Muzea w relacjach społecznych 3105-LMWRS-SP
Zajęcia będą miały charakter warsztatowo, dyskusyjny. Podczas zajęć będą omawiane konkretne przykłady działalności muzeów w Polsce i za granicą. Treścią zajęć będą wybrane zagadnienia związane zarówno z zarządzaniem, organizacją, marketingiem, komunikacją, dostępnością, popularyzacją, edukacją, partycypacją, relacyjnością. Poruszane będą kwestie kwestie interakcji wewnątrz instytucji muzealnych jak i wobec odbiorców, tak cyfrowych jak i rzeczywistych.
Istotne jest przyjrzenie się także definicji muzeów uchwalonej przez ICOM oraz Ustawie o muzeach, gdyż ich treść może stanowić przyczynek do dyskusji wobec tytułowego zagadnienia.
Oczekuje się, że studenci będą przygotowani do zajęć poprzez przeczytanie proponowanych na konkretne spotkanie artykułów naukowych czy wybranych opracowań z muzeów, dostępnych on-line.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K2_W02; zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym i prawidłowo posługuje się nią podczas rozmów na temat muzealnictwa i zbiorów;
K2_W03;
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych oraz umie ją stosować podczas analiz z zakresu muzeologii;
K2_W04; ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki którą umiejętnie łączy z tematyką z zakresu zbiorów i funkcji muzeów;
K2_W05; ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki i umie ją łączyć z tematyką społecznego zaangażowania muzeów;
K2_W06; ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych i wykorzystuje ją przy próbach opisu społecznych relacji w których funkcjonują muzea;
K2_W07; zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki i posługuje się nimi właściwie przy opisywaniu i analizowaniu funkcjonowania i zadań muzeów;
K2_U01; wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy w zakresie muzealnictwa i muzeologii;
K2_U02; wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki ze szczególnym uwzględnieniem muzeów bez względu na charakter zbiorów;
K2_U04; przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym i umie zaproponować wdrożenie tego do działalności komunikacyjnej i edukacyjnej muzeów;
K2_U05; stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań uwzględniających literaturę z zakresu historii i funkcji muzeów;
K2_U06; stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach z uwzględnieniem przykładów z obszaru realizacji działań muzealnych;
K2_U07; potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach wykorzystując możliwości i wiedzę z zakresu muzeów, muzealnictwa i zbiorów muzealnych;
K2_U08; stosować pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki z uwzględnieniem wiedzy z zakresu działalności muzealnej;
K2_U09; Stosować pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych implementując wiedzę związaną z muzealnictwem;
K2_U10; stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego również z zakresu literatury traktującej o muzeach i ich relacjach społecznych;
K2_U11;
stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej o tematyce wystawienniczej i edukacyjnej muzeów;
K2_U13;
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych szczególnie w obszarze problematyki związanej z zadaniami i celami muzeów;
K2_U14; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową z uwzględnieniem badań i analiz o tematyce muzealnej i wystawienniczej;
K2_K01; odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania powiązanego z tematyką muzeów w relacjach społecznych;
K2_K03; przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego z uwzględnieniem Ustawy o muzeach oraz nowej definicji muzeów wprowadzonej przez ICOM w 2022 r.
K2_K04; prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki w powiązaniu z charakterem pracy muzealnej i uwzględnieniem potrzeb zwiedzających;
Kryteria oceniania
Praca pisemna (5000-8000 znaków z przypisami i bibliografią) na temat: Definicja muzeów przyjęta przez ICOM w 2022 r. w perspektywie polskiego muzealnictwa. Studium przypadku. Powinna zostać oddana najpóźniej do końca stycznia 2024 r.
Literatura
Bal Mieke (2005) Dyskurs muzeum. Przełożyła Małgorzata Nitka [w:] Maria Popczyk, red., Muzeum sztuki. Antologia. Kraków: Universitas.
Bąk Agnieszka, Wiśniewski Rafał (2021) Przyjdź widzu, przyjdź… Wstępne uwagi na temat publiczności muzealnej w czasie pandemii COVID-19. „Muzealnictwo”, t. 62, s. 19‒26.
Barańska Katarzyna (2013) Muzeum w sieci znaczeń: zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych. Kraków: Wydawnictwo Attyka.
Black Graham (2012) Transforming Museums in the Twenty-first Century. London, New York: Routledge.
Bourdieu Pierre, Darbel Alain, Schnapper Dominique (1991) The Love of Art. European Art Museums and Their Public. Oxford: Polity Press.
Bukalska Izabela (2015) Koncepcja obiektu granicznego – idea, zastosowania, perspektywy. „Seminare”, t. 36, nr 4, s. 93‒103.
Byszewski Janusz, Nessel-Łukasik Beata (2020) Muzeum relacyjne przed progiem/za progiem. Sulejówek: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Byszewski Janusz, Parczewska Maria (2012) Muzeum jako rzeźba społeczna. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Folga-Januszewska Dorota (2006) Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo. „Muzealnictwo”, t. 47, s. 9–14.
Folga-Januszewska Dorota (2015) Muzeum: fenomeny i problemy, Kraków: Universitas.
Folga-Januszewska Dorota (2022) Emocjoneum. Muzeum jako instytucja emocji, Warszawa: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Gaweł Łukasz (2018a) Zarządzanie publicznymi instytucjami kultury w kontekście koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR). Społeczna odpowiedzialność muzeum. „Studia Ekonomiczne”, nr 376, s. 48‒62.
Słownik encyklopedyczny muzeologii. Przełożyły Katarzyna Bartkiewicz, Dorota Folga-Januszewska. Warszawa: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Gaweł Łukasz (2018b) Zaginiony świat – edukacja muzealna a proces zarządzania dziedzictwem kulturowym [w:] Łukasz Gaweł, Monika Kostera, red., Etnografie instytucji dziedzictwa kulturowego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 17‒32.
Grigar Ewa (2021) Inventing the New Art World: On Art Institutions and Their Audience. “Przegląd Socjologii Jakościowej”, 17(3), (DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.07, s. 126-141).
Marcin Szeląg, Jolanta Skutnik, red., Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń. Przełożył Piotr Szaradowski. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, s. 58‒83.
Jagodzińska Katarzyna (2021) Partycypacja publiczności w polskich muzeach. „Muzealnictwo”, t. 62, s. 171‒179.
Kotowski Robert (2022) Muzeoterapia jako nowa misja muzeum [w:] Muzeum XXI wieku. W 100-lecie i zjazdu muzeów polskich w Poznaniu, red. Maria Gołab, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, s. 329-339.
Kwiatkowski Piotr Tadeusz, Nessel-Łukasik Beata, Grzonkowska Joanna (2022) Publiczność (w) Muzeum, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Lis Bartek (2019) Zwrot ku publiczności. Audience development jako próba uspołecznienia instytucji kultury. „Kultura Współczesna”, nr 2(105), s. 76‒90 (DOI: 10.26112/kw.2019.105.07).
Matassa Freda (2015) Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów. Przełożyła Sonia Jaszczyńska. Kraków: Universitas.
Matt Gerald (2006) Muzeum jako przedsiębiorstwo: łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucja kultury. Przełożył Andrzej Wajs. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Matuchniak-Krasuska Anna (2013), Emocje w polu dóbr symbolicznych. Od Leonarda da Vinci do Jerzego Dudy –Gracza, „Przegląd socjologii jakościowej”, 2013, nr. 2, s. 46-69.
Nieroba Elżbieta (2016) Pomiędzy dobrem wspólnym a elitarnością. Współczesny model muzeum. Opole: Uniwersytet Opolski.
Nieroba Elżbieta (2019) Muzeum jako przestrzeń dialogu. O koncepcji zwrotu edukacyjnego w muzeum. „Kultura Współczesna”, nr 2(105), s. 106‒115.
Popczyk Maria, red., (2005) Muzeum sztuki. Antologia. Kraków: Universitas.
Sandell Richard, red., (2003) Museums, Society, Inequality. London ‒ New York: Routledge.
Marcin Szeląg, red., Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Muzeum Pałac w Wilanowie, s. 159‒184.
Wasilewska Joanna (2019) Spór o nową definicję muzeum na konferencji generalnej ICOM w Kioto. „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej”, nr 6, s. 175‒180 (DOI: 10.12775/ZWAM.2019.6.12).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: