Prawne uwarunkowania rynku sztuki 3105-LPURSZ-OG
W ramach wykładu ogólnouniwersyteckiego, pt. „Prawne uwarunkowania rynku sztuki”, zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem rynku sztuki w Polsce i Unii Europejskiej. W formie skrótowej zostanie również omówiony szerszy kontekst międzynarodowy. Celem zajęć jest wskazanie najważniejszych problemów prawnych związanych z obrotem dziełami sztuki.
W szczególności zostaną poruszone następujące kwestie: należyta staranność w handlu dziełami sztuki, problemy proweniencyjne, kontrola eksportu i importu, umowy i klauzule umowne z zakresu obrotu dziełami sztuki, problemy prawno-karne (przemyt, kradzież, nielegalne wykopaliska archeologiczne, fałszerstwa dzieł sztuki), oraz zagadnienie etyki zawodowej.
Program wykładu:
• Krajowy i międzynarodowy rynek dzieł sztuki – zagadnienia węzłowe; obrót dziełami sztuki w Polsce po 1989 r. – charakterystyka rynku, przedmiot i formy obrotu, notowania aukcyjne, najważniejsi uczestnicy;
• Wzory i klauzule umowne w obrocie prawnym dziełami sztuki; regulaminy aukcyjne;
• Nielegalny obrót działami sztuki: problemy prawno-karne; zasady etyki zawodowej w obrocie dziełami sztuki;
• Fałszerstwa dzieł sztuki: regulacje prawne; rola i odpowiedzialność eksperta; certyfikaty autentyczności;
• Obrót dziełami sztuki a ochrona narodowego dziedzictwa kultury – problematyka wywozu dzieł sztuki;
• Międzynarodowy obrót dziełami sztuki;
• Art banking i rynek nowych technologii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K2_W06, K2_W08, K2_W10
K2_U14
K2_K02, K2_K04
Student zdobywa wiedzę dotyczącą głównych zagadnień systemowych w obszarze prawnej regulacji krajowego i międzynarodowego rynku sztuki, pogłębia świadomość zasad etycznych w pracy historyka sztuki oraz rozwija umiejętności w zakresie aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testu (quizu) online na platformie kampus.uw.edu.pl
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Zalecana:
Bandle A.L. et al., (red.), “National Treasures”: Limits on Private Property and Cross-Border Movements’, Santander Art and Culture Law Review, 2019, t. 5 nr 2;
Francioni F., Vrdoljak A.F. (red.), Handbook of International Cultural Heritage Law, Oxford University Press, Oxford 2020 (wybrane rozdziały);
Gadecki B., Jakubowski O., Trzciński M., Zeidler K. (red.), Praktyczne aspekty zwalczania przestępczości przeciwko dziedzictwu kulturowemu, Wyd. UG, Gdańsk 2019;
Jakubowski A., Hausler K., Fiorentiniti (red.), Cultural Heritage in the European Union: A Critical Inquiry into Law and Policy, Brill, Boston-Leiden 2016 (wybrane rozdziały);
Kowalski W., Zalasińska K. (red.), Rynek sztuki. Aspekty prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (wybrane rozdziały);
Merryman J.H., Urice Sth., Law, Ethics and the Visual Arts, wyd. 5., Kluwer International, Alphen aan den Rijn (The Netherlands) 2007 (wybrane rozdziały);
Wilk D., Fałszerstwa dzieł sztuki Aspekty prawne i kryminalistyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2017;
Zalasińska K., Zeidler K., Wykład prawa ochrony zabytków, Warszawa-Gdańsk 2015;
Zeidler K., Prawo ochrony zabytków, Wolters Kluwer-Wyd. UG, Warszawa-Gdańsk 2014 (wybrane rozdziały).
Uzupełniająca:
Hufnagel S., Chappell D. (red.), The Palgrave Handbook on Art Crime, Palgrave-Macmillan, London 2019 (wybrane rozdziały);
McCutcheon J., McGaughey F. (red.), Research Handbook on Art and Law, Edward Elgar, Cheltenham 2020 (wybrane rozdziały);
NIMOZ, Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria – praktyka – prawo, Wyd. NIMOZ, Warszawa 2012 (wybrane rozdziały).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: