Kultura wizualna XVIII-wiecznej Anglii: epoka wczesno-georgiańska 3105-KWWA-K
Wiek XVIII uznawany jest za złotą epokę kultury angielskiej –
konwersatorium będzie okazją do przeprowadzenia gruntownej analizy
tego paradygmatu. Punktem wyjścia dla każdych zajęć będzie dyskusja na
temat wybranej pozycji z listy lektur, jako wstęp do szerszego omówienia
kluczowych zagadnień angielskiej kultury wizualnej okresu wczesno-
georgiańskiego. Zakres chronologiczny zajęć zamyka się w przedziale od c.
1700 do 1760. Pierwszą datę wyznacza Act of Settlement (1701) – zapis, na
mocy którego odsunięto permanentnie od władzy pro-katolickich
Stuartów, zaś tron angielski (w razie bezpotomnej śmierci królowej Anny)
przekazano protestanckiej dynastii hanowerskiej. Panowanie pierwszych
dwóch władców tego rodu kończy się wraz ze śmiercią Jerzego II (1760) i
wyznacza epokę przełomową w kulturze angielskiej – okres modernizacji,
gwałtownych zmian społecznych i ekonomicznych, rozwoju nowych,
demotycznych form kultury, które z czasem zapewnią Wielkiej Brytanii
(ekspansywnego globalnego imperium) wiodącą rolę na arenie
międzynarodowej. Przyjęcie kultury wizualnej jako przedmiotu analizy,
pozwoli na przybliżenie ogromnej różnorodności zjawisk kulturowych
zachodzących w Anglii wieku XVIII, od tradycyjnych form artystycznych
(malarstwo, w tym conversation pieces i nowe malarstwo moralizujące
Williama Hogartha, przez współczesną rzeźbę, oraz znakomitą architekturę
neo-Palladiańskich rezydencji), po nowe formy wizualne, jak krajobrazowe
ogrody, dekoracje spektakli (maskarady, opery) i miejsc rozrywek (Vauxhall
gardens), czy współczesna moda (sezonowo zmieniający się ubiór kobiecy i
męski). Przedmiotem szczególnego zainteresowania będzie analiza zjawisk
kulturowych wynikających z procesów nowoczesności oraz uwikłania
kultury wizualnej w fundamentalne dyskursy epoki: politeness versus
impoliteness, taste versus vulgarity, the patrician versus the plebeian,
ancients versus moderns, reason, sensibility/sentiment, public and private,
sociability and domesticity, professionalism versus ameturism,
metropolitanism versus provincialism, culture against nature, czy kwestie
komercjalizacji kultury wysokiej. W centrum uwagi znajdą się także
zagadnienia wzbogacające interpretację zjawisk wizualnych o
doświadczenia multisensoryczne (rola doznań dźwiękowych, dotyku etc.)
w odbiorze współczesnej kultury angielskiej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W czasie zajęć studenci zapoznają się z problematyką i metodami badań
and kulturą wizualną Anglii w okresie wczesno-georgiańskim a także
rozwiną kompetencje w poniższych obszarach:
WIEDZA
K_W03 student otrzyma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą
terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i kultury
wizualnej
K_W04 otrzyma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii
sztuki i kultury wizualnej Anglii XVIII wieku
K_W06 student posiądzie podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki i
kultury wizualnej doby nowożytnej, zwłaszcza kultury angielskiej wieku
XVIII.
K_W07 student pozna i zrozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów kultury wizualnej właściwe dla wybranych tradycji,
teorii i szkół badawczych stosowanych w badaniach nad kulturą angielską
wieku XVIII.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności
badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów kultury wizualnej oraz
przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem
typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania
społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U07 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i
technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i
dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki i badań nad kulturą
wizualną, w języku polskim i języku obcym
K_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku
polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z
wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych
źródeł.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji
określonego przez siebie lub innych zadania
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa
kulturowego regionu, kraju, Europy i innych kontynentów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (referat 8-10 stron), oraz aktywny udział w zajęciach.
Literatura
Allen, B., Towards a Modern Art World, New Haven: Yale UP, 1995.
Alpers, S., “Art History and its Exclusions” in: Broude, N., Garrard M. (eds.)
Feminism and Art History. Questioning the Litany, New York: Harper, 1982,
pp. 182-199.
Anderson, C., “Palladio in England: The Dominance of the Classical in a
Foreign Land,” in: G. Beltramini et al (eds.), Palladio and Northern Europe.
Books Travellers, Architects, Exhib. Catalogue, Milan: Skira, 1999, p.124f.
Archer, J., “Privacy, Property and the Rise of Gendered Domesticity in
Britain”, CAA 1996.
Arciszewska, B., The Hanoverian Court and the Triumph of Palladio,
Warszawa: DiG, 2002.
Arciszewska, B. & McKellar, E., eds., Articulating British Classicism: New
Approaches to Eighteenth-Century Architecture, London: Ashgate, 2004.
Arciszewska, B., Classicism and Modernity. Architectural Thought in
Eighteenth-century Britain, Warszawa: Neriton, 2010.
Arciszewska. B. “Re-casting George I: Sculpture, the Royal Image and the
Market” w: The Lustrous Trade: Material Culture and the History of
Sculpture in England and Italy c.1700-1830, red. A. Yarrington, Leicester:
Cassell Academic Press /University of Leicester Press, 2000, pp. 27-48.
Arciszewska, “Architecture, Ritual and the Politics of Continuity: early
Georgian Church porticoes", w: Art, Ritual, Religion. Proceedings of the
Fifth Anglo-Polish Symposium Art and Ritual, Warsaw, June 2000, red. P.
Paszkiewicz, P. Martyn, F. Ames-Lewis, Warszawa: IS PAN, 2003, pp. 181-
192.
Arciszewska, B. “Despairing of success: Giacomo Leoni and Alessandro
Galilei in eighteenth-century London,” Rocznik Historii Sztuki, vol. 30,
2005, p. 135-145.
Arciszewska, B. “New Classicism and Modern Institutions of Georgian
England”, w: The Fusion of Neo-Classical Principles, red. L. Mulvin, Dublin:
Wordwell, 2011, s.11-24.
Arciszewska, B. “The Office of the King’s Works and modernization of
architectural patronage in 18 th century England,” w: Companion to
Architecture in the Age of the Enlightenment (Series: Companion to
Architectural Theory and Practice, Landscape Architecture and Urbanism),
red. C. van Eck, Oxford: Blackwell/Wiley, 2017, pp. 339-366.
Arciszewska, B. “Operas and masquerades: court rituals and
entertainments under Ernest Augustus and George I of Brunswick-
Lüneburg (1660–1727) in the Electorate of Hanover and Great Britain,” w:
Power and Ceremony in European History. Rituals, Practices and
Representative Bodies since the Late Middle Ages, red. Jonathan Spangler
and Anna Kalinowska eds., London: Bloomsbury Press, 2021.
Arnold, D. ed., The Georgian Villa, Stroud: Allan Sutton, 1996.
Arnold, D., ed. The Metropolis and its Image: Constructing identities for
London, c.1750-1950, Oxford, 1999.
Ayres, J., Building the Georgian City, New Haven: Yale University Press,
1998.
Ayres, P., Classical Culture and the Idea of Rome in eighteenth-century
England, Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
Barker-Benfield, G. J., The Culture of Sensibility. Sex and Society in
Eighteenth-century Britain, Chicago, 1992.
Barnard, T. & Clark, J., Lord Burlington. Architecture, Art and Life, London,
1995.
Barrell, J., The Political Theory of Painting from Reynolds to Hazlitt, New
Haven: Yale UP, 1986.
Beier, A and Finlay R. eds., London 1500-1700: The Making of the
Metropolis, London: Longman, 1986.
Belsey, C., “Classicism and Cultural Dissonance,” in L. Gent (ed.) Albion’s
Classicism: The Visual Arts in Britain 1550-1660, New Haven: Yale
University Press, pp.427-431.
Bermingham, A., “Elegant females and gentlemen connoisseurs. The
commerce in culture and self-image in eighteenth-century England,” in: A.
Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of Culture, 1600-1800:
Image, Object, Text, London, 1995.
Bermingham, A., Learning to Draw. Studies in the Cultural History of a
Polite and Useful Art, New Haven: Yale UP., 2000.
Bermingham, A., Landscape and Ideology: The English Rustic Tradition,
Berkeley: U of C. Press, 1987.
Bindman, D. Hogarth and His Times: Serious Comedy, Berkeley: University
of California Press, 1997.
Borsay, P., The English Urban Renaissance: Culture and Society in the
Provincial Town, 1660-1760, Oxford: Clarendon, 1989.
Bradshaw B. and P. Roberts eds., British Consciousness and Identity. The
Making of Britain, 1505-1707, Cambridge, 1998.
Brewer, J., Cultural Production, Consumption and the Place of the Artist in
Eighteenth-Century England, in B. Allen ed., Towards a Modern Art World,
New Haven, 1995, p. 10-22.
Brewer, J., The Pleasures of the Imagination. English Culture in the
Eighteenth-century, New York: Farrar, Straus, Giroux; 1997.
Brownwell, M., Alexander Pope & the Arts of Georgian England, Oxford,
1978.
Carré, J., Lord Burlington (1694-1753): le connaisseur, le mécène,
l’architecte, Clermont Ferrand 1993.
Christie, C., The British Country House in the Eighteenth Century,
Manchester: MUP, 2000.
Clark, P., Slack, P., eds. Crisis and Order in English Towns, 1500-1700,
London: Routledge, 1972.
Clayton, T., The English Print 1688-1802, New Haven, 1997.
Clayton, T., “Publishing Houses: Prints of Country Seats”, in: D. Arnold ed.,
The Georgian Country House. Architecture, Landscape and Society, Stroud,
1998.
Colvin, H., A Biographical Dictionary of British Architects, 1600-1840,
London: Yale UP., 1995.
Colvin, H., Harris, J., eds., The Country Seat. Studies in the History of the
British Country House…, London, 1970.
Corbett, M., and Lightbown R., The Comely Frontispiece: The Emblematic
Title-page in England, 1550-1600, London: Routledge, 1979.
Cowley, Robert LS. "William Hogarth’s Family-pieces and His Moral
Subjects: Relationships and Interrelationships." The British Art Journal 19,
no. 3 (2018): 3-19.
Dixon-Hunt, J., P. Willis, The Genius of Place. The English Garden 1620-
1820, Cambridge Mass.: MIT Press, 1988.
Dixon Hunt, J.P., Garden and Grove: The Italian Renaissance Garden in the
English Imagination, 1996
Deuchar, S., Sporting Art in Eighteenth-century England, New Haven, 1988.
Dobai, J., Die Kunstliteratur des Klassizismus und der Romantik in England,
2 vols, Bern, 1974-75.
Friedman, A., “Wife in the English Country House. Gender and Meaning of
Style in Early Modern England,” in: C. Lawrence ed., Women and Art in
Early Modern Europe, University Park, 1997, p.111-125.
Friedman, A., “Did England Have a Renaissance? Classical and Anticlassical
Themes in Elizabethan Culture,” in S. Barnes and W. Melion eds., Cultural
Differentiation and Cultural Identity in the Visual Arts, Washington, 1989.
Gent, L. and Llewelyn, N., eds., Renaissance Bodies: The Human Figure in
English Culture, c.1540-1660, London: Reaktion, 1990.
Gent. L., ed., Albion’s Classicism. The Visual Arts in Britain, 1550-1660,
New Haven: Yale UP, 1995.
Girouard, M., Life in the English Country House, New Haven, Yale UP.,
1978.
Goldberg, J., “Fatherly Authority: The Politics of Stuart Family Images,” in:
Rewriting the Renaissance, The Discourses of Sexual Difference in Early
Modern Europe, Chicago: Chicago University Press, 1986, pp.3-32,
Harris, E. with Savage, N., British Architectural Books and Writers 1556-
1785, Cambridge: Cambridge University Press; 1990.
Harris, J. and Higgot, G., Inigo Jones, London, 1989.
Harris, J., The Palladians, London, 1981.
Harris, J., The Design of the English Country House, 1620-1920, London,
1985.
Harris, J., The Architect and the British Country House, 1620-1920.,
Washington: The AIA Press, 1985.
Harris, J., The Palladian Revival. Lord Burlington, His Villa and Garden at
Chiswick, Exhibition Catalogue, Canadian Centre for Architecture et al.,
New Haven: Yale University Press, 1994.
Higgot, G., “Inigo Jones’s Theory of Design,” Architectural History, 35,
1992, p.51-77.
Howarth, D. (ed.), Art and Patronage in the Caroline Courts: Essays in
honour of Sir Oliver Millar, Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
Howarth, D., Images of Rule: art and politics in the English
Renaissance.1485-1649, London: Macmillan, 1997.
Humphreys, A., “The Arts in Eighteenth-Century Britain,” in: B. Ford (ed.)
The Cambridge Cultural History of Britain, vol. 5, Cambridge University
Press,1991.
Klein, L. E., “Politeness for plebes. Consumption and social identity in early
eighteenth-century England,” in A. Bermingham and J. Brewer eds., The
Consumption of Culture, 1600-1800: Image, Object, Text, London:
Routledge, 1995, p. 371ff.
Kuchta, D., “The semiotics of masculinity in Renaissance England,” in J.
Grantham Turner (ed.), Sexuality and Gender in Early Modern Europe,
Cambridge University Press, 1993, pp.233-246.
Lees-Milne, J., The Age of Inigo Jones, London: B.T. Batsford, 1953.
Levine, J.M., Between the Ancients and the Moderns. Baroque Culture in
Restoration England, New Haven: Yale University Press, 1999.
Lubbock, J., The Tyranny of Taste: The Politics of Architecture and Design
in Britain 1550-1960, New Haven: Yale University Press, 1995.
McKellar, E., The Birth of Modern London. The development and design of
the city 1660-1720, Manchester: Manchester University Press, 1999.
McKendrick, N., ed., The Birth of a Consumer Society: the
Commercialization of Eighteenth-Century England, London, 1982.
M. Miller, “J. M. W. Turner's 'Ploughing Up Turnips, near Slough': the
cultivation of cultural dissent”, Art Bulletin, Dec.1995, p.573-583.
Montrose L., “Shaping Fantaisies: Figuration of Gender and Power in
Elizabethan Culture, in: S. Greenblatt (ed.) Representing the Renaissance,
Berkeley: University of California Press, 1988, pp.31-64
Mowl, T., B. Earnshaw, Architecture without Kings: the rise of Puritan
classicism under Cromwell, Manchester: Manchester University Press,
1995.
Mowl, T., B. Earnshaw, An Insular Rococo. Architecture, Politics and
Society in Ireland and England, 1710-1770, London: Reaktion Books, 1999.
Ogborn, M., Spaces of Modernity. London’s Geographies 1680-1780,
London: Guilford, 1998.
Parry, G., The Golden Age Restor’d. The culture of the Stuart Court, 1603-
42, Manchester: Manchester University Press; 1981.
Paulson, R., Hogarth: His Life, Art and Times, 2 vols., New Haven: Yale U.P.,
1971.
Paulson, R., "The Tradition of Comic Illustration from Hogarth to
Cruikshank." The Princeton University Library Chronicle 35, no. 1/2 (1973):
35-60.
Pears, I., The Discovery of Painting. The Growth of Interest in the Arts in
England, 1680-1768, New Haven: Yale University Press, 1988.
Pevsner, N., “An Outline of European Architecture (1943),” in: E. Fernie
ed., Art History and its Methods, London, 1995, p. 196-200.
Pevsner, N., The Buildings of England (series), Harmondsworth: Penguin.
Plumb, J., The Commercialisation of Leisure in the Eighteenth Century,
Reading, 1973.
Porter, R., Enlightenment: Britain and the creation of the modern world,
London: Penguin, 2001
Quest-Ritson; C. The English Garden. A Social History, London: Penguin,
2001
Retford, K., The Conversation Piece. Making Modern Art in 18 th -century
Britain, New Haven: Yale U.P., 2017.
Rogers, P., Literature and Popular Culture in Eighteenth-century England,
Brighton, 1985.
Rump, G. C. (ed.), Art and Art Theory in eighteenth-century England,
Studies in the Change of Aesthetic Concepts 1650-1830, Hildesheim:
Gerstenberg, 1979.
Salomon, N., “The Art Historical Canon: Sins of Omission,” in: D. Preziosi
ed., The Art of Art History: A Critical Anthology, Oxford, 1998, p.344-355.
Simon, R., Hogarth, France and British Art, London: Holberton, 2020.
Solkin, D., Painting for Money. The Visual Arts and the Public Sphere in
Eighteenth-century England, New Haven: Yale UP., 1992.
Solkin, D., Art in Britain 1660-1815, New Haven: Yale UP, 2015
Stillman, D., English Neo-Classical Architecture, London: Zwemmer, 1988.
Strong, R., Henry, Prince of Wales and England’s Lost Renaissance, London:
Thames & Hudson, 1986.
Summerson, J., Architecture in Britain 1530-1830, Harmondsworth:
Penguin Books, rev. ed., 1983.
Summerson, J., Inigo Jones, Harmondsworth, 1966.
Summerson, J., The Classical Language of Architecture, (several eds.)
Sweet, R., Antiquaries: The Discovery of the Past In Eighteenth-century
Britain, London: Continuum, 2004.
Thurley, S., The Royal Palaces of Tudor England, New Haven, 1993.
Tittler, R., Architecture and Power: The Town Hall and the English Urban
Community, c. 1500-1640, Oxford: Clarendon, 1991.
Varey, S., Space and the 18 th -century English Novel, Cambridge: Cambridge
University Press, 1990.
Warneke, S., “A Taste for Newfangledness: The Destructive Potential of
Novelty in Early Modern England,” The Sixteenth-century Journal, vol. XXVI,
no 4, 1995, pp. 881-896.
Wendorf, R., The Elements of Life: Biography and Portrait-Painting in
Stuart and Georgian England, Oxford: Clarendon, 1990.
Whinney, M., Sculpture in Britain 1530-1830, Harmondsworth: Penguin,
1988.
White, A., “Artisan Classicism: The Sculpture of Nicholas Stone and His
Circle,” in: Inigo Jones and the Spread of Classicism, London, 1987, p. 49-
60.
Wiebenson, D. ,“Documents of Social Change: Publications about the Small
House”, in: P. Fritz and D. Williams eds., The Triumph of Culture: 18th
Century Perspectives, Toronto, 1972.
Williamson, T., Polite Landscapes: gardens and Society in Eighteenth-
century England, Stroud: Allan, 1995.
Wittkower, R., “English Literature on Architecture,” in: idem, Palladio and
the English Palladianism, London, Thames and Hudson, 1974.
Wood, J., “Inigo Jones, Italian Art and the Practice of Drawing,” Art
Bulletin, 74, 1992, p.247-70.
Worsley, G., Classical Architecture in Britain. The Heroic Age, New Haven:
Yale University Press, 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: