Proseminarium licencjackie dr K. Dworniczak 3105-LPROSLICKD
Program proseminarium obejmuje rozmaite zagadnienia
sztuki i kultury współczesnej, ze szczególnym
uwzględnieniem sztuk plastycznych, nowych mediów i
ich relacji do innych obszarów twórczości oraz
piśmiennictwa o sztuce w XX-XXI wieku.
Celem zajęć jest przygotowanie przez studenta pisemnej
pracy naukowej/rocznej na wybrany temat, uzgodniony z
prowadzącą. Złożenie pracy poprzedzone jest dyskusją
nad jej prawidłową konstrukcją, metodologicznymi
założeniami, doborem źródeł (przygotowaniem stanu
badań), a także sposobem skonstruowania
prawidłowego aparatu naukowego.
Szczegółowe zagadnienia do omówienia podczas zajęć
będą dobierane w zależności od zainteresowań
uczestników proseminarium. Preferowane są tematy z
zakresu dwudziestowiecznej sztuki polskiej i
powszechnej, recepcji sztuki zachodniej w Polsce po
1945 roku, sztuki okresu PRL, historii fotografii, relacji
pomiędzy dyscyplinami artystycznymi, krytyki
artystycznej, a także teorii sztuki.
Praca studenta na zajęciach polega na sformułowaniu
tematu pracy naukowej, następnie zgromadzeniu
bibliografii/stanu badań, opracowaniu konspektu, w
końcu zaprezentowaniu tematu podczas zajęć w formie
referatu, który stają się przedmiotem dyskusji wszystkich
uczestników proseminarium.
Metody prowadzenia zajęć:
opracowanie pracy rocznej / prezentacja etapów pracy
rocznej / praca z tekstem / praca w grupie / burza
mózgów / dyskusja w oparciu o prezentację
multimedialną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student pogłębia wiedzę dotyczącą własnych
zainteresowań badawczych. Nabywa umiejętność
prawidłowego konstruowania tekstu naukowego, w tym
aparatu krytycznego (przypisy, bibliografia, spis ilustracji
itp.). Doskonali ponadto umiejętność adekwatnego,
skutecznego stosowania metod interpretacji dzieł
sztuki/zjawisk artystycznych, a także formułowania
krytycznych wniosków i prezentowania ich podczas
grupowych dyskusji.
Po ukończeniu kursu student:
K_W01 – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu
historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice
przedmiotowej i metodologicznej
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię
dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej w
ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym,
w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków,
ruchów, tendencji, środowisk
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych
osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do
badania konkretnego dzieła (ze szczególnym
uwzględnieniem dzieł sztuki nowoczesnej i
współczesnej)
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby ich analizy
K_U02 – posiada podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na
rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,
stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem
typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska
i problemy szczególnie istotne (ze szczególnym
uwzględnieniem dzieł sztuki nowoczesnej i
współczesnej)
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
zdobywać umiejętności badawcze kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków
K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania
typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role
K_K01 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące
realizacji zadań, określonych przez siebie i innych
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia proseminarium jest
zaprezentowanie wyników badań w formie
referatu/prezentacji na zajęciach (przynajmniej raz w
ciągu roku), a finalnie złożenie pracy rocznej w formie
pisemnej.
Kryteria oceniania:
Student oceniany jest na podstawie merytorycznego
przygotowania do prezentacji wyników badań, kryteriów
właściwych dla oceny pracy rocznej oraz aktywności w
grupowych dyskusjach.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: jedna
nieobecność w semestrze
Literatura
Literatura dostosowana jest do zainteresowań
badawczych uczestników.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: