Muzealnictwo XXI w. (dekolonialność i wielokulturowość) 3105-LMXXI-SP
W ramach zajęć zostaną omówione koncepcje
dekolonialności i wielokulturowości w kontekście
muzeów na całym świecie. Przedstawione zostaną
historyczne i społeczne konteksty, które kształtują muzea
w różnych regionach, oraz sposoby, w jakie kolonializm,
nacjonalizm i hegemonia kulturowa wpłynęły na
kolekcje, wystawy i praktyki muzealne. Studenci i
studentki będą poznają również alternatywne modele i
praktyki muzealne oraz specyfikę badań
proweniencyjnych związanych z kolekcjami
pozaeuropejskim
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium z prezentacją multimedialną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
K2_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą
do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu
muzealnictwa
K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych
dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą
wybrane obszary związane z teoriami muzealniczymi,
dekolonialnością i wielokulturowością
K2_W06 ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i
dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,
pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych
dla kilku dyscyplin naukowych
K2_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i integrować informacje z zakresu
muzealnictwa i dekolonialności z wykorzystaniem
różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie
krytyczne sądy
K2_U05 stosować umiejętność merytorycznego
argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów
oraz poglądów innych autorów, samodzielnego
formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz
tworzenia syntetycznych podsumowań
K2_U10 stosować umiejętności językowe zgodne z
wymaganiami określonymi dla poziomu B2+
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K2_K01 odpowiedniego określenia priorytetów
służących realizacji określonego przez siebie lub innych
zadania
K2_K03 przekuwania projektów w profesjonalne
działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub
wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i
działając na rzecz dobra wspólnego
K2_K04 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania
dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie
konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy
historyka sztuki pracującego w muzeum i popularyzacji
wiedzy z zakresu muzealnictwa
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów na
egzaminie pisemnym.
Literatura
C. Ariese, M. Wróblewska, Practicing Decoloniality in Museums, Amsterdam 2021.
Ch. Gosden, E. Edwards, R. B. Phillips (red.), Sensible Objects. Colonialism, Museums and Material Culture, Oxford New York 2006.
D. Hicks, The Brutish Museums: The Benin Bronzes, Colonial Violence and Cultural Restitution, Pluto Press 2020.
K. Pomian, Muzeum. Historia światowa, Warszawa 2023.
A. Procter, The Whole Picture: The colonial story of the art in our museums & why we need to talk about it, Cassell 2020.
H. Schreiber, Koncepcja "sztuki prymitywnej". Odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Warszawa 2012.
N. Sonoda (red.), New Horizons for Asian Museums and Museology, Singapore 2016.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Znajomość języka angielskiego umożliwiająca zrozumienie materiałów multimedialnych w tym języku. |
W cyklu 2024Z:
Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego umożliwiająca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: