Ikonografia nowoczesnej sztuki żydowskiej 3105-INSZZ-WE1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka:
K2_W02 – „zna terminologię z zakresu historii sztuki na
poziomie rozszerzonym”;
K2_W03 – „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat
nowoczesnej sztuki żydowskiej, obejmującą terminologię,
teorię i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk
historycznych”;
K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do
specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i
dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”;
K2_W05 – „ma szczegółową wiedzę o współczesnych
dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane
obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych
dla historii sztuki”;
K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i
dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,
pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla
kilku dyscyplin naukowych”;
K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody analizy,
interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych
wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i
szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki”.
Umiejętności:
Student/Studentka:
K2_U01 – „potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii
sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na
tej podstawie krytyczne sądy”;
K2_U02 – „potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności
badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę
różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie
narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników,
pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych
problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych właściwych dla historii sztuki”;
K2_U04 – „potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i
interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując
oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia
historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania
społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-
kulturowym”;
K2_U05 – „potrafi stosować umiejętność merytorycznego
argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów
oraz poglądów innych autorów, samodzielnego
formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz
tworzenia syntetycznych podsumowań”;
K2_U06 – „potrafi stosować umiejętność formułowania
opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie
wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność
prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w
różnych mediach”;
K2_U07 – „potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem
różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych
ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki
i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku
polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o
humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach”;
K2_U08 – „potrafi stosować pogłębioną umiejętność
przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i
języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin
nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii
sztuki”;
K2_U09 – „potrafi stosować pogłębioną umiejętność
przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku
obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze leżącym na
pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych”;
K2_U10 – „potrafi stosować umiejętności językowe zgodne z
wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego
Systemu Opisu Kształcenia Językowego”;
K2_U11 – „potrafi stosować umiejętność zróżnicowanego
wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy,
potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności
samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem
technologii informacyjnej”;
K2_U13 – „potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role, planować własne
przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją
zadań zbiorowych”;
K2_U14 – „umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać
umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne
działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania
własną karierą zawodową”.
Kryteria oceniania
Przygotowanie referatu, aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Literatura
Wybrana literatura:
Ziva Amishai-Maisels, The Jewish Jesus, „Journal of Jewish
Art” 1982, nr 9, s. 984–104.
Ziva Amishai-Maisels, Origins of the Jewish Jesus,
w: Complex Identities: Jewish Consciousness and Modern
Art, red. Matthew Baigell, Milly Heyd, Rutgers University
Press, New Brunswick 2001, s. 51–86.
Ziva Amishai-Maisels, Depiction and Interpretation:
Influence of the Holocaust on Visual Arts, Pergamon Press,
Oxford 1993.
Ziva Amishai-Maisels, Chagall’s White Crucifixion, „Art
Institute of Chicago Museum Studies” 1991, nr 17, 2, s.
138–153.
Ziva Amishai-Maisels, Art Confronts the Holocaust, w:
After Auschwitz: Responses to the Holocaust in
Contemporary Art, red. Monica Bohm-Duchen, Lund
Humphries, London 1995, s. 49–77.
Art in Jewish Society, red. Jerzy Malinowski, Małgorzata
Stolarska-Fronia, Renata Piątkowska, Tamara Sztyma,
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawa-
Toruń 2016.
Samantha Baskind, Jewish Artists and the Bible in
Twentieth-Century America, Penn State University Press,
Philadelphia 2014.
Michael Berkowitz, Zionist Culture and West European
Jewry Before the First World War, Cambridge University
Press, Cambridge 1993.
Richard I. Cohen, Jewish Icons: Art and Society in Modern
Europe, University of California Press, Berkeley 1998.
Monika Czekanowska-Gutman, Pietà in Jacob Steinhardt's
Early Oeuvre, „Images. A Journal of Jewish Art and Visual
Culture” 2017, nr 1, s. 84–96.
Monika Czekanowska-Gutman, Reclaiming Biblical
Heroines: Portrayals of Judith, Esther and the Shulamite in
Early Twentieth Century Jewish Art (Brill's Series in
Jewish Studies), Brill, Leiden 2022.
The Emergence of Jewish Artists n Nineteenth-Century
Europe, red. Susan Tumarkin Goodman, Merrell, New York
2002.
Yael Feldman, Deliverance Denied: Isaac’s Sacrifice in
Israeli Arts and Culture: A Jewish Christian Exchange, w:
The Bible Retold by Jewish Artists, Writers, Composers and
Filmmakers, red. Helen Leneman, Barry Dov Walfish,
Sheffield University Press, Sheffield 2015, s. 86–121.
Milly Heyd, Lilien: Between Herzl and Ahasver, w: Theodor
Herzl. Visionary of the Jewish State, red. Gideon Shimoni,
Robert Wistrich, The Hebrew University Magnus Press,
Jerusalem 1990, s. 265–292.
Milly Heyd, Isaac’s Sacrifice in the Bible: Illustration of
Lilien and Pann, „Jewish Book Annual” 1982, nr 40, s.
54–66.
Benjamin Harshav, Marc Chagall and the Lost Jewish
World. The Nature of Chagall’s Art and Iconography,
Rizzoli, New York 2006.
Jewish Dimensions in Modern Visual Culture, red. Rose-
Carol Washington Long, Matthew Baigell, Milly Heyd,
Brandeis University Press, Hanover, London 2010.
Avram Kampf, From Chagall to Kitaj: Jewish Experience in
the Art of the Twentieth Century, Bergin and Gravey
Publishers, Massachusetts 1984.
Artur Kamczycki, Syjonizm i sztuka. Ikonografia Teodora
Herzla, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań
2014.
Gabriele Kohlbauer-Fritz, “La belle juive” und die schöne
Schickse”, w: Der schejne Jid „Das Bild des jüdischen
Körpers’ in Mythos und Ritual, red. Sander Gilman, Robert
Jütte, Gabriele Kohlbauer Fritz, Picus Verlag, Wien 1998,
s. 109–121.
Lawrence L. Langer, In a Different Light. The Book of
Genesis in the Art of Samuel Bak, Pucker Art Publication,
Boston 2001.
Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w
XIX i XX w., Państwowe Wydawnictwo Naukowe,
Warszawa 2000.
Dalia Manor, Art in Zion: the Genesis of Modern National
Art in Jewish Palestine, Routledge Curzon, New York 2005.
Amitai Mendelsohn, Behold the Man: Jesus in Israeli Art,
The Israel Museum, Magnes Press, Jerusalem 2017.
Gideon Ofrat, Akedat Yitzhak ba-omanut ha-Yisraelit (The
Binding of Isaac in Israeli Art), The Museum of Israeli Art,
Ramat Gan 1988.
Margaret Olin, The Nation Without Art. Examining Modern
Discourses on Jewish Art, University of Nebraska Press,
Lincoln, London 2001.
Gabrielle Sed Rajna, Jewish Art, Steimatzky, Tel Aviv 1987.
Renata Piątkowska, Między wyobraźnią a pamięcią.
Pogromy z lat 1903–1906 w dziełach artystów żydowskich
z Polski, w: Pogromy Żydów na ziemiach polskich w XIX i
XX w. t. 1: Literatura i sztuka, red. Sławomir Buryła,
Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN, Instytut
Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytet
Warmińsko-Mazurski, Uniwersytet Wrocławski,
Warszawa 2018, s. 291–321.
Polski słownik judaistyczny: dzieje, kultura, religia, oprac.
Zofia Borzymińska, Rafał Żebrowski, t. 1,2, Prószyński i S-
ka, Warszawa 2003.
Mirjam Rajner, The Continuity of 'Jewish Iconography':
Images Depicting the Migration From Eastern Europe,
Pogroms and Deportations as Models of Holocaust Art,
„Legacy. Journal of the International School for Holocaust
Studies” 2011, nr 4, s. 14–25.
Nurit Shilo-Cohen, Bezalel: 1906–1929, Museum Israel,
Jerusalem 1983.
Catherine M. Soussloff, Jewish Identity in Modern Art
History, California Press, Berkeley–Los Angeles–London
1999.
Małgorzata Stolarska-Fronia, Apocalyptic City Versus
Apocalyptic Shtetl: The Experience of Catastrophe in the
Work of the Jewish Expressionists, „Centropa. Journal of
Central European Architecture and Related Arts” 2015, nr
XV (3), s. 242–254.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: