- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej 3105-HSCH-OG
W pierwszej części zajęć omawiane będą zagadnienia związane z powstaniem sztuki wczesnochrześcijańskiej i jej rozwojem w czasach krystalizowania się doktryny religijnej: geneza chrześcijańskiej budowli kultowej, kształtowanie się symboliki malarstwa i rzeźby, zasady malarskiego wystroju kościołów, główne problemy sztuki sepulkralnej (kult męczenników, malarstwo katakumbowe, dekoracje grobowców i mauzoleów, rzeźba sarkofagowa). W drugiej części - na tle historii Kościoła i Cesarstwa Bizantyjskiego - przedstawione zostaną procesy prowincjonalizacji sztuki grecko-rzymskiej, ukształtowania się sztuki bizantyjskiej i najistotniejsze zagadnienia z jej historii: sztuka justyniańska, kryzys ikonoklastyczny, powstanie kanonu ikonograficznego i artystycznego, kult ikon, trwanie tradycji antycznej, problem tzw. renesansów (renesans mecedoński, renesans Paleologów), sztuka późnobizantyjska i postbizantyjska: tradycje sztuki bizantyjskiej po upadku Konstantynopola (Kreta).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć studenta zna podstawowe problemy związane z początkami sztuki wczesnego chrześcijaństwa i Bizancjum, zasady analizy ikonograficznej i formalnej dzieł plastycznych powstałych w kręgu kultury wschodniochrześcijańskiej, potrafi identyfikować najważniejsze dzieła sztuki powstałe na tym obszarze, a także formułować opinie na temat zagadnień związanych z tą tradycją.Po zakończeniu zajęć studenta zna podstawowe problemy związane z początkami sztuki wczesnego chrześcijaństwa i Bizancjum, zasady analizy ikonograficznej i formalnej dzieł plastycznych powstałych w kręgu kultury wschodniochrześcijańskiej, potrafi identyfikować najważniejsze dzieła sztuki powstałe na tym obszarze, a także formułować opinie na temat zagadnień związanych z tą tradycją.
Student - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej, obejmującą jej dzieje, teorię, terminologię oraz metodologię
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej
- potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki z zakresu historii sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej
- potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację dzieł z zakresu historii sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej, stosując zastosowaniem typowe metody, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym, podczas którego studenci rozpoznają dzieła sztuki powstałe w kręgu tradycji wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej (55% punktacji za egzamin) i odpowiadają na pytania otwarte dotyczące problemów tej tradycji (45% punktacji).
Literatura
1. S. Awierincew, Na skrzyżowaniu tradycji (szkice o literaturze i kulturze wczesnobizantyjskiej), przeł. D. Ulicka, Warszawa 1988.
2. R. Browning, Justynian i Teodora, przeł. M. Boduszyńska-Borowikowa, Warszawa 1977, 1996.
3. R. Browning, Cesarstwo Bizantyńskie, przeł. G. Żurek, Warszawa 1980, 1997.
4. H. Chadwick, Kościół w epoce wczesnego chrześcijaństwa, przeł. A. Wypustek, Warszawa 2004.
5. P. Chuvin Ostatni poganie. Zanik wierzeń pogańskich w cesarstwie rzymskim od panowania Konstantyna do Justyniana, przeł. J. Stankiewicz-Prądzyńska, Warszawa 2008.
6. R. Cormack, Malowanie duszy. Ikony, maski pośmiertne i całuny, przeł. K. Kraśniewicz, Kraków 1999.
7. F. W. Deichmann, Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994.
8. Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli Objaśnienie sztuki malarskiej, przeł. I. Kania, red. M. Smorąg Różycka, Kraków 2003.
9. J. Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, przeł. N. Radomski, Poznań 2009.
10. B. Filarska, Archeologia chrześcijańska zachodniej części Imperium Rzymskiego, Warszawa 1999
11. E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988.
12. J. Kłosińska, Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975.
13. C. Mango, Historia Bizancjum, przeł. M. Dąbrowska, Gdańsk 1997.
14. J. Miziołek, Sol Verus. Studia nad ikonografią Chrystusa w sztuce pierwszego tysiąclecia, Wrocław 1991.
15. J. Meyendorff , Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1984.
16. G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum, przekł. pod red. Evert – Kappesowa, Warszawa 1967.
17. Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wst., objaśnienia i komentarze P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006.
18. E. Przekop, Wschodnie patriarchaty starożytne (IV-X w.), Warszawa 1984.
19. M. Simon, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa I-IV w., przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1979.
20. Ch. Schönborn, Ikona Chrystusa, przeł. W. Szymona, Poznań 2001.
21. Symeon z Tessaloniki, O świątyni Bożej, przeł. A. Maciejewska, Kraków 2007.
22. L. Uspienski, Teologia ikony, przeł. M. Żurowska, Poznań 1993.
23. E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.
Wybrana bibliografia w językach obcych:
1. Age of Spirituality: a Symposium, ed. K. Weitzmann, New York 1980, s. 101-120.
2. H. Belting An Image and its Function in the Liturgy: the Man of Sorrows in Byzantium, „Dumbarton Oaks Papers”, 34, 1980-1981, s. 1-16.
3. H. Belting, Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst, Munchen 1990.
4. L. Brubaker, Vision and Meaning in Ninth-Century Byzantium: Image as Exegesis in Homilies of Gregory of Nazianzus, Cambridge 1999.
5. W. W. Byczkow, Wizantijskaja estietika. Tieoreticzeskije problemy, Moskwa 1977.
6. Byzantium (330-1453), ed. by R. Cormack, M. Vassilaki, London 2008.
7. Byzantium. Faith and Power (1261-1557), ed. by H. C. Evans, New York 2004.
8. A. Effenberger, Frühchristliche Kunst und Kultur. Von den Anfängen bis zum 7. Jahrhundert, Leipzig 1986.
9. A. Grabar, Le premier art chrétern (200-395), Paris 1966.
10. A. Grabar, Christian Iconography: A Study of Its Origins, Princeton 1968.
11. P. Johnstone, The Byzantine Traditions in Church Embroidery, London 1967.
12. A. Kazhdan, H. Maguire, Byzantine Hagiographical Texts as Sources on Art., „Dumbarton Oaks Papers”, 45, 1991, s. 1-22.
13. E. Kitzinger, The Cult of Images in the Age before Iconoclasm, “Dumbarton Oaks Papers”, VIII, 1954, s. 83-150.
14. E. Kitzinger, Byzantine Art in the Making. Main lines of stylistic development in Mediterranean Art 3rd – 7nd Century, London 1977.
15. H. Maguire, Art and Eloquence in Byzantium, Princeton 1981.
16. H. Maguire, Icons of their Bodies. Saints and their Images in Byzantium, Princeton 1996.
17. H. Maguire, Profane Aesthetic in Byzantine Art and Literature, “Dumbarton Oaks Papers”, 53, 1999, s. 189-205.
18. C. Mango, The Art of Byzantine Empire 312-1453. Sources and Documents, New Jersey 1972.
19. Mother of God. Representations of the Virgin in Byzantine Art, ed. By M. Vassilaki, Athens 2000.
20. N. Patterson Ševčenko, The Vita Icon and the Painter as a Hagiographer, „Dumbarton Oaks Papers”, 53, 1999, s, 149-165.
21. D. J. Sahas, Icon and Logos. Sources in Eight-Century Iconoclasm, Toronto-Buffalo-London 1988.
22. Synthronon. Art et archéologie de la fin de l’Antiquité et du Moyen Age, Paris 1968.
23. G. Vikan, Art, Medicine, and Magic in Early Byzantium, „Dumbarton Oaks Papers”, 38, 1984, s. 65-86.
24. G. Vikan, Byzantine Pilgimage Art, Dumbarton Oaks 1982.
25. K. Weitzmann, The Monastery of Saint Catherine at Mont Sinai. The Icons. Vol. 1: From the Sixth to the Tenth Century, Princeton, New Jersey 1976.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: