Proseminarium licencjackie dr Z. Gyalókay 3105-LPROSLICZG
W trakcie zajęć studenci będą wybierać do analizy takie
dzieła - przede wszystkim rzeźby -, które nie przetrwały
w pierwotnym miejscu przeznaczenia. Chodzi o takie
przykłady, które dziś znajdują się w innej aranżacji
wnętrza lub przechowywane są wręcz w zbiorach
muzealnych. Wykorzystując różne metody badawcze
(min. analizę stylu, ikonografii i funkcji) uczestnicy
proseminarium podejmą próbę rekonstrukcji
pierwotnego kontekstu, w którym dzieło powstało. Do
dokonania tej rekonstrukcji niezbędne będzie także
rozpoznanie tła historyczno-kulturowego czasu i
środowiska artystycznego, do których można odnieść te
dzieła z dużym prawdopodobieństwem.
W pierwszym semestrze studenci rozpoznają możliwie
szeroko tło artystyczno-kulturowe powstania wybranych
dzieł. W drugim semestrze podejmują analizę w ujęciu
monograficznym ze szczególnym uwzględnieniem w/w
rekonstrukcji okoliczności powstania dzieła.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład konwersatoryjny / konwersatorium / praca z
tekstem / praca w grupie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do
badania konkretnego dzieła
K_U02: posiada podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na
rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,
stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem
typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska
i problemy szczególnie istotne
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
zdobywać umiejętności badawcze kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego
K_U11: posiada umiejętność przygotowania wystąpień
ustnych w języku polskim, dotyczących wybranego
zagadnienia naukowego z zakresu historii sztuki dawnej;
K_U13: potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Prezentacja opracowanego tematu na żywo w sali
wykładowej lub w formie zdalnej, na platformie Google
Meet.
Kryteria oceniania:
Staranność przygotowania i przedstawienia tematu,
aktywność na zajęciach.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
Literatura podawana na bieżąco, odpowiednio do wybranego przez studenta dzieła.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: