Prawo i rynek sztuki 3105-LPIRSZ-OG
W ramach wykładu, pt. „Prawo i rynek sztuki”,
poruszane są podstawowe zagadnienia związane z
funkcjonowaniem oraz prawną regulacją rynku sztuki w
Polsce i Unii Europejskiej. W formie skrótowej jest
również omówiony szerszy kontekst międzynarodowy.
Celem zajęć jest wskazanie najważniejszych problemów
prawnych związanych z obrotem dziełami sztuki, takich
jak należyta staranność w handlu dziełami sztuki,
problemy badań proweniencyjnych, kontrola eksportu i
importu, umowy i klauzule umowne z zakresu obrotu
dziełami sztuki, problemy prawno-karne (przemyt,
kradzież, nielegalne wykopaliska archeologiczne,
fałszerstwa dzieł sztuki), oraz zagadnienie etyki
zawodowej.
Szczegółowe treści obejmują: 1) krajowy i
międzynarodowy rynek dzieł sztuki – zagadnienia
węzłowe; 2) obrót dziełami sztuki w Polsce po 1989 r. –
charakterystyka rynku; 3) przedmiot i formy obrotu,
notowania aukcyjne, najważniejsi uczestnicy; 4) wzory i
klauzule umowne w obrocie prawnym dziełami sztuki
oraz regulaminy aukcyjne; 5) nielegalny obrót działami
sztuki: problemy prawno-karne; zasady etyki zawodowej
w obrocie dziełami sztuki; 6) fałszerstwa dzieł sztuki:
regulacje prawne; rola i odpowiedzialność eksperta;
certyfikaty autentyczności; 7) obrót dziełami sztuki a
ochrona narodowego dziedzictwa kultury –
problematyka wywozu dzieł sztuki; 8) art banking i rynek
nowych technologii.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją multimedialną
wykład konwersatoryjny)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student zna i rozumie:
K2_W05 – fundamentalne dylematy współczesnej
cywilizacji, zwłaszcza w kontekście nauk o sztuce,
w sposób pozwalający na integrowanie perspektyw
właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
Po ukończeniu kursu student potrafi:
K2_U03 – integrować wiedzę z różnych dyscyplin w
zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w
nietypowych
sytuacjach profesjonalnych.
Po ukończeniu kursu student jest gotów do:
K2_K04 – prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania
dylematów związanych z wykonywaniem zawodu,
przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i
popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 51% punktów na
egzaminie pisemnym.
Literatura
Podstawowa:
BOLZ A., A Regulatory Framework for the Art Market?
Authenticity, Forgeries and the Role of Art
Experts, Cham 2022 – wybrane rozdziały.
FRANCIONI F., VRDOLJAK A.F. (red.), International
Cultural Heritage Law, Oxford 2020 – wybrane
rozdziały.
GADECKI B., JAKUBOWSKI O., TRZCIŃSKI M., ZEIDLER
K. (red.), Praktyczne aspekty zwalczania
przestępczości przeciwko dziedzictwu
kulturowemu, Gdańsk 2019 – wybrane rozdziały.
JAKUBOWSKI A., HAUSLER K., FIORENTINI F. (red.),
Cultural Heritage, Cultural Rights and the
European Union: A Critical Inquiry into Law and
Policy, Boston-Leiden 2018 – wybrane rozdziały.
MCGAUGHEY F., MCCUTCHEON J., Research Handbook
on Art and Law, Cheltenham 2020 – wybrane
rozdziały.
WILK D., Fałszerstwa dzieł sztuki Aspekty prawne i
kryminalistyczne, Warszawa 2017.
ZALASIŃSKA K., ZEIDLER K., Wykład prawa ochrony
zabytków, Warszawa 2015 – wybrane rozdziały.
ZEIDLER K. (red.), Prawo ochrony zabytków, Warszawa-
Gdańsk 2014 – wybrane rozdziały.
Uzupełniająca:
HUFNAGEL S., CHAPPELL D. (red.), The Palgrave
Handbook on Art Crime, London 2019 – wybrane
rozdziały.
NAFZIGER J.A.R., Frontiers of Cultural Heritage Law,
Leiden-Boston 2021 – wybrane rozdziały.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: