Proseminarium licencjackie dr M. Czekanowska-Gutman 3105-LPROSLICMCZ
Seminarium dotyczy wybranych przez studentów oraz
zasugerowanych przez prowadzącą zagadnień ze sztuki
nowoczesnej i powszechnej w okresie od końca XIX w. do
lat 50. XX w. w jej historyczno-kulturowym kontekście, ze
szczególnym uwzględnieniem sztuki tworzonej przez
artystów żydowskiego pochodzenia. Zagadnienia te staną
się punktem wyjścia do przygotowywania w trakcie
seminarium referatu, a następnie pisemnej pracy z
opracowanym stanem badań, jednoznacznie
wyartykułowanymi założeniami, odpowiednio dobraną
metodologią i klarowną argumentacją. Oprócz prezentacji
zagadnień badawczych planowana jest wizyta w
Żydowskim Instytucie Historycznym lub Muzeum Polin.
Zajęcia mają na celu nie tylko przygotowanie studentów do
samodzielnego pisania prac badawczych z zakresu sztuki
nowoczesnej ale także rozwijanie umiejętności
przygotowywania publicznych wystąpień naukowych.
Metody prowadzenia zajęć:
Koncepcyjne opracowanie i realizacja pracy
rocznej/Prezentacja poszczególnych etapów pracy
rocznej/ praca z tekstem /praca w grupie /dyskusja
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W01 – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu
historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice
przedmiotowej i metodologicznej Zakres i głębia –
kompletność perspektywy poznawczej i zależności
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię
dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym,
tematycznym i problemowym, w zakresie
najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów,
tendencji, środowisk
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych
osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do
badania konkretnego dzieła
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby
K_U02 – posiada podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na
rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,
stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem
typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska
i problemy szczególnie istotne
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
zdobywać umiejętności badawcze kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków
K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania
typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role
K_K01 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące
realizacji zadań, określonych przez siebie i innych
K_K05 – uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z
różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne,
wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z
artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami)
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Praca roczna
Kryteria oceniania:
Przygotowanie referatu w formie ustnej (prezentacja na
zajęciach) na wybrany temat, a następnie przygotowanie w
oparciu o referat pracy pisemnej (70%) oraz aktywne
uczestnictwo w dyskusji (30%).
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 1.
Literatura
Anne D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki. Jak czytać?
przekł. Eleonora Jedlińska, Jakub Jedliński, Universitas,
Kraków 2012.
Umberto Ecco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla
humanistów, przekł. Grażyna Jurkowlaniec, WUW,
Warszawa 2007.
Ziva Amishai-Maisels, Depiction and Interpretation:
Influence of the Holocaust on Visual Arts, Pergamon Press,
Oxford 1993.
Richard I. Cohen, Jewish Icons: Art and Society in Modern
Europe, University of California Press, Berkeley 1998.
Avram Kampf, From Chagall to Kitaj: Jewish Experience in
the Art of the Twentieth Century, Bergin and Gravey
Publishers, Massachusetts 1984.
Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i
XX w., PWN, Warszawa 2000.
Amitai Mendelsohn, Behold the Man: Jesus in Israeli Art, The
Israel Museum, Magnes Press, Jerusalem 2017.
Donald Preziosi red., The Art. Of Art History: A Critical
Anthology, Oxford University Press, Oxford 1998.
Radosław Zenderowski, Technika pisania prac
magisterskich i licencjackich. Krótki przewodnik po
metodologii pisania pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa
2009.
Literatura będzie dostosowywana do indywidualnych
zainteresowań badawczych uczestników proseminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: