Artyści z Polski w nowożytnej Europie 3105-LATPWNE-WE
W różny sposób ukierunkowana i motywowana migracja artystów to jeden z czynników wymiany rozwiązań formalnych i treściowych. Sztuka nowożytna Rzeczypospolitej w znacznym stopniu była kształtowana przez przybywających tu artystów obcych. Grupę najliczniejszą stanowili twórcy pochodzący z różnych regionów Italii, ale docierali tu także artyści z Niderlandów, krajów niemieckojęzycznych i choć może rzadziej to także z Francji czy Skandynawii. Kierunek migracji artystów nie był jednak zwrócony tylko ku ale także z Rzeczypospolitej. Zajęcia zostaną poświęcone analizie karier wybranych artystów pochodzącym z Rzeczypospolitej ukazując równocześnie szerszy problem migracji, artystów. Wśród omawianych artystów znajdą się np. Jeremiasz Falck, Jan Ziarnko, Szymon Czechowicz, Kacper Bażanka i inni w Akademii św. Łukasza, Tadeusz Kuntze Konicz.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zrealizowaniu zajęć student:
K2_W02
Zna terminologię z zakresu migracji artystów polskich na poziomie rozszerzonym
K2_W03
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych
K2_W04
Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu migracji artystycznej.
K2_W05
Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki
K2_U02
Umie wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki
K2_K04
Jest gotowy do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i krótkich testów przeprowadzanych na każdych zajęciach.
Literatura
Biłozór-Salwa Małgorzata, Jana Ziarnki emigracja artystyczna /L'émigration artistique de Jan Ziarnko, [w:] Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej, red. A. Pieńkos, A. Rosales Rodriguez , Warszawa 2010, s. 23-32.
Biłozór-Salwa Małgorzata, Paryski Karuzel 1612 roku, czyli skały tryskające winem, grające góry i tańczące konie na usługach propagandy władzy, "Rocznik Biblioteki Narodowej", 44, 2013, s. 113-136.
Biłozór-Salwa M., Teoria tworzenia anamorfoz stożkowych według Jana Ziarnki, „Rocznik Historii Sztuki”, 39, 2014, s. 43-53.
Chrzanowski Tadeusz, Działalność artystyczna Tomasza Tretera, Warszawa 1984.
Dolański D., Tadeusz Kuntze - malarz rodem z Zielonej Góry (1733-1793), Zielona Góra 1993.
Jurkowlaniec G., Sprawczość rycin. Rzymska twórczość graficzna Tomasza Tretera i jej europejskie oddziaływanie, Kraków 2017.
Karpowicz M., Polonica w Akademii św. Łukasza, „Biuletyn Historii Sztuki”, 33: 1971,
Karpowicz M., Suplement do Poloniców w Akademii św. Łukasza, „Biuletyn Historii Sztuki”, 36: 1974.
Kowalczyk J., Rola Rzymu w późnobarokowej architekturze polskiej, „ Rocznik Historii Sztuki”, 20, 1994, s. 215-305.
Lipińska A., Mobility turn w historii sztuki? Kierunki i metody badań nad migracją artystów, [w:] Migracje, Materiały LXV Ogólnopolskiej Sesjii Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, 24-25 listopada 2016 r., red. A.S. Czyż, K. Chrudzimska-Uhera, Warszawa 2017, s. 9-22.
Loret F. M., Gli artisti polacchi a Roma nel Settecento, Roma 1929.
Michalczyk Z., Szymon Czechowicz 1689-1775, Warszawa 2007
Natura i duchowość / Nature & Spirituality / Natura e spiritualità. Carl Borromäus Ruthart (1630-1703), kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2019.
Prószyńska Z., Twórczość Tadeusza Kuntzego w Rzymie, [w:] Między Polską a światem, t. 1, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Warszawa 1993, s. 42-56.
Talbierska J., Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011.
Tylicki J., Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń 2005; http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=19388&from=pubindex&dirids=91&lp=193 [dostęp: 10.05.2018]
Wanderungen: Künstler – Kunstwerk – Motiv – Stifter, Beiträge der 10. Tagung des Arbeitskreises deutscher und polnischer Kunsthistoriker in Warschau, hrg. Małgorzata Omilanowska, Anna Straszewska, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: