Autorstwo zbiorowe i współpraca w praktyce 3105-LAZWPA-SP
Kurs przedstawia współczesne formy i idee zbiorowej
pracy artystycznej, sytuując tę strategię artystyczną na
tle praktyk awangardowych i neoawangardowych.
Koncentruje się na teoretycznych koncepcjach zbiorowej
pracy i współpracy oraz ich genealogiach w sztuce XX
wieku po obu stronach Żelaznej Kurtyny. Kurs prezentuje
krytyczny potencjał kolektywu, a także jego współczesne
ramy teoretyczne i kuratorskie. Przedstawiając różne
strategie kolektywów artystycznych, pracy zespołowej i
tymczasowych sojuszy tworzonych w kontekście
projektów badawczych, kurs prezentuje szereg
współczesnych kolektywów artystycznych, które
problematyzują etykę opieki, pracę afektywną i
reprodukcyjną oraz kwestie środowiskowe. Proponuje
spojrzenie na kolektywizm przez pryzmat feministycznej
teorii reprodukcji i przemyślenie tworzenia sztuki jako
zawsze osadzonego w zbiorowych wysiłkach tzw. pracy
niewidzialnej i kreatywnej. Skupia się również na
posthumanistycznych tendencjach do włączania nie-
ludzi do pracy artystycznej. Analizowane są praktyki
kuratorskie, ze szczególnym uwzględnieniem wystaw,
które koncentrują się na pracy kolektywnej: takich jak
Double Agent (ICA Londyn, 2008), Collaborations,
(MUMOC Wiedeń, 2022), Art at Work. At the
Crossroads Between Utopianism and (In)Dependence,
Museum of Contemporary Art Metelkova (+MSUM),
Ljubljana 2023.
Metody prowadzenia zajęć:
Prezentacja multimedialna i dyskusja
praca z tekstem / praca w grupie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pomyślnym ukończeniu kursu absolwenci będą znać
historyczne i współczesne koncepcje artystycznej pracy
zbiorowej. Poznali najważniejsze fakty historyczne i
współczesne zjawiska związane ze zbiorową pracą
artystyczną. Będą umieć krytycznie analizować
współczesne teorie dotyczące kolektywności i
analizować pracę kolektywną w różnych kontekstach
społeczno-politycznych i historycznych. Będą umieć
rozwijać nowe pytania badawcze dotyczące zbiorowych i
wspólnotowych praktyk artystycznych. Zdobyli wiedzę
na temat interpretacji pracy kolektywnej i analizy
porównawczej w historii sztuki.
absolwent zna i rozumie:
K2_W02 – w stopniu pogłębionym terminologię, teorię i
metodologię z zakresu historii sztuki oraz jej powiązania
z innymi naukami historycznymi.
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska,
stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i
ogólnym charakterze z zakresu nauk o sztuce.
K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji,
krytyki, wartościowania i problematyzowania różnych
wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji,
teorii i szkół badawczych w zakresie nauk o sztuce.
absolwent potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii
sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować
na tej podstawie krytyczne sądy.
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności
badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów,
syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i
konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla
historii sztuki.
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i
interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując
oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia
historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie
historyczno-kulturowym.
K2_U07 – stosować umiejętność formułowania opinii
krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy
naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji
opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych
mediach.
K2_U08 – porozumiewać się z wykorzystaniem różnych
kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze
specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki
i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, a także
popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach
kultury i jej instytucjach.
K2_U09 – posługiwać się językiem obcym na poziomie
B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego oraz specjalistyczną terminologią. (w
przypadku zajęć prowadzonych w języku obcym)
K2_U13 – samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać
umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne
działania zmierzające do rozwijania zdolności i
kierowania własną karierą zawodową.
absolwent jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i
odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w
rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności
z samodzielnym rozwiązywaniem problemu.
K2_K03 – przekuwania projektów w profesjonalne
działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub
wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i
działając na rzecz dobra wspólnego.
Kryteria oceniania
prezentacja, praca pisemna, praca na zajęciach (zgodnie
z sylabusem zajęć)
Literatura
Charles Green, The Third Hand: Collaboration in Art
from Conceptualism to Postmodernism, (Minneapolis:
University of Minnesota Press, 2001)
Lina Dzuverovic “Collaborative Actions, Continuous
Omissions”, in Zsuzsa László ed., What Will Be Already
Exists – Temporalities of Cold War Archives in East-
Central Europe and Beyond, (Bielefeld: transcript, 2021)
Angela Dimitrakaki and Kirsten Lloyd, “Social
Reproduction Struggles and Art History: An
Introduction”, Third Text, Vol 31, 2017
Johanna, B. Lind et al. eds. Taking the Matter into
Common Hands: Contemporary Art and Collaborative
Practices. (London: Black Dog Publishing, 2007)
Jana Petrović, “Social Engagement between Individual
Work and Collective Practices: Feminist
Principles”, in Život Umjetnosti (Art and social
movements – where are we at with that), eds. Ana
Kutleša, Ivana Hanaček, Vesna Vuković (Zagreb, 2015)
Blake Stimson, Gregory Sholette eds. Collectivism After
Modernism. The Art of Social Imagination after 1945
(Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007).
Jelena Vesić, “On Collectivizing: Narratives about
Yugoslav Avant-Garde Art Collectives and Examples of
Feminist Interventions”, in Zdenka Badovinac, et al. eds,
Art at Work. At the Crossroads between Utopianism and
(In)Dependence (Ljubljana: Museum of Contemporary
Art Metelkova 2023).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: