Król. Przedstawienia władcy w Europie Środkowej w XIV-pocz. XVII w 3105-KP-K
Słowo “król” w języku polskim pochodzi zapewne od imienia odnowiciela cesarstwa rzymskiego w Europie, Karola Wielkiego. Do legendy tego władcy odwoływał się w swoich przedstawieniach Karol IV, jeden z najchętniej obrazowanych władców średniowiecznej Europy. Znamy obecnie ponad 70 podobizn wykonanych za jego życia lub krótko po śmierci. Spójny program ideowy tych przedstawień, nawiązujący zarówno do ikonografii cesarskiej jak i do rodzimych tradycji czeskich, będzie stanowił punkt wyjście do rozważań nad uniwersalnymi, regionalnymi oraz indywidualnymi aspektami obrazowania władcy w Europie Środkowej.
Ramy czasowe kursu obejmują m.in. rządy Luksemburgów, Andegawenów, Jagiellonów i Habsburgów, którzy często zasiadali na więcej niż jednym tronie. Legitymizacja władzy w poszczególnych królestwach wymagała odmiennych strategii obrazowych, co omówimy na przykładzie pieczęci Ludwika Węgierskiego oraz portretu Macieja II w stroju koronacyjnym. Przedstawienia Karola IV, a wyraźniej jeszcze Władysława Jagiełły w zamku lubelskim, wskazują także na istotną rolę rodzinnych tradycji dla reprezentacji danego władcy. Osobną kwestią pozostają, rzadkie w tym czasie w regionie, przedstawienia królów-kobiet, oraz regentek. Nieliczne zachowane podobizny Izabeli Jagiellonki oraz Anna Jagiellonka w stroju koronacyjnym pozwolą przybliżyć problem wizerunków nowożytnych władczyń Polski i Węgier oraz kontekst dynastyczny, który determinował przekaz tych obrazów. Cezurą zamykającą kurs jest intensywna rekatolicyzacja regionu, która trwale zmieniła nie tylko krajobraz wyznaniowy, ale także teatr władzy, wraz z wizerunkami królów.
Podczas zajęć zastanowimy się nad mediami i konwencjami obrazowymi, za pośrednictwem których komunikowano świecki i sakralny charakter władzy królewskiej. W jakim stopniu płeć króla i jego status matrymonialny decydowały o wyborze właściwych konwencji obrazowych? Czy konwencje te można było dopasować do potrzeb (i cech charakterystycznych) danego władcy? Jakim zmianom podlegały one między XIV stuleciem a początkiem XVII wieku?
Istotną częścią zajęć będzie pogłębianie problematyki kursu podczas pracy studentów w tandemach. Na jednym z pierwszych spotkań studenci zostaną dobrani w pary oraz zobowiązani do wybrania przedstawienia władcy, które następnie poddadzą analizie i interpretacji. Wyniki swoich prac uczestnicy kursu przedstawią w formie 20 min prezentacji na jednych z ostatnich zajęć. Tydzień przed swoją prezentacją pary przekażą wszystkim uczestnikom zajęć konspekt swojego wystąpienia (1 str.) wraz z bibliografią.
Zakres tematów oraz wybór literatury może zostać zmieniony zgodnie z zainteresowaniami uczestników zajęć.
Kurs obejmuje 15 spotkań, w skład których wchodzi 12 zajęć tematycznych, w porządku chronologicznym:
1. Wprowadzenie. Idea i ideał władcy
Biblijne i antyczne koncepcje władcy idealnego i ich obrazowe realizacje.
Lektura obowiązkowa:
P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, tłum. J. Hunia (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012), s. 79-97.
Lektury zalecane:
M. Warnke, “Herrscherbildnis”, w: Politische Ikonographie. Ein Handbuch, hrsg. U. Fleckner, M. Warnke, H. Ziegler (München: Verlag C.H. Beck, 2014), t.1, s. 481-490.
I. Rouge-Ducos, “Imperator”, w: Politische Ikonographie, t.2, s. 7-13.
2. Obraz króla-cesarza. Karol IV.
Przedstawienia Karola IV jako cesarza i króla Czech. Figura władcy na wieży staromiejskiej Mostu Karola, seria popiersi w triforium katedry praskiej oraz cykl genealogiczny na zamku Karlštejn jako przykłady uzgadniania uniwersalnego i lokalnego charakteru władzy cesarskiej.
Lektura obowiązkowa:
J. A. Holladay, Genealogy and the Politics of Representation in the High and Late Middle Ages (Cambridge: Cambridge University Press, 2019), s. 82-97.
I. Rosario, Art and Propaganda: Charles IV of Bohemia, 1346-1378 (Woodbridge: Boydell Press, 2000), s. 13-26, 63-69, 77-87.
Lektura zalecana:
R. Suckale, Die Porträts Kaiser Karl IV. als Bedeutungsträger, w: Das Porträt vor der Erfindung des Porträts, hrsg. M. Büchsel, P. Schmidt (Mainz: Philipp von Zabern 2003), s. 191-204.
3. Wizerunki pieczętne Ludwika Węgierskiego
Pieczęcie majestatyczne, ich ikonografia, użycie i znaczenie. Odmienne reprezentacje władcy jako króla Węgier i Polski.
Lektury obowiązkowe:
B. M. Bedos-Rezak, "The King's Sign", w: When Ego Was Imago: Signs of Identity in the Middle Ages (Leiden; Boston: Brill, 2011), s. 73-94.
J. Szymański, “Sfragistyka”, w: idem, Nauki pomocnicze historii (różne wydania), s. 609-632.
4. Przedstawienia Władysława Jagiełły w kaplicy zamkowej w Lublinie
Król-fundator. Między tradycją wschodnią i zachodnią.
Lektury obowiązkowe:
M. Walczak, „Portret konny króla Władysława Jagiełły w kaplicy Trójcy Świętej na zamku w Lublinie”, w: Patronat artystyczny Jagiellonów, red. M. Walczak, P. Węcowski (Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, 2015), s. 305-320.
A. Różycka-Bryzek, „Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie,” w: Malarstwo gotyckie w Polsce, red. A. S. Labuda, K. Secomska (Warszawa: DiG, 2004), t. 1, s. 155-161, 165-171.
5. Królowie w Chronica Hungarorum Jánosa Thuróczy’ego (1488) oraz Chronica Polonorum Macieja z Miechowa (1521)
Ilustrowana kronika jako reprezentacja idei ciągłości władzy i politycznych aspiracji władcy. Iluminowane egzemplarze druków w służbie reprezentacji królewskiej.
Lektury obowiązkowe:
H.-J. Bömelburg, Polska myśl historyczna a humanistyczna historia narodowa (1500-1700), przekł. Z. Owczarek (Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2011), s. 124-159.
T. Jakimowicz, “Wizerunki władców Polski w ‘Chronica Polonorum’ Macieja z Miechowa. Problem kreacji i funkcjonowania źródła obrazowego,” w: Studia nad świadomością historyczną Polaków, red. Jerzy Topolski (Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1994), s. 68-81.
6. Rodzina królewska na medalach Jana Marii Padovana
Medal na arenie międzynarodowej (wymiana prezentów). Gloryfikacja rodziny jako wyraz ambicji dynastycznych władcy.
Lektury obowiązkowe:
A. M. Schulz, Giammaria Mosca called Padovano: A Renaissance Sculptor in Italy and Poland (University Park, PA: The Pensylvania State University Press, 1998), s. 122-124 (il. 109-116).
M. Morka, “The Beginnings of Medallic Art in Poland during the Times of Zygmunt I and Bona Sforza”, Artibus et Historiae t. 29, z. 58 (2008), s. 65-87.
7. Od księżniczki do królowej. Przedstawienia Izabeli Jagiellonki
Przykłady użycia różnych mediów obrazowych do rozpowszechniania przedstawień królewny jako panny na wydaniu, następnie królowej-matki i regentki Węgier.
Lektury obowiązkowe:
U. Borkowska, „Izabela Jagiellonka. 1519-1559”, w: Dynastia Jagiellonów w Polsce (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011), s. 535-537.
K. Mroziewicz, “The Sixteenth-Century Iconography of Isabella Jagiellon and its Reception in Poland and Hungary” [maszynopis artykułu]
8. Zygmunt August na sejmie koronnym
Król-prawodawca jako caput Corporis Regni. Obrazowanie idei prawnoustrojowych w Statutach.
Lektury obowiązkowe:
M. Górska, Polonia-Respublica-Patria. Personifikacja Polski w sztuce XVI-XVIII wieku (Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2005), s. 219-230.
B. Miodońska, „Władca i państwo w krakowskim drzeworycie książkowym wieku XVI”, w: Renesans. Sztuka i ideologia. Materiały sympozjum naukowego Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Kraków czerwiec 1972 oraz sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kielce listopad 1973, red. nauk. T. S. Jaroszewski (Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1976), s. 45-48, 79-96.
9. Praska Kunst- und Wunderkammer Rudolfa II
Miejsce władcy w mikro- i makrokosmosie. Kolekcja Rudolfa II jako przykład reprezentacji majestatu i ambicji cesarza oraz splendoru i zasięgu jego władzy.
Lektury obowiązkowe:
R. J. W. Evans, Rudolf II and His World: A Study in Intellectual History (Oxford Clarendon Press, 1984), s. 176-183.
T. DaCosta Kaufmann, "Remarks on the Collections of Rudolf II: The Kunstkammer as a Form of Representatio", Art Journal t. 38, z.1 (Autumn 1978), s. 22–28.
10. Portret Anny Jagiellonki w stroju koronacyjnym.
Przedstawienie króla-kobiety w XVI-wiecznej Polsce i zmiany w jego funkcji. Rola inskrypcji i programu heraldycznego na portrecie.
Lektury obowiązkowe:
J. Lileyko, Regalia polskie (Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1987), s. 34, 43, 90-95.
J.T. Petrus, „Portret Anny Jagiellonki w stroju koronacyjnym”, w: Wawel 1000-2000. Wystawa jubileuszowa. Katalog. T. 1, Kultura artystyczna dworu królewskiego i katedry, Zamek Królewski na Wawelu, maj-lipiec 2000; Katedra Krakowska-biskupia, królewska, narodowa, Muzeum Katedralne na Wawelu, maj-wrzesień 2000, red. naukowa M. Piwocka i D. Nowacki (Kraków: Zamek Królewski na Wawelu, 2000), s. 100-101.
11. Władca w scenerii miejskiej. Opis wjazdu neoelekta Zygmunta Wazy do Krakowa (1587)
Literacki obraz władcy a jego reprezentacja performatywna i wizualna w przestrzeni miasta stołecznego.
Lektury obowiązkowe:
H. Watanabe-O’Kelly, “‘True and Historical Descriptions’? European Festivals and the Printed Record”, w: The Dynastic Centre and the Provinces: Agents and Interactions, eds. J. Duindam, S. Dabringhaus, (Leiden; Boston: Brill, 2014), s. 150-159.
J. Pirożyński, „Krakowskie uroczystości państwowe i dworskie w drugiej połowie XVI wieku w świetle ówczesnych prototypów prasowych,” w: Theatrum ceremoniale na dworze książąt i królów polskich. Materiały konferencji naukowej zorganizowanej przez Zamek Królewski na Wawelu i Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniach 23-25 marca 1998, red. M. Markiewicz, R. Skowron (Kraków: Zamek Królewski na Wawelu, 1999), s. 193-205.
Sigismundi tertii Cracoviam ingressus (Cracovia: Jakub Siebeneicher, 1587) [tłumaczenie opisu wjazdu, maszynopis].
12. Lukas Kilian, Maciej II jako król Węgier (1611)
Habsburgowie jako królowie Węgier. Rola regaliów i stroju w legitymizacji władzy.
Lektura obowiązkowa:
Š. Holčík, Uroczystości koronacyjne w Preszburgu: 1563-1830, przeł. K. Moćko (Kraków: Wydaw. Literackie, 1986), s. 7-26.
Lektury zalecane:
F. Polleroß, “Austriacus Hungariae Rex. Zur Darstellung der Habsburger als ungarische Könige in der frühneuzeitlichen Graphik”, w: „Ez világ, mint egy kert…“. Tanulmányok Galavics Géza tiszteletére, szerk. O. Bubryák (Budapest: Gondolat, 2010), s. 63-78.
Idem, “Kaiser, König, Landesfürst. Habsburgische ‘Dreifaltigkeit’ im Porträt, w: Bildnis, Fürst und Territorium, hrsg. A. Beyer, U. Schütte, L. Unbehaun (München; Berlin: Dt. Kunstverlag, 2000), s. 189-218.
13-15. Prezentacje studentów i podsumowanie kursu
Zajęcia poświęcone na prezentacje przygotowane w parach i podsumowanie kursu.
Tematyka tych spotkań będzie podyktowana wyborem problemów zaproponowanym przez uczestników zajęć.
Teksty lektur obowiązkowych na każde zajęcia zostaną dostarczone studentom droga elektroniczną tydzień przed spotkaniem (z pominięciem zajęć wprowadzających).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student rozpoznaje i analizuje konwencje obrazowe charakterystyczne dla przedstawień władców w sztuce dawnej Europy Środkowej,
- zna podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki w powiązaniu z historią i kulturą dawną,
- zna podstawową terminologię z zakresu kultury wizualnej.
Umiejętności:
- student posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu historii sztuki,
- potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych,
- potrafi rozpoznawać i analizować podstawowe problemy i zjawiska związane z przedstawieniami władców w sztuce dawnej,
- umie prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy w formie ustnej i pisemnej.
Kompetencje społeczne:
- student ma szacunek dla różnych stanowisk i opinii,
- jest gotów do podejmowania pracy zespołowej,
- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
- przygotowanie do zajęć - 30% oceny końcowej
- aktywny udział w dyskusji – 20 % oceny końcowej,
- wypowiedź ustna (20 min) w oparciu o przeprowadzoną w parach analizę i interpretację wybranego dzieła lub grupy prac – 25 % oceny końcowej,
- konspekt prezentacji (1 strona) wraz z samodzielnie zebraną bibliografią – 25 % oceny końcowej.
W trakcie zajęć sprawdzana będzie lista obecności. Dopuszczalne są dwie nieobecności i jedno nieprzygotowanie, kolejne należy zaliczyć indywidualnie.
Literatura
Opracowania o charakterze przekrojowym:
J. Baszkiewicz, Władza (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich- Wydawnictwo, 2009).
S. Bertelli, The King’s Body: Sacred Rituals of Power in Medieval and Early Modern Europe, trans. R. Burr Litchfield (University Park, Pa.: Pennsylvania State University Press, 2001).
J. Białostocki, The Art of the Renaissance in Eastern Europe: Hungary - Bohemia - Poland (London: Phaidon Press, 1976).
Idem, Sztuka XV wieku od Parlerów do Dürera, przekł. Grzegorz Przewłocki, red. nauk. A. Ziemba (Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010).
Bildnis, Fürst und Territorium, hrsg. A. Beyer, U. Schütte, L. Unbehaun (München; Berlin: Dt. Kunstverlag, 2000).
U. Borkowska, Dynastia Jagiellonów w Polsce (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011).
P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przekł. J. Hunia (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012).
T. DaCosta Kaufmann, Court, Cloister & City: The Art and Culture of Central Europe, 1450-1800 (London: Weidenfeld & Nicolson, 1995).
The Dynastic Centre and the Provinces: Agents and Interactions, eds. J. Duindam, S. Dabringhaus (Leiden; Boston: Brill, 2014).
F. Haskell, History and Its Images: Art and the Interpretation of the Past (New Haven and London: Yale University Press, 1993).
J. Kuthan, Splendor et Gloria Regni Bohemiae (Praha; České Budějovice: Ústav dějin křesťanského umění Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze v nakladatelství Tomáš Halama, 2008).
J. Lileyko, Regalia polskie (Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1987).
Malarstwo gotyckie w Polsce, red. A. S. Labuda, K. Secomska (Warszawa: DiG, 2004), t. 1-3.
Patronat artystyczny Jagiellonów, red. M. Walczak, P. Węcowski (Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, 2015).
S. Perkinson, The Likeness of the King: A Prehistory of Portraiture in Late Medieval France (Chicago; London: The University of Chicago Press, 2009).
B. Pfeiffer, Caelum et Regnum. Studia nad symboliką państwa i władzy w polskiej literaturze i sztuce XVI i XVII stulecia (Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 2002).
Politische Ikonographie. Ein Handbuch, hrsg. U. Fleckner, M. Warnke, H. Ziegler (München: Verlag C.H. Beck, 2014), t. 1-2.
Das Porträt vor der Erfindung des Porträts, hrsg. M. Büchsel, P. Schmidt (Mainz: Philipp von Zabern, 2003).
P. E. Schramm, Herrschaftszeichen gestiftet, verschenkt, verkauft, verpfändet. Belege aus dem Mittelalter (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1957).
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii (różne wydania).
Theatrum ceremoniale na dworze książąt i królów polskich. Materiały konferencji naukowej zorganizowanej przez Zamek Królewski na Wawelu i Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniach 23-25 marca 1998, red. M. Markiewicz, R. Skowron (Kraków: Zamek Królewski na Wawelu, 1999).
H. R. Trevor-Roper, Princes and Artists: Patronage and Ideology at Four Habsburg Courts 1517-1633 (London: Thames and Hudson, 1991).
Viewing Renaissance Art, eds. K. W. Woods, C. M. Richardson, A. Lymberopoulou (New Haven; London: Yale University Press: The Open University, 2007).
Wawel 1000-2000. Wystawa jubileuszowa. Katalog. T. 1, Kultura artystyczna dworu królewskiego i katedry, Zamek Królewski na Wawelu, maj-lipiec 2000; Katedra Krakowska-biskupia, królewska, narodowa, Muzeum Katedralne na Wawelu, maj-wrzesień 2000, red. naukowa M. Piwocka i D. Nowacki (Kraków: Zamek Królewski na Wawelu, 2000).
Opracowania szczegółowe:
B. M. Bedos-Rezak, When Ego Was Imago: Signs of Identity in the Middle Ages (Leiden; Boston: Brill, 2011).
H.-J. Bömelburg, Polska myśl historyczna a humanistyczna historia narodowa (1500-1700), przekł. Z. Owczarek (Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2011).
Císař Karel IV. 1316-2016. První česko-bavorská zemská výstava, red. J. Fajt, M. Hörsch (V Praze: Národní galerie, 2017).
J. A. Chrościcki, Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów, 1587-1668 (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1983).
T. DaCosta Kaufmann, "Remarks on the Collections of Rudolf II: The Kunstkammer as a Form of Representatio", Art Journal t. 38, z. 1 (Autumn 1978), s. 22–28.
Idem, Variations on the Imperial Theme: Studies in Ceremonial Art and Collecting in the Age of Maximilian II and Rudolf II (New York: Garland Pub., 1978).
R. J. W. Evans, Rudolf II and His World: A Study in Intellectual History (Oxford Clarendon Press, 1984).
M. Fabiański, “The Beginnings of Woodcut Portrait in Poland: The Images of King Sigismund I against Their Literary Background”, Artibus et Historiae t. 38, z. 76 (2017), s. 259-289.
J. Fajt, “Karl IV., 1316-1378. Von der Nachahmung zu einem neuen kaiserlichen Stil. Entwicklung und Charakter der herrscherlichen Repräsentationen Karls IV. von Luxemburg”, w: Karl IV., Kaiser von Gottes Gnaden. Kunst und Repräsentation des Hauses Luxemburg 1347-1437, hrsg. J. Fajt (Berlin; München: Deutsche Kunstverlag, 2006), s. 40-75.
G. Galavics, “Die Künstlerische Repräsentation der Habsburger-Könige in Ungarn bis 1848”, w: Kaiser und König: 1526-1918. Eine historische Reise. Österreich und Ungarn. Ausstellung im Prunksaal der Österreichischen Nationalbibliothek, 08. März-01. Mai 2001. Katalog, hrsg. I. Fazekas (Wien: Collegium Hungaricum: Österreichische Nationalbibliothek, 2001), s. 9-18.
M. Górska, Polonia-Respublica-Patria. Personifikacja Polski w sztuce XVI-XVIII wieku (Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2005).
Š. Holčík, Uroczystości koronacyjne w Preszburgu: 1563-1830, przeł. K. Moćko (Kraków: Wydaw. Literackie, 1986).
J. A. Holladay, Genealogy and the Politics of Representation in the High and Late Middle Ages (Cambridge: Cambridge University Press, 2019).
T. Jakimowicz, „Przeszłość i teraźniejszość w sztuce wieku XVI w Polsce”, w: Świadomość historyczna Polaków. Problemy i metody badawcze, red. J. Topolski (Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1981), s. 154-204.
Eadem, Temat historyczny w sztuce epoki ostatnich Jagiellonów (Warszawa; Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Oddział, 1985).
Eadem, „Wizerunki władców Polski w Chronica Polonorum Macieja z Miechowa. Problem kreacji i funkcjonowania źródła obrazowego”, w: Studia nad świadomością historyczną Polaków, red. J. Topolski (Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1994), s. 67-81.
B. Miodońska, „Korona zamknięta w przekazach ikonograficznych z czasów Zygmunta I. (Uwagi w związku z rozprawą Aleksandra Gieysztora ‘Non Habemus caesarem nisi regem’. Korona zamknięta królów polskich w końcu XV wieku i w wieku XVI. Muzeum i Twórca. Studia z historii sztuki i kultury ku czci prof. dr Stanisława Lorentza”, Biuletyn Historii Sztuki t. 32, z. 1 (1970), s. 3-18.
Eadem, „Władca i państwo w krakowskim drzeworycie książkowym wieku XVI”, w: Renesans. Sztuka i ideologia. Materiały sympozjum naukowego Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Kraków czerwiec 1972 oraz sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kielce listopad 1973, red. nauk. T. S. Jaroszewski (Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1976), s. 45-96.
M. Morka, “The Beginnings of Medallic Art in Poland during the Times of Zygmunt I and Bona Sforza”, Artibus et Historiae t. 29, z. 58 (2008), s. 65-87.
Idem, Sztuka dworu Zygmunta I Starego. Treści polityczne i propagandowe (Warszawa: Argraf, 2006).
Die Parler und der schöne Stil 1350-1400. Europäische Kunst unter den Luxemburgern. Ein Handbuch zur Ausstellung des Schnütgen-Museums in der Kunsthalle Köln, hrsg. A. Legner et al. (Köln: Greven & Bechtold, Museen der Stadt Köln, 1978-1980), t. 1-4.
J. T. Petrus, “Ikonografia króla Władysława Jagiełly”, w: Na znak świetnego zwycięstwa. W sześćsetną rocznicę bitwy pod Grunwaldem. Katalog wystawy 15 lipca-30 września 2010, Zamek Królewski na Wawelu, Państwowe Zbiory Sztuki, red. D. Nowacki (Kraków: Zamek Królewski na Wawelu, 2010), t. 1: Studia, s. 221-268.
Z. Piech, Monety, pieczęcie i herby w systemie symboli władzy Jagiellonów (Warszawa: Wydaw. DiG, 2003).
B. Pfeiffer, „’Staropolski krój’ i tron królewski. Wizerunek panującego w XVII-wiecznej ikonografii i poezji politycznej,” Pamiętnik literacki t. 93, z. 3 (2002), s. 87-104.
F. Polleroß, “Austriacus Hungariae Rex. Zur Darstellung der Habsburger als ungarische Könige in der frühneuzeitlichen Graphik”, w: „Ez világ, mint egy kert…“. Tanulmányok Galavics Géza tiszteletére, szerk. O. Bubryák (Budapest: Gondolat, 2010), s. 63-78.
K. Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja. XVI-XVIII wiek, przeł. A. Pieńkos (Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 2012).
I. Rosario, Art and Propaganda: Charles IV of Bohemia, 1346-1378 (Woodbridge: Boydell Press, 2000).
J. Ruszczycówna, “Nieznane portrety ostatnich Jagiellonów,” Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie t. 20 (1976), s. 121-211.
A. M. Schulz, Giammaria Mosca called Padovano: A Renaissance Sculptor in Italy and Poland (University Park, PA: The Pennsylvania State University Press, 1998), t. 1-2.
I. Sułkowska-Kurasiowa, Dokumenty królewskie i ich funkcja w państwie polskim za Andegawenów i pierwszych Jagiellonów 1370–1444 (Warszawa; Łódź: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Oddział, 1977).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: