Norblin a nowe badania nad kulturą artystyczną XVIII 3105-LNNB-SP
Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom twórczości
pochodzącego z Francji, a czynnego przez wiele lat w Polsce
artysty: Jeana-Pierre'a Norblina de la Gourdaine (1745-1830). W
trakcie kolejnych spotkań przyjrzymy się jego pracom
malarskim, rysunkowym i graficznym. Interesować będzie nas
także charakter zachowanych źródeł biograficznych i krytyczna
analiza możliwości ich wykorzystania w interpretacji dzieł sztuki.
Szczególny nacisk zostanie położony na nowe perspektywy
badawcze i problemy otwierane przez najnowsze publikacje
dotyczące francuskiej i środkowoeuropejskiej sceny artystycznej
w XVIII i XIX wieku.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka w zakresie wiedzy:
- K2_W04 - ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą
do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin
nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki
- K2_W07 - zna i rozumie zaawansowane metody analizy,
interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych
wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii
i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki
Student/ka w zakresie umiejętności potrafi:
- K2_U04 - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację
różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne
podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki,
w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego
oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
- K2_U12 - świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu
historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie
potrzebę pogłębiania ich przez całe życie; potrafi
inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Student/ka w zakresie kompetencji społecznych jest
gotów/a do:
- K2_K04 - prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania
dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie
konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy
historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii
sztuki
- K2_K05 - systematycznego uczestnictwa w życiu
kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami
kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego,
nowymi zjawiskami w sztuce
Kryteria oceniania
Krótka praca pisemna
Literatura
Z. Batowski, Norblin, Lwów 1911;
T. Crow, Painters and Public Life in Eighteenth Century
Paris, New Haven and London 1985;
T. Crow, Restoration: The Fall of Napoleon in the Course
of European Art, 1812-1820, Princeton 2018;
S. Caviglia, History, Painting, and the Seriousness of
Pleasure in the Age of Louis XV, London 2020;
S. Czekalski, Obcość i obecność. Horacjusze i Sarmaci.
Wzory Davidowskie w twórczości Norblina, „Artium
Quaestiones” 2000, t. 11;
P. Ignaczak, Nieznany nauczyciel Jana Piotra Norblina –
Jacques Philippe Caresme, w: Francusko-polskie relacje
artystyczne w epoce nowożytnej, red. A. Pieńkos, A.
Rosales Rodriguez, Warszawa 2010;
P. Ignaczak, Twórczość rytownicza Jana Piotra Norblina
na tle XVIII-wiecznej grafiki rembrandtyzującej, „Rocznik
Historii Sztuki” 2008, t. 33;
Jan Piotr Norblin. Sentymentalny reporter. Malarstwo i
grafika, red. M, Zdańkowska, katalog wystawy, Zamek
królewski w Warszawie, Warszawa 2022;
A. Kępińska, Jan Piotr Norblin, Wrocław 1978
K. Niemira, Bazgracz. Trzy eseje o Norblinie, Gdańsk
2022;
E. Lajer-Burcharth, Chardin Material, Berlin 2011;
E. Lajer-Burcharth, The Painter’s Touch: Boucher,
Chardin, Fragonard, Princeton 2017;
Ch. Michel, Le célèbre Watteau, Genève 2007;
K. Millam, Fragonard's Playful Paintings: Visual Games
in Rococo Art, Manchester 2006;
M. Porębski, Malowane dzieje, [różne wydania];
K. Scott, The Rococo Interior Decoration and Social
Spaces in Early Eighteenth-Century Paris, London 1996;
M. D. Sheriff, Fragonard: Art and Eroticism, Chicago
1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: