Jak budowano gotyckie katedry? 3105-JBGK-WE
Wykład poświęcony organizacyjnemu, konstrukcyjnemu i
praktycznemu sposobowi wznoszenia monumentalnych
budowli sakralnych w okresie późnego średniowiecza, w
oparciu o źródła pisane, ikonografię i praktykę budowlaną. W
trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się ze wszystkimi stadiami
budowy, począwszy od zbierania środków, planowania,
kopania fundamentów, wznoszenie murów, po wykończenie i
zarządzanie gotowymi budowlami. Przedstawione zostaną
rozmaite techniki konstrukcyjne, narzędzia, typy zajęć, sposób
nadzoru nad placem budowy. Na przykładach omówione
zostaną tajniki finansowania i działania fabricae ecclesiae i
strzech budowlanych. Zajęcia będą opierały się głównie na
kilku przykładach najbardziej znanych średniowiecznych
świątyń, w przypadku których źródła pisane i materialne są
najbogatsze, przede wszystkim z obszaru
niemieckojęzycznego (Strasburg, Kolonia, Ratyzbona,
Wiedeń).
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją multimedialną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska,
stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i
ogólnym charakterze z zakresu nauk o sztuce, ze
szczególnym uwzględnieniem historii architektury
średniowiecznej.
K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji,
krytyki, wartościowania i problematyzowania różnych
wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji,
teorii i szkół badawczych w zakresie nauk o sztuce, ze
szczególnym uwzględnieniem dziejów architektury
średniowiecznej badanej pod kątem technicznym i
społecznym.
absolwent potrafi:
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności
badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów,
syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i
konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla
historii sztuki.
Absolwent jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i
odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w
rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności
z samodzielnym rozwiązywaniem problemu.
Opanowanie prezentowanych w trakcie wykładu
zagadnień pozwoli studentowi szczegółowo zapoznać
się z procesem budowy średniowiecznych kościołów, ale
też da wyobrażenie o średniowiecznych
uwarunkowaniach kulturowo-społecznych.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Esej na zadany temat
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest oddanie eseju w terminie.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
G. Binding, Baubetrieb im Mittelalter, Darmstadt 1993.
K. J. Philipp, Sainte-Waudru in Mons (Bergen,
Hennegau). Die Planungsgeschichte einer Stiftskirche
1449–1450, „Zeitschrift für Kunstgeschichte“, 51, 1988,
s. 372–413.
H. R. Hahnloser, Villard de Honnecourt. Kritische
Gesamtausgabe des Bauhüttenbuches ms. fr. 19093 der
Pariser Nationalbibliothek, 2. Aufl., Graz 1972.
C.F. Barnes: The Portfolio of Villard de Honnecourt
(Paris, Bibliothèque Nationale de France, MS Fr 19093).
A new critical edition and color facsimile, Burlington
2009.
R. Bork, The Geometry of Creation. Architectural
Drawing and the Dynamics of Gothic Design, Farnham –
Burlington 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: