Kobiety artystki w II Rzeczypospolitej, wykształcenie, aktywność, pozycja-na tle europejskim 3105-KAIIRZ-SP
Zajęcia mają na celu samodzielną analizę zjawisk, krytyczną dzieł, tekstów programowych praz postaw artystów funkcjonujących w II Rzeczypospolitej
Procesy zachodzące w ugrupowaniach artystycznych ich działalności, programach i dziełach zostaną zarysowane na szerokim tle historycznym, politycznym i kulturowym, w Polsce i Europie.
Zakres chronologiczny i szczegółowy program zajęć zostanie doprecyzowany na pierwszych zajęciach, zgodnie z zainteresowaniami studentów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze Kontekst – uwarunkowania, skutki
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U11 – posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł
K_U12 – ma umiejętności językowe w zakresie historii sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca na zajęciach, kolokwium
Kryteria oceniania: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział – brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym samym stopniu, co wynik kolokwium.
Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności
Literatura
Przykładowe teksty:
Kobro Katarzyna, Strzemiński Władysław, Kompozycja przestrzeni, obliczenia rytmu czasoprzestrzennego, Łódź 1931, online: https://zasoby.msl.org.pl/mobjects/view/1432 [dostęp 20.05.2024]
Władysław Strzemiński, Unizm w malarstwie, Warszawa 1928, online: https://zasoby.msl.org.pl/mobjects/view/3113 [dostęp 20.05.2024]
Chmielewska A., Wyobrażenia polskości. Sztuki plastyczne II Rzeczpospolitej w perspektywie społecznej historii kultury, Warszawa 2020
Chmielewska A., W służbie państwa, społeczeństwa i narodu : "państwowotwórczy" artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006
"Formiści", katalog wystawy pod red. Ireny Jakimowicz, Muzeum Narodowe w Warszawie: Warszawa 1989
Geron M., Formiści. Twórczość i programy artystyczne, Toruń 2015
Konstantynów D., Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków 1920-1939, Warszawa 2006
Luba I., Avant-Garde in the State – Avant-Garde for the State. The Second Republic of Poland 1918–1939, “Acta Academiae Artium Vilnensis” (AAAV) 94: 2019: Menas valstybėje – valstybė mene. Arts in the State – The State in Arts, Vilnius 2019, s. 166-199
I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Neriton, Warszawa 2004
Luba I., Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012
Luba I., Paradoks sztuki narodowej i modernizmu. Władysław Strzemiński laureatem nagrody artystycznej miasta Łodzi w roku 1932, „Biuletyn Historii Sztuki” 2012, nr 3/4, s. 707–732
Luba I., Spór o klasycyzm. Wokół artykułu Henryka Stażewskiego „O tradycji, modernizmie i klasycyzmie (Odpowiedź prof. Ślendzińskiemu)”, w: W kręgu Rytmu. Sztuka polska lat dwudziestych, pod. red. Katarzyny Nowakowskiej-Sito, Warszawa 2006, s. 125–140
Luba I., Utworzenie Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej „a.r.” – kontekst polski, w: Muzeum Sztuki w Łodzi, s. 16–35
Luba I., Wystawa jako wizerunek państwa. Pawilon radziecki na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu 1925 – z polskiej perspektywy, w: Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN. Warszawa, 16-17 listopada 2005 roku, red. naukowa J.M. Sosnowska, Warszawa 2007, s. 129–138
Strzemiński Władysław, Pisma, zebrała, oprac. i komentarzem opatrzyła Zofia Baranowicz, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975
Turowski A., Budowniczowie Świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Universitas, Kraków 2000
Turowski A., Malewicz w Warszawie: rekonstrukcje i symulacje, Kraków 2002
W kręgu Rytmu. Sztuka polska lat dwudziestych, red. Katarzyna Nowakowska-Sito, Neriton: Warszawa 2006
Wenderski Michał, Cultural Mobility in the Interwar Avant-Garde Art Network: Poland, Belgium and the Netherlands, Routledge: New York 2019
Wilno, Vilnius, Vilne 1918-1948. Jedno miasto - wiele opowieści, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2023
Uwaga! Lista lektur jest przykładowa, może ulec zmianie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: