Iluminowane manuskrypty i ich twórcy 3105-IMT-K
W trakcie zajęć poruszane będą kwestie związane z
malarstwem książkowym, w szczególności takie, jak:
- materiały, którymi posługiwano się przy tworzeniu
manuskryptów i ich malarskich dekoracji – podłoża i ich
rodzaje, pigmenty, narzędzia pisarskie i malarskie
- typy manuskryptów
- struktura manuskryptów i dekoracji karty:
tekst/iluminacja/inicjał/bordiura/margines/marginalia
- organizacja pracy w warsztacie miniatora
- najważniejsze środowiska artystyczne, w których
powstawały rękopisy iluminowane; wybrani twórcy
- zleceniodawcy i właściciele ksiąg
- manuskrypty iluminowane a początki druku
- sposoby traktowania iluminowanych manuskryptów na
przestrzeni wieków – m.in. wycinanie inicjałów itd.
- problematyka współczesnych badań nad manuskryptami
– badania techniczne, technologiczne, proweniencyjne,
ikonograficzne, atrybucyjne – na wybranych przykładach;
- kolekcjonerstwo manuskryptów i iluminacji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
K_W02 - zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną w zakresie średniowiecznego i nowożytnego
malarstwa książkowego, dotyczącą dzieł sztuki, w
szczególności w zakresie technik i materiałów, funkcji,
datowania
K_W03 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną z
zakresu historii malarstwa książkowego, obejmującą
dzieje, teorię i metodologię dyscypliny
K_W04 - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu
malarstwa książkowego w ujęciu chronologicznym,
tematycznym i problemowym, w zakresie
najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów,
tendencji, środowisk itd.
K_W07 - zna podstawową terminologię związaną z
malarstwem książkowym – zarówno z całymi
kodeksami, jak i poszczególnymi stronami i ich
dekoracjami
K_W10 - zna na terminologię z zakresu teorii i
praktyki malarskiej, rysunkowej, graficznej,
rzeźbiarskiej, złotniczej i ceramicznej w kontekście
malarstwa książkowego
K_W11 - ma podstawową wiedzę o technikach i
technologii malarstwa książkowego
K_W17 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów malarstwa książkowego,
stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i
potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
K_U01 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby
K_U02 - posiada podstawowe umiejętności
badawcze, obejmujące formułowanie i analizę
problemów badawczych, dobór metod i narzędzi
badawczych, opracowanie i prezentacje wyników,
pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie
historii sztuki
K_U04 - potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł
malarstwa książkowego (pod względem techniki,
tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy,
atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i
interpretację z zastosowaniem typowych metod, w
celu określenia ich znaczeń, oddziaływania
społecznego i miejsca w procesie historyczno-
kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu
identyfikując i wartościując zjawiska i problemy
szczególnie istotne
K_U05 - potrafi krytycznie analizować teksty źródłowe
i opracowania
K_U06 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
umiejętności badawcze kierując się wskazówkami
opiekuna naukowego
K_K02 - ma świadomość odpowiedzialności za
zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa
kulturowego, standardów upowszechniania,
bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki
K_K04 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy
związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika,
kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury,
recenzenta wystaw)
K_K05 - uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając
z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne,
wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w
spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i
konserwatorami)
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie egzaminu pisemnego
składającego się z testu (slajdy) oraz pytań otwartych.
Literatura
Wybrana bibliografia w języku polskim:
- Zamieszkać z Chrystusem i Marią. Sztuka dewocji
osobistej w Niderlandach w latach 1450–1530, red. Marcin
Kaleciński, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Gdańsku,
Gdańsk 2017
Wybrana bibliografia w językach obcych:
- Illuminating Renaissance. The Triumph of Flemish
Manuscript Painting in Europe, by Thomas Kren and Scot
McKendrick, kat. wyst., The J. Paul Getty Museum, Los
Angeles, 2003
- Renaissance Painting in Manuscripts. Treasures from the
British Library, ed. by Thomas Kren, New York 1983
- Michelle P. Brown, Understanding Illuminated
Manuscripts. A Guide to Technical Terms, Los Angeles
1994
- Rowan Watson, Illuminated Manuscripts and their
Makers,2016 London 2003
- Colour. The Art. And Science of Illuminated Manuscripts,
ed. by Stella Panayotova, kat. wyst., The Fitzwilliam
Museum, Cambridge 2016
- Katarzyna Płonka-Bałus, The Catalogue of Medieval
Illuminated Manuscripts and Miniatures in the Princes
Czartoryski Library and Museum, Part 1: The Netherlands
(15th-16th Centuries), Kraków 2018
- Jonathan J.G. Alexander, The Painted Book in
Renaissance Italy 1450–1600, New Haven and London
2016
- Collard Mansion. Incunabula, Prints and Manuscripts in
Medieval Bruges, ed. by Evelien Hauwaerts, Evelien de
Wilde, Ludo Vandamme, kat. wyst., Musea Brugge 2018
Wybrane strony internetowe:
The Morgan Library & Museum
https://www.themorgan.org/manuscripts/list
The British Library
https://www.bl.uk/manuscripts/
Beinecke Rare Book & Manuscript Library
https://pre1600ms.beinecke.library.yale.edu/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: