Nowoczesność i jej granice. Sztuka polska po 1939 roku 3105-LNG-K
Powyżej opisane cele przekładają się na plan spotkań:
1. Wprowadzenie metodologiczne: horyzontalna historia sztuki i jej kontynuacje. Od Andrzeja Turowskiego do Susan Stanford Friedman.
2. Nowoczesność: zarysowanie problemu. „Wielka narracja” Aleksandra Wojciechowskiego i jej analiza (Wojciech Włodarczyk).
3. Granica I: kult autonomii i wyparcie polityczności. Lata 40.–50.: od sztuki socjalistycznej przez socrealizm do długiego trwania „nie-sztuki”
4. Granica II: etyka oporu i wyparcie układu z władzą. Dekonstrukcja mitu odwilży (Piotr Juszkiewicz).
5. Granica III: sublimacja estetyczna i marginalizowanie innowacyjności. Odwilż jako pochwała konserwatyzmu w sztuce – przypadek Marii Jaremy i Jadwigi Maziarskiej (Anna Markowska).
6. Destrukcja nowoczesności: cień Zagłady. Przypadek Arsenału i Marka Oberländera.
7. Po-nowoczesność: horyzonty konceptualizmu i „sztuka zaangażowana ekologicznie” na plenerach lat 60.
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03: ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny
K_W04: ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W05: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki
Umiejętności:
K_U03: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04: potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne
Kompetencje społeczne:
K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki
K_K03: potrafi przekuwać projekty w konkretne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego.
Kryteria oceniania
Przyswojenie problemów omawianych na wykładzie. Zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego. Jeśli pozwoli na to sytuacja epidemiologiczna, egzamin planowany jest stacjonarnie (w salach IHS UW) z zachowaniem reżimu sanitarnego. W przypadku sesji zdalnej zaliczenie na podstawie eseju.
Literatura
A. Wojciechowski, Młode malarstwo polskie, Wrocław 1983
W. Włodarczyk, Socrealizm, Paryż 1986.
W. Włodarczyk, „Nowoczesność” i jej granice, w: Sztuka polska po 1945, Warszawa 1986.
P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry w nic. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005.
A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska około 1955 i 1989 roku, Toruń 2012.
I. Kowalczyk, Podróż do przeszłości. Interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: