Anioł, lalka salonowa, emancypantka – kulturowa historia wizerunków i wyobrażeń na temat kobiet w XIX i na początku XX w. 3105-LALSE-KK
Zajęcia organizacyjne
Prasa kobieca – fundament kobiecej rozrywki? (3 zajęcia)
Do przejrzenia dostępne w bibliotekach cyfrowych czasopisma: „Wanda”, „Bluszcz”, „Tygodnik Mód i Powieści”, „Ster”, „Przyjaciel Sług” etc. (czasopisma zostaną rozdzielone pomiędzy uczestników konwersatorium na poprzedzających zajęciach).
Strona wizualna czasopism
Winiety czasopism, wykroje i wzory ubrań, czasopisma modowe.
Reklamy prasowe
Analiza reklam z m.in. „Bluszczu”, „Głosu Wielkopolanek”, „Kuriera Warszawskiego” etc.
Literatura piękna (2 zajęcia)
E. Orzeszkowa, Marta, Warszawa 1873 lub G. Zapolska, Kaśka
Kariatyda, Warszawa 1888.
Każdy z uczestników zajęć wybiera jedną z książek.
Literatura popularna
Powieści w odcinkach zostaną rozdzielone pomiędzy uczestników zajęć.
Kobieta a higiena oraz porady „intymne”
Materiały przygotowane przez prowadzącą zostaną rozdzielone pomiędzy uczestników zajęć.
Publicystyka publikowana w prasie kobiecej. Ogłoszenia matrymonialne
Materiały przygotowane przez prowadzącą zostaną rozdzielone pomiędzy uczestników zajęć.
Kobieta jako dobra gospodyni
Materiały przygotowane przez prowadzącą zostaną rozdzielone pomiędzy uczestników zajęć.
Zajęcia podsumowujące
Metody prowadzenia zajęć:
Konwersatorium, praca z tekstem, praca w grupie, burza mózgów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
absolwent zna i rozumie:
K_W10
w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu wiedzy ogólnej o głównych kierunkach rozwoju oraz o najważniejszych osiągnięciach w zakresie dyscyplin nauk humanistycznych.
absolwent potrafi:
K_U07 – komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii i poglądów różnych badaczy historii XIX w. oraz historii kultury
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)
absolwent jest gotów do:
K_K02 – uznawania znaczenia wiedzy we właściwym określeniu priorytetów służących realizacji zadań, sformułowanych problemowo przez siebie i innych, w tym ekspertów
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
1. Przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa jest uzależniona od aktywności uczestników zajęć.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
J. Franke, Polska prasa kobieca w latach 1820-1918, Warszawa 1999.
J. Franke, Wokół buntu i pokory: warszawskie czasopisma kobiece w latach 1905-1918, Warszawa 2000.
A. Janiak-Jasińska, Aby wpadło w oko: o reklamie handlowej w Królestwie Polskim w początkach XX wieku na podstawie ogłoszeń prasowych, Warszawa 1998.
Kobieta i społeczeństwo na ziemiach polskich
w XIX w., pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, Warszawa 1990.
A. Górnicka-Boratyńska, Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2018.
D. Fleming, Warszawianka w kąpieli, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: