ITER ITALICUM. Podróż do Włoch jako wyzwanie kulturowe. 3105-IIPDW-KK
Italia – jako cel podróży (omówione zostaną wybrane zagadnienia spośród podanych poniżej).
- Podróże po Europie – geneza zjawiska i jego konsekwencje. Źródła do dziejów podróży – a) wytworzone przez peregrynantów; b) pozostałe. Itineraria królewskie - itineraria poselskie. Nowożytne motywy wyruszania w drogę i szlaki podróży; czynnik integrujący; konfrontacja z innymi – lustro dla Europejczyków. Grand Tour. Przewodniki. Mobilność staropolska.
Literatura: Antoni Mączak, Henryk Barycz, Alojzy Sajkowski, Bronisław Biliński.
- Edukacja zagraniczna. System szkolnictwa – uniwersytety w tradycji europejskiej. „Podróże do szkół w cudzych krajach” – cele i formy edukacji staropolskiej (Instrukcya Jakuba Sobieskiego, Woiewody Ruskiego, dana synom iadącym do Paryża (1646); Andrzej Maksymilian Fredro, Peregrynacya dwuletnia kożdemu Polakowi potrzebna (lata 1660-te); Stanisław Herakliusz Lubomirski, Instrukcyja synom moim do cudzych krajów ode mnie wyprawionym ... (1699). Władysław Czapliński i Józef Długosz, Podróż młodego magnata do szkół; Jasia Ługowskiego podróże do szkół w cudzych krajach, wyd. Krystyna Muszyńska.
- Nowożytna dyplomacja. Stałe ambasady – papiestwo i Wenecja; poselstwa obediencyjne. Dyplomacja Rzeczypospolitej - Jan Ocieski; poselstwo po Walezego; Stanisław Miński i jego Sposób odprawowania poselstwa; Jerzy Ossoliński; Krzysztof Opaliński; Michał Kazimierz Radziwiłł.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest osiągnięcie (lub doskonalenie) umiejętności krytycznej lektury tekstów źródłowych oraz interpretacji przekazów ikonograficznych. Duże znaczenie ma przy tym różnorodność owych źródeł – wymagających za każdym razem specyficznego podejścia oraz odmiennych narzędzi interpretacyjnych. Uczestnicy konwersatorium powinni ze spotkań wynieść podstawową wiedzę na temat Italii w okresie nowożytnym, ale przede wszystkim poznać zmieniające się polsko-litewskie realia społeczne i kulturowe – widziane przez pryzmat cywilizacyjnego wyzwania, jakim dla kolejnych generacji były podróże do Italii.
Zajęcia pogłębiają umiejętności badawcze
Kryteria oceniania
Zaliczenie – na podstawie obecności oraz aktywności podczas spotkań konwersatoryjnych. W przypadku braku owej aktywności (lub kwestionowania oceny prowadzącego) – kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
Literatura: Stanisław Nahlik, ks. Marian Banaszak.
- Podróże do Włoch – ich zmieniające się realia i konsekwencje (fragmenty: Jan Ocieski, Itinerarium podróży do Włoch z lat 1540-1541; Maciej Rywocki i wojewodzice Kryscy, 1584-1585, czyli Macieja Rywockiego księgi peregrynanckie; Jakub Sobieski, Peregrynacja po Europie (1607-1613). Droga do Baden (1638); Podróż królewicza Władysława Wazy do krajów Europy Zachodniej, 1624-1625; Teodor Billewicz, Diariusz podróży po Europie w latach 1677-1678).
- Przewodniki po Italii i ich oddziaływanie na treść diariuszy podróży (Ks. Andrzej Wargocki, O Rzymie pogańskim i chrześcijańskim ksiąg dwoje; Delicje ziemie włoskiey)
- Kolejne generacje (Johann Wolfgang von Goethe, Podróż włoska, 1816–1817; Ferdinand Gregorovius, Wędrówki po Włoszech, 1856–1877; Paweł Muratow, Obrazy Włoch (1911); Sienkiewicz a Italia; Karel Capek, Listy z podróży (lata 20-te XX w.); Podróże do Włoch w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, Jana Parandowskiego i Zbigniewa Herberta; Wojciech Karpiński, Pamięć Włoch; Predrag Matvejevic, Brewiarz śródziemnomorski, Inna Wenecja; Jarosław Mikołajewski, Rzymska komedia.
- Gabinety osobliwości, Kolekcje, zbiory, początki muzealnictwa (Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości; Andrzej Ryszkiewicz; Kolekcjonerzy i miłośnicy, Umberto Eco, Semiologia życia codziennego).
- Europejskie konfrontacje – cudzoziemcy o Polsce; mieszkańcy Rzeczypospolitej o Europie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: