Historia kolekcjonerstwa 3105-LHK-SP
Poszczególne spotkania, w ujęciu chronologiczno-problemowym, podejmują kwestie rozumienia, interpretowania i relacjonowania zjawisk z zakresu kolekcjonerstwa, przedstawionych na tle sytuacji politycznej i przemian intelektualnych w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Omawiane będą kolejno następujące zagadnienia:
1. Pojawienie się kolekcjonerstwa na Zachodzie Europy w XV wieku, w kręgu elit władzy świeckiej i duchownej, najpierw we Włoszech: Wenecji (przedstawiciele Respublica Litteraria), Florencji (Medyceusze), papieskim Rzymie, następnie na północ od Alp (Franciszek I). Charakterystyka największych kolekcji, ukierunkowanych początkowo na sztukę antyczną, z czasem również sztukę tworzona współcześnie, przede wszystkim malarstwo (Niderlandy), oraz świat natury ożywionej i nieożywionej.
2. Rozszerzanie się fenomenu kolekcjonerstwa w wieku XVI i XVII, zarówno jeśli chodzi o zakres zbiorów jak i przekrój społeczny kolekcjonerów. Kategoryzacja kolekcji ze względu na ich orientację i zawartość. Kształtowanie się gabinetów sztuki i osobliwości (Ambras Ferdynanda I, Praga Rudolfa II), gromadzących oprócz antyków i dzieł artystów współczesnych, przedmioty cenne i rzadkie, naturalia i mirabilia, oraz gabinetów historii naturalnej, tworzonych przez przedstawicieli klas średnich, w tym reprezentantów świata nauki, służących jako podstawa rozszerzania wiedzy z dziedziny historii, historii naturalnej, a potem również nauk doświadczalnych (Aldrovandi, Calzolari, Imperato, Vorm). „Złoty wiek” kolekcji artystycznych w Europie Północnej.
3. Upowszechnianie się kolekcji „wyspecjalizowanych” w XVIII wieku i proces przekazywania ich społeczeństwu – początek instytucji muzealnych otwartych dla szerokiej publiczności (Ashmolean, British Museum). Nowe ramy organizacyjne i nowy sposób systematyzowania kolekcji królewskich i książęcych (galleria progressiva), jako podstawa budowania narodowych zbiorów sztuki (Uficje, Muzea Kapitolińskie i Watykańskie, Museum Fredericianum w Kassel, Belweder w Wiedniu).
4. Polityczne uwarunkowania działań kolekcjonerskich w wieku XIX, od Rewolucji francuskiej począwszy (Luwr), i rola przypisywana budowaniu zbiorów sztuki przez władców-kolekcjonerów (Ludwik I Wittelsbach, Fryderyk Wilhelm II, Katarzyna II). Kolekcje prywatne i narodziny muzealnictwa w Stanach Zjednoczonych (Filadelfia, Nowy Jork, Waszyngton, Boston, Chicago). Motywacje patriotyczne towarzyszyszące powoływaniu do życia instytucji muzealnych w pozbawionych bytu państwowego krajach Europy Środkowej, w tym w Polsce.
5. Kolekcjonerstwo jako najważniejsza praktyka społeczna i kulturowa przełomu XIX i XX wieku – przedmiot obiektem zainteresowania rodzącej się kultury masowej, wprowadzenie nowych kategorii collectibles. Kolekcje prywatne, „zwolnione” z funkcji poznawczych i naukowych, przejętych przez muzea, jako miejsce kształtowania nowego systemu wartości: włączanie w obieg muzealny sztuki nowoczesnej i pozaeuropejskiej, sztuki ludowej i obiektów kultury materialnej (Alfred Barnes, Jacques Doucet, Henry i Louisine Havemeyer, Gertruda i Leo Stein, Peggy Guggenheim).
6. „Superkolekcjonerzy” w „świecie sztuki” u progu XXI wieku – unifikacja kapitału symbolicznego i finansowego na styku rynku i instytucji artystycznych. Analiza współczesnych strategii kolekcjonerskich na przykładzie działań i fundacji muzealnych Petera Ludwiga, François Pinault, Bernarda Arnault (Fondation Louis Vuitton), Charlesa Saachiego.
7. Dzień dzisiejszy i przyszłość kolekcjonertwa w Polsce – uwarunkowania prawne i instytucjonalne, zbiory i muzea prywatne. Kolekcje jako zasoby społeczności lokalnych, wykorzystywane do kształtowania polityki kulturalnej i budowania narracji tożsamościowych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci znają i rozumieją konceptualne, ideowe, społeczno-kulturowe oraz historyczno-artystyczne czynniki formowania się największych kolekcji sztuki od XV wieku do czasów współczesnych. Mają wiedzę o historii i najnowszych strategiach działań kolekcjonerskich oraz znają metody ich intepretacji. Umieją opisywać, analizować i interpretować zjawiska z zakresu kolekcjonerstwa; potrafią umieścić je w kontekście szeroko rozumianej europejskiej tradycji artystycznej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Literatura
12. Literatura B. Altshuler (ed.), Collecting the New, Princeton & Oxford 2005
J. Baudrillard, Les système des objets, Paris1968
H. Becker, Art Worlds, Berkeley 1982.
Pierre Bourdieu, Reguły sztuki, Kraków 2007
R. Cabanne, Wielcy kolekcjonerzy, Kraków 1978 (wyd. fr. rozszerzone: Paris 2004).
A. Danto, The Artworld, “The Journal of Philosophy”, (1964) LXI, s. 571-584
J. Elsner, R. Cardinal (ed), The culture of collecting, Cambridge 1984
M. C. Fitzgerald, Making Modernism. Picasso and the Creation of the Market for 20th CenturyArt, NY 1995
A. Gill, Peggy Guggenheim. Życie uzależnione od sztuki, Poznań 2004
S. Guilbaut, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Warszawa 1992
F. Haskell, Rediscovery in Art. Some Aspects of Taste, Fashion and Collecting in England and France, London 1976
N. Heinich, Być artystą. Rzecz o przekształceniach statusu malarzy i rzeźbiarzy, Warszawa 2007
E. Hopper-Greenhill, Museums and the Shaping of Knowledge, London, NY 1992
O. Impey, A. McGregor (ed.), The Origins of Museums. The Cabinets of Curiosities in Sixteenth and Seventeeth- Centure Europe, Oxford 1985
D.-H. Kahnweiler, Moje galerie, moi malarze, Warszawa 1969 (i 2006).
A. Lugli, Naturalia et mirabilia. Les cabinets de curiosités en Europe, Paris 1998
Macrocosmos in microcosmo. Die Welt in der Stube. Zur Geschichte des Sammelns 1450 bis 1800, Opladen 1994
D. Moncond’huy, P. Martin (dir.), Curiosité et cabinets de curiosités, Neuilly 2004
R. Moulin, L’artiste, l’institution et le marché, Paris 1992 (i następne wyd.).
S. M. Pearce, Collecting in Contemporary Practice, London 1998
K. Pomian, Zbieracze i osobliwości, Lublin 2001
K. Pomian, Des saintes reliques à l’art moderne, Venise – Chicago XIII-XXe siècles, Paris 2003
T. de Rosset, A. Kluczewska-Wójcik, K. Lewandowska (red.) , Nowoczesność kolekcji, Toruń 2010
Ch. Saatchi, My name is Charles Saachi and I am an Artoholic, London 2009.
A. Schnapper, Le géant, la Licorne et la Tulipe, Paris 1988
A. Schnapper, Curieux du grand siècle..., Paris 1994
M. Sommer, Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia, Warszawa 2003
A. Vollard, Wspomnienia handlarza obrazów, Kraków 1963.
Z. Waźbiński, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, t. I, Wiek XV i XVI, Toruń 2006
Z. Waźbiński, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, cz. II, Wiek XVII i XVIII, Toruń 1988
Katalogi wystaw: Barnes (Washington-Paris 1993-1994), Durand-Ruel (Paris 2015), Havemeyer (New York 1993), Kahnweiler (Paris 1984), Stein (Paris 2011-2012), Vollard (Paris 2007).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: