Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 3105-LNWPW-W13
Wykład prezentujący wybrane problemy sztuki
europejskiej i amerykańskiej od XVIII do początku XX
wieku. Monograficznie będą omawiane wybrane
zjawiska o kluczowym znaczeniu dla przełomu
romantycznego ("poetyka ruin", malarstwo portretowe w
Anglii, osjanizm i "odkrycie" Szekspira oraz Miltona dla
sztuk plastycznych, sztuka Goi, narodziny tzw. ogrodu
angielskiego, architektura klasycystyczna, nowe typy
pejzażu po 1800 r.), a ponadto historyzm w architekturze
XIX wieku, różne postacie realizmu i naturalizmu w
malarstwie XIX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem
impresjonizmu), symbolizm w sztukach plastycznych,
problem wystaw światowych, architektura "inżynieryjna"
i secesja, a wreszcie narodziny kierunków
awangardowych i ich rozwój do około 1918 roku.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją multimedialną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Student umie opisać sztukę omawianego okresu
identyfikując i wartościując zjawiska i problemy
szczególnie istotne. Potrafi rozpoznać, określić czas
powstania i autorstwo dzieł szczególnie ważnych. Ma
podstawową wiedzę w zakresie najważniejszych
artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
od XVIII do początków XX w.
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną dotyczącą dzieł sztuki nowoczesnej
powszechnej (europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do
początku XX w., w szczególności w zakresie technik,
materiałów, funkcji, datowania
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię
dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki nowoczesnej powszechnej
(europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do początku XX w.
w ujęciu chronologicznym, tematycznym i
problemowym, w zakresie najważniejszych
artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach
historii sztuki powszechnej z innymi dziedzinami nauki,
jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze,
religii i literaturze. Zna i rozumie kontekst tych powiązań
oraz jego uwarunkowania i skutki.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów na
egzaminie pisemnym.
Literatura
Przykładowe opracowania ogólne:
Barry Bergdoll, European Architecture 1750-1890,
Oxford 2000
David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti,
Akademizm, romantyzm, realizm, tłum. H. Podgórska,
Warszawa 2011
Biedermeier, kat. wyst. MNW, red. nauk. Agnieszka
Rosales Rodriguez, Warszawa 2017
Silvestra Bietoletti, Klasycyzm i romantyzm 1770-1840,
Tłum. T. Łozińska, Warszawa 2006
Jean-Louis Cohen, The Future of Architecture, London
2012
Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka wojna i
narodziny nowego wieku, przeł. K. Rabińska, Warszawa
1996 (i 2014)
Kenneth Frampton, Modern architecture. A Critical
History, London 2003 (i inne wydania)
Hans Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987 (i inne
wydania)
Wiesław Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 2005 (i
inne wydania)
Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1973 (i inne
wydania)
On Classic Ground: Picasso, Léger, de Chirico and the
New Classicism, 1910-1930. Elizabeth Gowling, Jennifer
Mundy. Tate Gallery Publ., 1990
Maria Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1977 (i inne
wydania)
John Rewald, Historia impresjonizmu, przeł. J. Guze,
Warszawa 1985
David Watkin, Historia architektury zachodniej,
Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: