Królewska Akademia Malarstwa i Rzeźby. Stare problemy, nowe perspektywy. 3105-KAMIRZ-K
Przez długi czas historia sztuki nie wykazywała szczególnego zainteresowania Królewską Akademią Malarstwa i Rzeźby. „Autorytety” zgadzały się oczywiście roli, którą Akademia odegrała w formowani się francuskiej sceny artystycznej w XVII i XVIII wieku, ale nie wynikły z tej zgody żadne istotne, czy krytyczne analizy. Dopiero głośna książka Thomasa Crowa z 1985 roku, „Painters and Public Life in Eighteenth Century Paris”, wzbudziła na nowo zainteresowanie królewską instytucją.
Ambicją konwersatorium jest przedstawienie aktualnego stanu badań nad Akademią i sprowokowanie uczestników do sformułowania nowych problemów. Chociaż w trakcie zajęć analizie poddane zostaną dzieła sztuki wytworzone w kręgu instytucji i wygenerowane przez nią teksty, nie będzie naszym celem wytłumaczenie intencji ich twórców. Przedmiotem konwersatorium będzie wszystko to, co wyraża się mimo intencji tekstu historycznego. Przede wszystkim interesować nas będzie ekonomiczny i socjologiczny kontekst, w którym przez półtora wieku funkcjonowała (nie bez zgrzytów i rozlewającej się od czasu do czasu krwi) Akademia.
Tematy, które zostaną zaproponowane uczestnikom dotyczyć będą spraw prozaicznych. Ile zarabiał Charles Le Brun i czy był zamożniejszy od Nicolasa Poussina? Czy Antoine Watteau miał zegarek, a jeśli tak, jakie może to mieć dla historii sztuki znaczenie? Dlaczego po samobójczej śmierci François Le Moyne’a na jego ciele znaleziono kilkanaście ran kłutych (w tym trzy na szyi)?
Pojawią się również tematy „klasyczne”, takie jak salon, rynek sztuki, ścieżki kariery artystów, praktyka produkcji, model dydaktyczny Akademii, amatorzy i kolekcjonerzy, ewolucje gatunków malarskich.
Oprócz narzędzi socjologicznych pomocą służyć nam będą antropologia, krytyka feministyczna, czy cyfrowa historia sztuki (bazy LexArt oraz Artl@s) oraz wszystkie cenne uwagi i refleksje uczestników.
Znajomość języka francuskiego nie jest wymagana.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna twórczość najważniejszych artystów i teoretyków związanych z Królewską Akademią Malarstwa i Rzeźby
- zna podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki, tekstu literackiego oraz tekstualnego źródła historycznego
- posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki
Kryteria oceniania
Do zaliczenia zajęć konieczna jest obecność oraz aktywność podczas dyskusji. Podstawą oceny będzie krótkie, piętnastominutowe wystąpienie oraz założenie konspektu wraz z bibliografią
Literatura
T. Crow, Painters and Public Life in Eighteenth-century Paris, New Haven - London, 1985
Ch. Guichard, Taste communities. The Rise of the Amateur in Eighteenth-Century Paris, « Eighteenth-Century Studies », vol. 45, no. 4, 2012, s. 519-547
N. Heinich, Być artystą: rzecz o przekształceniach statusu malarzy i rzeźbiarzy, przeł. Lucyna Mazur, Warszawa 2007
Ch. Michel, L'Académie royale de peinture et de sculpture (1648-1793). La naissance de l'Ecole Française, Geneve 2012 (angielskie tłumaczenie ma ukazać się zimą 2016 roku)
H. Williams, Royal Academy. A History in Portraits, Routledge 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: