy, Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej, red. nauk. A. J. Baranowski, cz. 1-2, t. 1-14, Wrocław 1993-1999.
Th. DaCosta Kaufmann, Court, Cloister, and City: The Art and Culture of Central Europe, 1450-1800, Chicago 1995.
Th. DaCosta Kaufmann, Toward a Geography of Art, Chicago 2004.
W. Hentschel, Die sächsische Baukunst des 18. Jahrhunderts in Polen, Bd. 1-2, Berlin 1967.
M. Karpowicz, Artisti ticinesi in Polonia nel ‘600, Bellinzona 1983.
M. Karpowicz, Artisti ticinesi in Polonia nella prima metà del’700, Bellinzona 1999.
M. Karpowicz, Baldasar Fontana 1661-1733. Un berniniano ticinese in Moravia e Polonia, Lugano 1990.
M. Karpowicz, Sztuka Warszawy czasów Jana III, Warszawa 1987.
M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988.
H. Kozakiewicz, S. Kozakiewicz, Renesans w Polsce, Warszawa 1987.
J. Kowalczyk, Świątynie późnobarokowe na Kresach : kościoły i klasztory w diecezjach na Rusi Koronnej, Warszawa 2006.
Lietuvos dailinikų žodynas XVI – XVIIII a., red. A. Paliušytė, Vilnius 2005.
Malarstwo polskie: manieryzm, barok, oprac. M. Walicki, W. Tomkiewicz, A. Ryszkiewicz, Warszawa 1971.
Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu : grafika europejska a malarstwo w Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016.
Materiały do dziejów rezydencji w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1993-1996.
Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, Cz. I: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, red. J. K. Ostrowski, t. 1-23, Kraków 1993-2016.
Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, Cz. II-IV: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa nowogródzkiego, wileńskiego i trockiego, red. M. Kałamajska-Saeed, t. 1-3, 1-4, 1-3, Kraków 2003-2018.
Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, Cz. V: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa brzeskolitewskiego, red. M. Zgliński, t. 1-3, Kraków 2013-2016.
M. Matušakaitė, Išėjusiems atminti. Laidosena ir kapų ženklinimas LDK, Vilnius 2009.
Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo w Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016.
Z. Michalczyk, Zapomniane konteksty. Augsburg jako ośrodek rytownictwa wobec Rzeczypospolitej w XVII–XVIII wieku, Warszawa 2023.
A. J. Miłobędzki, Architektura XVII wieku w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1980.
J. Samek, Polskie rzemiosło artystyczne : czasy nowożytne, Warszawa 1984.
J. Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej. Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji, Warszawa 2013.
Słownik architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV-XVIII wieku, red. nauk. P. Migasiewicz, H. Osiecka-Samsonowicz, J. Sito, Warszawa 2016.
Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających: malarze – rzeźbiarze – graficy, t. 1-10, t. uzup., Wrocław-Warszawa 1973-2016.
Sztuka polska: późny barok, rokoko, klasycyzm (XVIII wiek), red. J. Kowalczyk, Warszawa 2016.
M. Wardzyński, Marmur i alabaster w rzeźbie i małej architekturze Rzeczypospolitej : studium historyczno-materiałoznawcze przemian tradycji artystycznych od XVI do początku XVIII wieku, Warszawa 2015.
Zbiór augsburskich rycin ornamentalnych” z XVIII wieku, oprac. A. Betlej, Kraków 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: