Historia fotografii 3105-LHF-K
Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia z zakresu historii
fotografii na świecie i w Polsce.
Analizie podlegają przede wszystkim problemy
kluczowe dla zrozumienia znaczenia fotografii w
praktykach artystycznych i w dyskursie o sztuce.
Wprowadzone zostaną także podstawowe zagadnienia
teoretyczne.
Zajęcia obejmą tematy, takie jak debaty wokół
początków fotografii, piktorializm, związki fotografii i
awangardy, fotografia humanistyczna, fotomedializm,
spór o realizm fotografii.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium / praca z tekstem / dyskusja w oparciu o
tekst i prezentację multimedialną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci poznają podstawową terminologię
fotograficzną oraz nabędą syntetyczną wiedzę na temat
historii fotografii na świecie i w Polsce.
Po ukończeniu kursu student:
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną dotyczącą dzieł sztuki (fotografii), w
szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji,
datowania
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki i fotografii, obejmującą dzieje, teorię i
metodologię dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki i fotografii w ujęciu
chronologicznym, tematycznym i problemowym, w
zakresie najważniejszych artystycznych kierunków,
ruchów, tendencji, środowisk
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych
osiągnięciach aktualnej historii fotografii
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach
historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia i
teoria fotografii, historia, filozofia, antropologia, wiedza o
kulturze, religii i literaturze
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, zwłaszcza fotografii,
stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i
potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby ich analizy
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
historii sztuki i fotografii w typowych sytuacjach
profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,
stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem
typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska
i problemy szczególnie istotne (ze szczególnym
uwzględnieniem obiektów fotograficznych)
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
zdobywać umiejętności badawcze kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki, historii kultury i historii fotografii
oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania
typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł
K_U11 – posiada umiejętność przygotowania wystąpień
ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych
źródeł
K_U12 – ma umiejętności językowe w zakresie historii
sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu
B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Zaliczenie na podstawie kolokwium pisemnego.
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50% punktów
na kolokwium zaliczeniowym. W ocenie końcowej
uwzględniana jest dodatkowo aktywność w dyskusjach
podczas zajęć.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: dwie
nieobecności
Literatura
Batchen Geoffrey, Burning with Desire. The
Conception of Photography, Cambridge MA
1997.
Bates David, Photography & Surrealism.
Sexuality, Colonialism and Social Dissent,
London-New York 2003.
Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o
fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008.
Bułhak Jan, Fotografika, Warszawa 1931.
Coke vad Deren, The Painter and the Photograph:
from Delacroix to Warhol, Albuquerque 1972.
Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka
współczesna, tłum. Magdalena Buchta, Piotr
Nowakowski, Piotr Paliwoda, Kraków 2010.
Czartoryska Urszula, Przygody plastyczne
fotografii, Warszawa 1965 [Gdańsk 2002].
Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy
teoretyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk
2005.
Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy
historyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk
2007.
Edwards Steve, Fotografia. Bardzo krótkie
wprowadzenie, Kraków 2014.
Font-Reaulx de Dominique, Painting and
Photography: 1839-1914, Paris 2013.
Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, red.
Scott Walden, Kraków 2013.
Fried Michael, Why Photography Matters as Art
as Never Before, New Haven 2008.
Frizot Michel, A New History of Photography,
Cologne 1999.
Galassi Peter, Before Photography. Painting and
the Invention of Photography, New York 1981.
Kemp Wolfgang, Historia fotografii. Od
Daguerre’a do Gursky’ego, tłum. Mariusz Bryl,
Kraków 2014.
Krauss Rosalind, Fotograficzne współrzędne
surrealizmu, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska,
„Przegląd Kulturoznawczy” 2006, nr 1, s. 100-
117.
Lechowicz Lech, Fotoeseje. Teksty o fotografii
polskiej, Warszawa 2010.
Tenże, Historia fotografii. Część 1: 1839-1939,
Łódź 2012.
Mazur Adam, Historie fotografii w Polsce 1839-
2009, Warszawa 2009.
Scharf Aaron, Art and Photography, London
1991.
Sobota Adam, Szlachetność techniki. Artystyczne
dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Warszawa
2001.
Sontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir
Magala, Kraków 2009.
Szczegółowy wykaz tekstów do opracowania zostanie
przedstawiony na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: