Proseminarium licencjackie dr M. Smoliński 3105-LPROSLICMS
Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności przydatnych
w trakcie przygotowania pracy dyplomowej, takich jak: wybór
tematu, sformułowanie problemu badawczego, gromadzenie
literatury, opracowanie stanu badań, planowanie konstrukcji
pracy, przygotowanie konspektu, prezentacja wyników badań,
a także doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji dzieła
sztuki z uwzględnieniem różnorodnych kontekstów jego
powstawania i funkcjonowania. Omawiane zagadnienia dają
możliwość poznania różnorodnych problemów i metod
badawczych. Zależnie od możliwości wynikających z
liczebności grupy wspólnie analizowane mogą też być
różnorodne teksty źródłowe, które wykorzystuje się w
badaniach nad sztuką nowożytną.
Głównym zadaniem uczestników zajęć jest opracowanie, w
wyznaczonych na początku roku grupach, wybranych tematów
z zakresu sztuki lub kultury nowożytnej (w formie pisemnej
opracowywany jest stan badań i bibliografia, a końcowe efekty
przedstawiane w trakcie zajęć w formie prezentacji).
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium, praca z tekstem, praca w grupie, projekt,
prezentacja
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
Student zna i rozumie:
K_W01 – w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie
historii sztuki w systemie nauk oraz jej specyfikę
przedmiotową i metodologiczną
K_W12 – fundamentalne metody analizy i interpretacji
obiektów sztuki, stosowane w historycznej tradycji badań nad
sztuką i aktualnej historii sztuki, i potrafi je dostosować do
badania konkretnego dzieła
Student potrafi:
K_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby
oraz posiadaną wiedzę
K_U02 – rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w
zakresie historii sztuki z uwzględnieniem formułowania i
analizy problemów badawczych, doboru metod i narzędzi
badawczych, opracowania i prezentacji wyników, w tym przy
użyciu zaawansowanych technik informacyjno-
komunikacyjnych
K_U03 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie
posługiwania się szczegółowymi ujęciami teoretycznymi,
paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w
typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U06 – samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności
badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U09 – przygotowywać i prezentować typowe prace
naukowe w zakresie historii sztuki w języku polskim,
dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w
zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)
Student jest gotów do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych
treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane
w naukach o sztuce
K_K04 – przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania
tego od innych
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
ocenie podlegają: stan badań i bibliografia oddane w formie
pisemnej, prezentacja przedstawiona w trakcie zajęć
Kryteria oceniania:
ocena stanu badań i bibliografii, ocena prezentacji (obie prace
przygotowywane w grupach) według kryteriów
przedstawionych w trakcie zajęć; w ocenie końcowej może
zostać również uwzględniona aktywność na zajęciach
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
D’Alleva A., Jak studiować historię sztuki, tłum. E. i J.
Jedlińscy, Kraków 2008; D’Alleva A., Metody i teorie historii
sztuki, tłum. E. i J. Jedlińscy, Kraków 2008; Eco U., Jak
napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G.
Jurkowlaniec, Warszawa 2007; Maćkiewicz J., Jak pisać teksty
naukowe?, Gdańsk 1999; Wojcik K., Piszę akademicką pracę
promocyjną – licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa
2015.
Literatura dotycząca tematów wybranych przez uczestników
zajęć będzie uzgadniana indywidualnie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: