Artyści z Polski w nowożytnej Europie 3105-LATPWNE-WE
W różny sposób ukierunkowana i motywowana migracja artystów to jeden z
czynników wymiany rozwiązań formalnych i treściowych. Sztuka nowożytna
Rzeczypospolitej w znacznym stopniu była kształtowana przez przybywających tu
artystów obcych. Grupę najliczniejszą stanowili twórcy pochodzący z różnych
regionów Italii, ale docierali tu także artyści z Niderlandów, krajów
niemieckojęzycznych i choć może rzadziej to także z Francji czy Skandynawii.
Kierunek migracji artystów nie był jednak zwrócony tylko ku ale także z
Rzeczypospolitej. Zajęcia zostaną poświęcone analizie karier wybranych artystów
pochodzącym z Rzeczypospolitej ukazując równocześnie szerszy problem migracji,
artystów. Wśród omawianych artystów znajdą się np. Jeremiasz Falck, Jan Ziarnko,
Szymon Czechowicz, Benedykt Renard, Kacper Bażanka i inni w Akademii św.
Łukasza.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zrealizowaniu zajęć student:
K2_W03 zna i rozumie kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące pogłębioną
wiedzę o wybranych artystach pochodzących z Rzeczypospolitej a migrujących po
Europie.
K2_U02 potrafi wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę
prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie
narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na
oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i
dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki.
K2_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i
praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z
samodzielnym rozwiązywaniem problemu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie testu dotyczącego omawianych zagadnień.
Literatura
Bernatowicz T., Kościół Wizytek w Warszawie a Benedykt de Renard i architektura
późnobarokowego eklektyzmu rzymskiego przełomu XVII i XVIII wieku, [w:] Sztuka
Polski Środkowej. Studia VI, red. A. Barczyk, P. Gryglewski, Łódź 2016, s. 31-77.
Biłozór-Salwa Małgorzata, Jana Ziarnki emigracja artystyczna /L'émigration
artistique de Jan Ziarnko, [w:] Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce
nowożytnej, red. A. Pieńkos, A. Rosales Rodriguez , Warszawa 2010, s. 23-32.
Biłozór-Salwa M., Teoria tworzenia anamorfoz stożkowych według Jana Ziarnki,
„Rocznik Historii Sztuki”, 39, 2014, s. 43-53.
Dolański D., Tadeusz Kuntze - malarz rodem z Zielonej Góry (1733-1793), Zielona
Góra 1993.
Jurkowlaniec G., Sprawczość rycin. Rzymska twórczość graficzna Tomasza Tretera i
jej europejskie oddziaływanie, Kraków 2017.
Karpowicz M., Polonica w Akademii św. Łukasza, „Biuletyn Historii Sztuki”, 33:
1971,
Karpowicz M., Suplement do Poloniców w Akademii św. Łukasza, „Biuletyn Historii
Sztuki”, 36: 1974.
Kowalczyk J., Rola Rzymu w późnobarokowej architekturze polskiej, „ Rocznik
Historii Sztuki”, 20, 1994, s. 215-305.
Langberg H., Krzysztof Merselis w Kopenhadze, [w:] Ars sine scientia nihil est,
Księga ofiarowana Profesorowi Zygmuntowi Świechowskiemu, Warszawa 1997, s.
130-135.
Lipińska A., Mobility turn w historii sztuki? Kierunki i metody badań nad migracją
artystów, [w:] Migracje, Materiały LXV Ogólnopolskiej Sesjii Naukowej
Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, 24-25 listopada 2016 r., red. A.S.
Czyż, K. Chrudzimska-Uhera, Warszawa 2017, s. 9-22.
Loret F. M., Gli artisti polacchi a Roma nel Settecento, Roma 1929.
Manzo E., Christof Marselis. Note a margine di un inedito libro di disegni, ebook,
2012.
Michalczyk Z., Szymon Czechowicz 1689-1775, Warszawa 2007
Prószyńska Z., Twórczość Tadeusza Kuntzego w Rzymie, [w:] Między Polską a
światem, t. 1, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Warszawa 1993, s. 42-56.
Talbierska J., Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła,
Warszawa 2011.
Tylicki J., Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku,
Toruń 2005;
http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=19388&from=pubindex&dirids=91&lp=19
3 [dostęp: 10.05.2018]
Wanderungen: Künstler – Kunstwerk – Motiv – Stifter, Beiträge der 10. Tagung des
Arbeitskreises deutscher und polnischer Kunsthistoriker in Warschau, hrg.
Małgorzata Omilanowska, Anna Straszewska, Warszawa 2005.
Zawadzki W., K. Marcellius i jego Pamiętnik, „Rocznik Warszawski, 13, 1975, s.
311-319.
Zgórniak M., Benedykt Renard – architekt polski XVIII w., „Biuletyn Historii Sztuki”,
51, 1989, nr 1, http://users.uj.edu.pl/~zgorniak/publikacje/RENARD.pdf [dostęp:
11.07.2019]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: