Estetyka filozoficzna: poza pieknem i sztuką 3105-LEFPSZ-OG
Estetyka filozoficzna jako dziedzina filozofii narodziła się
w połowie XVIII w. jako szeroki projekt filozoficzny,
których w niedługim czasie przeistoczył się w filozofię
sztuk pięknych. I choć w 2. połowie XIX i 1. połowie XX
w. nie brakowało prób wychodzenia poza ten paradygmat,
to dopiero koniec wieku XX i początek XXI przyniosły
zdecydowane poszerzenie refleksji estetycznej. Od
pewnego już czasu wysuwane są postulaty aby, „prze-
myśleć estetykę” (A. Berleant) lub wyjść „poza estetykę”
(W. Welsch). Ich przyczyną jest między innymi
przekonanie, że estetyka skupiona na takich pojęciach jak
piękno, sztuka czy postawa estetyczna nie odpowiada
współczesnym potrzebom. Stąd próby przeinterpretowania
takich kluczowych kwestii estetycznych jak doświadczenie
estetyczne, ocena estetyczna, wartości estetyczne w taki
sposób, aby można było je stosować w odniesieniu do
zjawisk, które są kluczowe dla współczesnego świata
Współcześnie estetyka filozoficzna jest więc wciąż
zainteresowana sztuką i pięknem, ale także – i to co raz
częściej – podejmuje zagadnienia takie jak: codzienność,
biznes, jedzenie, medycyna, muzyka rockowa, przyroda,
polityka, prawo, sport.
Celem wykładu będzie wprowadzenie do wybranych
zagadnień kluczowych dla współczesnej estetyki
filozoficznej przez pryzmat wyżej wymienionych dziedzin.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Absolwent_ka:
K2_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice
przedmiotowej współczesnej estetyki filozoficznej, którą to
wiedzę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w
działalności profesjonalnej
K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę,
obejmującą terminologię, teorie z zakresu wybranych
koncepcji współczesnej estetyki filozoficznej
K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych
dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane
obszary estetyki filozoficznej
Absolwent_ka potrafi:
K2_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować
i integrować informacje z zakresu współczesnej estetyki
filozoficznej z wykorzystaniem różnych źródeł oraz
formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2_U03 integrować wiedzę z różnych dyscyplin
humanistycznych z wybranymi ujęciami
charakterystycznymi dla współczesnej estetyki
filozoficznej oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach
profesjonalnych
K2_U05 stosować umiejętność merytorycznego
argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów
oraz poglądów innych autorów, samodzielnego
formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz
tworzenia syntetycznych podsumowań
K2_U06 stosować umiejętność formułowania opinii
krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy
naukowej i doświadczenia
K2_U12 świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu
humanistyki oraz rozumie potrzebę pogłębiania ich przez całe
życie
K2_U14 samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać
umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne
działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania
własną karierą zawodową
Absolwent_ka jest gotów_owa do:
K2_K04 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania
dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie
konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy
historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii
sztuki
K2_K05 systematycznego uczestnictwa w życiu
kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami
kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu
artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Końcowy test
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 60%
punktów
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze:
Literatura
N. Carroll, Filozofia sztuki masowej, przeł. M. Przylipiak,
Gdańsk 2011
D. Dutton, Instynkt sztuki: piękno, zachwyt i ewolucja
człowieka, przeł. J. Luty, E. Staniek, Kraków 2019
W. Kazimierska-Jerzyk, Kamp, glamour, vintage :
współczesne kategorie estetyczne, Łódź 2018
D. Koczanowicz, Pozycja smaku: jedzenie w granicach
sztuki, Warszawa 2018
C. Korsmeyer, Gender w estetyce: wprowadzenie, przeł. A.
Nacher, Kraków 2008
L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w
hybrydowej gospodarce, przeł. R. Próchniak, Warszawa
2009
J. Petri, Somatyka miejskich dyscyplin performatywnych.
Skateboarding, freerunning, parkour, Kraków 2020
A. Reckwitz, Odkrycie kreatywności: o procesie społecznej
estetyzacji, przeł. K. Kończak, Z. Sucharska, Warszawa
2017
R. Shusterman, Estetyka pragmatyczna: żywe piękno i
refleksje nad sztuką, przeł. A. Chmielewski i in., Wrocław
1998
Szczegółowa literatura będzie podawana w trakcie
wykładów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: