Praktyka terenowa 3105-LNPTW
Zajęcia terenowe, realizowane w ciągu 5 dni roboczych
(poniedziałek-piątek) przez wybrane osoby z kadry IHS UW w
formie wyjazdowych ćwiczeń i konwersatoriów przy
wyselekcjonowanych obiektach oraz w muzeach i kolekcjach na
Mazowszu i w Warszawie. W ich trakcie omówione zostaną
kluczowe zabytki oraz procesy i zjawiska kulturowo-artystyczne
dotyczące historycznego regionu mazowieckiego i jego stolicy, z
podziałem na poszczególne epoki historyczne i stylowe.
Materiał merytoryczny koncentruje się na kilku wybranych
tematach wiodących, których analiza będzie podstawą.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 – absolwent ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki na terenie Warszawy i Mazowsza w ujęciu
chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie
najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji,
środowisk.
K_W06 – absolwent ma wiedzę o dawnych i współczesnych
instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
K_U02 – absolwent posiada podstawowe umiejętności
badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie
i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie
problemów w zakresie historii sztuki zwłaszcza w sytuacji prac
w terenie.
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod
względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki,
genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i
interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu
określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w
procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i
problemy szczególnie istotne.
K_K01 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące
realizacji zadań, określonych przez siebie i innych zwłaszcza w
zakresie pracy historyka sztuki w terenie.
K_K02 – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie
światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów
upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalny jeden dzień vacat);
egzamin pisemny z częścią wizualną i zbiorem esejów (do
wyboru)
Literatura
M.R. Kunkel, Architektura gotycka na Mazowszu, Warszawa
2006.
Z. Świechowski, Architektura romańska w Polsce, Warszawa
2000.
---
Poza Warszawą, red. A. Pieńkos i M. Wardzyński, t. 1-4,
Warszawa 2018-2021.
R. Małowiecki, Architektura i sztuka na Mazowszu 1795-1918,
w: Dzieje Mazowsza, t. 3: 1795-1918, red. J. Szczepański,
Pułtusk 2012, s. 793-844.
Sztuka na Mazowszu. Nowe otwarcie, red. A. Pieńkos, M.
Wardzyński, Warszawa 2019.
K. Askanas, Sztuka Płocka, wyd. 2, Płock 1991.
K. Guttmejer, M. Karpowicz, P. Wątroba, Kościół Bernardynów
na Czerniakowie. Dzieło, artyści i projekty Tylmana z Gameren,
Warszawa 2013.
M. Karpowicz, Sztuka Warszawy czasów Jana III, Warszawa
1987.
R. Kunkel, Renesansowa katedra płocka i jej twórca,
Bernardinus de Gianotis, ,,Biuletyn Historii Sztuki", 49: 1987,
nr 3–4, s. 227–249.
M. Wardzyński, Sztuka nowożytna na Mazowszu. Zarys
problematyki, [w:] Dzieje Mazowsza, t. II: Lata 1527–1795, red.
Jan Tyszkiewicz, Pułtusk 2015, s. 629–731.
---
Arkadia Heleny Radziwiłłowej: studium historyczne, red.
Włodzimierz Piwkowski, Warszawa 1998.
A. Cymer, Architektura w Polsce 1945–1989, Warszawa 2018.
S. Lorentz, Efraim Szreger – architekt polski XVIII wieku,
Warszawa 1986.
G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje
warszawskiej architektury, Warszawa 2017, s. 209–228,
257–262, 309–322.
T. Pawłowski, J. Zieliński, Żoliborz. Przewodnik historyczny,
Warszawa 2008.
Nieborów : mazowiecka rezydencja Radziwiłłów, red.
Włodzimierz Piwkowski, Warszawa 2005.
M. Szafrańska, Ogród – forma – symbol – marzenie, kat. wyst.
Zamku Królewskiego w Warszawie, Warszawa 1999.
PRA: ilustrowany atlas architektury Pragi, tekst M. Czeredys,
E. Ziajkowska, projekt M. Piwowar, Warszawa 2020.
J. Zieliński, Bielany. Przewodnik historyczny, Warszawa 2017.
ŻOL. Ilustrowany atlas architektury Żoliborza, oprac. zbiorowe,
wyd. 3, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: