Proseminarium licencjackie mgr R. Twardziak 3105-LPROSLICMH
Zajęcia o charakterze seminaryjnym, wprowadzające do problematyki samodzielnego przygotowania prac naukowych
z zakresu historii sztuki. Praktyczne ćwiczenia i zadania realizowane przez studentów służą przede wszystkim nauce
właściwego formułowania problemów badawczych i rozwiązywania ich z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i metod, uczą zbierania, selekcjonowania i analizowania materiałów przy użyciu zróżnicowanych technik informacyjnych oraz kształtują umiejętność pisania prac badawczych zgodnych z wymogami historii sztuki i etyki zawodowej.
Podczas proseminarium na początkowych spotkaniach zostanie omówiona metodologia pracy typowa dla warsztatu badacza/badaczki zajmującego się sztuką średniowieczną, zwłaszcza architekturą. Zostanie wprowadzona tradycyjna budowa pracy badawczej z zakresu historii sztuki oraz wspólnie przedyskutowana zasadność układu. Przedstawienie struktury pracy zostanie podzielone na kolejne części, których omówienie przybierze formę ćwiczeń praktycznych. Ponadto podjęte zostaną m.in. tematy formułowania przypisów, ich systemów, konstrukcji bibliografii, kwerendy bibliotecznej, konstruowania baz danych, zasadności badań terenowych, inwentaryzacji.
Podczas kolejnych zajęć osoby seminaryjne zostaną poproszane o przygotowanie krótkich prezentacji i referatów na podstawie lektur. W trakcie semestru osoby studenckie będą proszone o lekturę tekstów z zakresu metodologii badań nad sztuką dawną, które zostaną następnie omówione podczas zajęć.
W trakcie całego roku trwania proseminarium osoby uczestniczące będą przygotowywać prace proseminaryjne, których przedstawienie na koniec roku akademickiego stanowi główną podstawę zaliczenia zajęć. Na koniec pierwszego semestru każda osoba seminaryjna przygotuje bibliografię do tematu pracy proseminaryjnej, na koniec roku akademickiego natomiast przedstawi swoją pracę.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
Student potrafi:
K_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby oraz posiadaną wiedzę
K_U02 – rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zakresie historii sztuki średniowiecznej z uwzględnieniem formułowania i analizy problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowania i prezentacji wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U03 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie posługiwania się szczegółowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U06 – samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U09 – przygotowywać i prezentować typowe prace naukowe w zakresie historii sztuki w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)
Student jest gotów do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce
K_K04 – przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: prezentacja w formie referatu, praca roczna z wcześniej przedstawioną bibliografią
Kryteria oceniania:
Osoby studenckie po wprowadzeniu w metody prowadzenia pracy badawczej przygotowują bibliografię do wybranego tematu pracy rocznej (koniec I semestru). W trakcie trwania seminarium przygotowują prezentacje w formie referatu. Na koniec (koniec II semestru) w wyznaczonym terminie osoby studenckie oddają poprawnie i samodzielnie napisane prace proseminaryjne zgodne z warsztatem historyka/historyczki sztuki.
Warunkiem zaliczenia jest obecność na seminarium, oddana poprawnie i samodzielnie napisana praca proseminaryjna z bibliografią.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
Podawana na bieżąco w trakcie zajęć, m.in.:
M. Graczyńska, Architecture and Power in Early Central Europe, Kraków 2022.
T. Rodzińska-Chorąży, Sztuka w Polsce od X do XII wieku - przedromańska, romańska, ottońska czy
wczesnopiastowska?, w: Początki architektury monumentalnej w Polsce. Materiały z Sesji Naukowej, Gniezno, 20-21 listopada 2003 roku, red. T. Janiak, D. Stryniak, Gniezno 2004, s. 37-46.
D. Sikorski, O nadziejach związanych z datowaniem metodą 14C zabytków architektury średniowiecznej w Polsce (głos w niedokończonej dyskusji), Architektura romańska w Polsce. Nowe odkrycia i interpretacje. Materiały z sesji naukowej w Muzeum Początków Pańtwa Polskiego, red. T. Janiak, Gniezno 2009, s. 677-703.
Z. Świechowski, “Gorące dziesięciolecie” badań 1997-2007, w: Architektura romańska w Polsce. Nowe odkrycia i interpretacje. Materiały z sesji naukowej w Muzeum Początków Pańtwa Polskiego, red. T. Janiak, Gniezno 2009, s. 11-32.
A. Tomaszewski, Historia architektury - badania zabytku architektury - konserwacja zabytku, w: Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1999, s. 9-22.
P. Urbańczyk, Wczesnośredniowieczna architektura polska w kontekście archeologicznym, w: Początki architektury monumentalnej w Polsce. Materiały z Sesji Naukowej, Gniezno, 20-21 listopada 2003 roku, red. T. Janiak, D. Stryniak, Gniezno 2004, s. 25–36.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: