Konteksty dwudziestolecia 3105-KD-K
Celem konwersatorium jest próba interpretacji polskiej sztuki dwudziestolecia międzywojennego w relacjach z kontekstami poza plastycznymi. Ponadto pogłębienie wiedzy zdobytej w ramach wykładu kursowego dotyczącego polskiej sztuki nowoczesnej oraz ćwiczenie umiejętności interpretacyjnych poznanych na zajęciach z metodologii historii sztuki.
Przedmiotem zajęć jest twórczość wybranych polskich artystów tworzących w okresie dwudziestolecia międzywojennego odczytywana w poprzez konteksty np. literackie, polityczne, tożsamości narodowej, pochodzenia społecznego, płci etc. Każde ze spotkań dzielić się będzie na dwie części:
1)Referatu studenta/ki, w którym ten/ta przedstawia sylwetkę dowolnie wybranego artysty/ki oraz przedstawia próbę interpretacji twórczości artystycznej poprzez wybrany przez siebie kontekst. Referat prócz części problemowej, powinien zawierać również podstawową faktografię oraz materiał ilustracyjny, co ma na celu utrwalenie i poszerzenie wiedzy zdobywanej na wykładach.
2)Dyskusji dotyczącej wygłoszonego referatu, oraz zadanych lektur, których tematyka i aparat metodologiczny jest zbliżony do głównego problemu referatu.
Omawiani artyści jak i konteksty są proponowane przez studentów (zgodnie z ich zainteresowaniami naukowymi) w trakcie pierwszych zajęć, podczas których nastąpi wstępne sprecyzowanie tematu. Student również może wybrać jedno z zaproponowanych poniżej zagadnień:1) Wokół Poety [portet Jana Lechonia] Romana Kramsztyka – wspólnota „Rytmu” i „Skamandra”, pokoleniowa/towarzyska/estetyczna/biznesowa.
2) Nowy język miłosny – erotyka w twórczości Stryjeńskiej i Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
1)Geniusz „rasy” czy humoru – ideologiczne uwarunkowania recepcji twórczości Zofii Stryjeńskiej.
2) Mechanofaktura vs „Mechanobzdura” - kwestia „similiawangardy” na przykładzie Henryka Berlewiego.
3)Piotr Michałowski malarzem dwudziestolecia – w poszukiwaniu nowych antenatów.
4)„Ulica Miła” - przerażające miasto, przerażająca współczesność. O cyklach B. W. Linkego.
5)Import ze wschodu - „Czapka frygijska” a przemiany polityczno-kulturalne w Związku Radzieckim.
6)Koń a sztuka polska – kto kochał Kossaków?
7)Skandal Stanisława Szukalskiego – okoliczności wystawy Szczepu Rogate Serce w IPS-ie w 1935 roku.
8)„Pei-boś” pochodzenie społeczne awangardy, na przykładzie Grupy Krakowskiej.
9)Sztuka na kieszeń inteligenta, o subskrypcjach grafiki w latach trzydziestych. [plus przedstawienie sylwetki jednego z studentów Skoczylasa np. Kulisiewicza]
10)„Sztuka bez nazwy” - o witrynach „Wiadomości Artystycznych” i społecznej użyteczności artysty.
11)Państwo jako zleceniodawca, artysta jako copywriter. O „użytkowym” mecenacie państwowym na przykładzie plakatów Mieczysława Bermana.
12)Awangarda niższego gatunku – fotomontaże z „Tajnego detektywa”.
13)Fascynacja chrześcijaństwem wśród artystów żydowskiego pochodzenia, na przykładzie życia i twórczości Meli Muter/Leopolda Gottliba/Henryka Kuny.
14)Ideowe aspekty sporu kapistów z Łukaszami.
15)Skąd się wziął Nikifor. O fenomenie Nikifora Krynickiego.
Zaliczenie zajęć na podstawie:
1) Referatu i złożonej pracy pisemnej
2) Aktywności na zajęciach
3) „Slajdówki”, której zakres obejmuje prace artystów omawianych na zajęciach
Rodzaj przedmiotu
Literatura
J. Pollakówna, Malarstwo polskie między wojnami, Warszawa 1982
Luba Iwona, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004
K. Nowakowska-Sito [red.],Wyprawa w dwudziestolecie, Warszawa 2008
H. Anders, Rytm. W poszukiwaniu stylu narodowego, Warszawa 1972
A. Chmielewska, W służbie państwa, społeczeństwa, narodu. „Państwowotwórczy” artyści plastycy w II Rzeczpospolitej, Warszawa 2006
M. Grońska, Nowoczesny drzeworyt polski (do 1945 roku), Wrocław 1971
J. Malinowski, Sztuka Żydów Polskich w XIX i XX wieku, t. 1, Warszawa 2000
J. Malinowski, B. Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski. Sztuka Żydów Polskich, t. 2, Warszawa 2007
K. Orthwein, Blok Zawodowych Artystów Plastyków, Wrocław 1956
J. Pollakówna, Formiści, Wrocław 1972
W. Skoczylas, Sztuka – szkoła – państwo, wybór i opracowanie W. Włodarczyk, Zeszyty naukowe ASP w Warszawie, nr 4/10/1984
Sztuka dwudziestolecia międzywojennego, Materiały sesji SHS, Warszawa 1980
Sztuka lat trzydziestych, Materiały sesji SHS, Warszawa 1991
A. Turowski, Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000
M. Wallis, Sztuka polska dwudziestolecia. Wybór pism z lat 1921-1957, Warszawa 1959
A. Wierzbicka, Ecole de Paris. Pojęcie, środowisko, twórczość, Warszawa 2004
J. Zamoyski, Łukaszowcy. Malarze i malarstwo Bractwa św. Łukasza, Warszawa 1989
H. Zaworska, O nową sztukę. Polskie programy estetyczne lat 1917-1922, Warszawa 1963
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: