Historia sztuki nowożytnej powszechnej 3105-HNPWOWE
Do zagadnień prezentowanych w czasie wykładu należą:
Początki i rozwój sztuki renesansowej w XV-wiecznej
Florencji, przemiany w architekturze sakralnej i świeckiej,
malarstwie i rzeźbie (m.in. Ghiberti, Donatello, Masaccio,
Brunelleschi, Alberti). Sztuka dojrzałego renesansu (m.in.
Leonardo, Michał Anioł, Rafael, Bramante). Malarstwo
weneckie końca XV i XVI w. (Bellini, Giorgione, Tycjan,
Veronese, Tintoretto). Architektura, malarstwo i rzeźba
XVI w. (m.in. Parmigianino, Rosso Fiorentino, Pontormo,
Cellini, Giambologna, Vignola, Palladio). Przemiany w
architekturze rzymskiej na przełomie XVI i XVII w.
(Giacomo Della Porta, Domenico Fontana, Carlo
Maderno). Malarstwo włoskie XVII w.: malarstwo
rzymskie i bolońskie pocz. XVII w. (Carracci,
Domenichino, Guido Reni, Guercino); Caravaggio i
caravaggioniści w Italii i na północy Europy; Pietro da
Cortona, Andrea Sacchi, Nicolas Poussin i in. Rzeźba
rzymska XVII w. (m.in. Bernini, Algardi, Duquesnoy).
Architektura XVII w. (Bernini, Borromini, Guarini, Pietro
da Cortona, Carlo Rainaldi, Carlo Fontana). Przemiany w
sztuce rzymskiej pod koniec XVII i na początku XVIII w.
(m.in.: Carlo Maratta, Andrea Pozzo, Pierre Le Gros,
Camillo Rusconi).
Omawiane będą również zagadnienia dotyczące innych
krajów i regionów, np. malarstwo niderlandzkie XV w.;
sztuka we Francji, zwłaszcza w epoce Franciszka I i tzw.
szkoły Fontainebleau oraz epoce Ludwika XIV; sztuka w
kręgu dworu Rudolfa II w Pradze.
W trakcie zajęć omawiane są także wybrane zagadnienia
dotyczące mecenatu, kolekcjonerstwa, rynku sztuki i jej
różnorodnych funkcji (dewocyjnych, komemoratywnych,
propagandowych itp.).
Metody prowadzenia zajęć:
wykład
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną dotyczącą dzieł sztuki nowożytnej, w
szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji,
datowania, warunków przechowywania
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki nowożytnej poza obszarem Polski (i
Rzeczpospolitej), obejmującą dzieje, teorię i metodologię
dyscypliny; ma wiedzę na temat rozwoju i
rozpowszechnienia najważniejszych zjawisk
artystycznych w nowożytnej Europie, ich cech
charakterystycznych oraz znaczenia
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki nowożytnej w ujęciu
chronologicznym, tematycznym i problemowym, w
zakresie najważniejszych artystycznych kierunków,
ruchów, tendencji, środowisk; zna działalność
najważniejszych nowożytnych malarzy, rzeźbiarzy i
architektów; potrafi scharakteryzować znaczenie
centrów artystycznych dla rozpowszechniania się
nurtów i tendencji w sztuce nowożytnej, a także rolę
wybranych ośrodków prowincjonalnych
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach
historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia,
filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i
literaturze; ma podstawową wiedzę o mecenacie
artystycznym, kolekcjonerstwie, funkcjach sztuki oraz o
znaczeniu uwarunkowań politycznych, gospodarczych i
religijnych w epoce wczesnonowożytnej
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Egzamin pisemny (egzamin składa się z części
ilustracyjnej, sprawdzającej umiejętność rozpoznawania
dzieł, oraz pytań opisowych).
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 60% punktów
z egzaminu pisemnego.
Literatura
Przykładowa literatura:
Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i
XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto,
Warszawa 2010
Białostocki J., Sztuka XV wieku od Parlerów do Dürera,
Warszawa 2010
Blažicek O., Barockkunst in Böhmen, Praha 1967
Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700,
Harmondsworth 1953 [i kolejne wydania]
Chastel A., Sztuka włoska, T. 1-2, Warszawa 1978
Die Kunst des Barock in Österreich, hrsg. G. Brucher,
Salzburg 1994
Freedberg S.J., Painting in Italy 1500 to 1600,
Harmondsworth 1975
Genaille R., Sztuka flamandzka i belgijska, tłum. H.
Andrzejewska, Warszawa 1976
Gerson H., Ter Kuile E.H., Art and Architecture in
Belgium 1600 to 1800, Harmondsworth 1960
Kalnein W., Levey M., Art and Architecture of the
Eighteenth Century in France, Harmondsworth 1972
Kubler G., Soria M., Art and Architecture in Spain and
Portugal and their American Dominions 1500 to 1800,
Harmondsworth 1959
Levey M., Dojrzały renesans, Warszawa 1980
Levey M., Wczesny renesans, Warszawa 1972
Mérot A., French Painting in the 17th Century, New
Haven 1995
Murray P. i L., Sztuka renesansu, tłum. J. Arszyńska, A.
Mosingiewicz, Toruń 1999
Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R.
Depta, Toruń 1999
Nash S., Northern Renaissance Art, Oxford 2008
Osten G. von der, Painting and Sculpture in Germany
and the Netherlands 1500 to 1600, Harmondsworth
1969
Poeschke J., Die Skulptur der Renaissance in Italien, Bd.
1-2, München 1990
Pope-Hennessy J., Italian High Renaissance and Baroque
Sculpture, London 1963 [i kolejne wydania]
Pope-Hennessy J., Italian Renaissance Sculpture,
London 1958 [i kolejne wydania]
Rosenberg J., Slive S., Ter Kuile E.H., Dutch Art and
Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966
Rzepińska M., Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989
Secomska K., Malarstwo francuskie XVII wieku,
Warszawa 1985
Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska,
Warszawa 1970
Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988
Waźbiński Z., Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989
Welch E., Art in Renaissance Italy 1350-1500, Oxford
1997
Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to
1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wydania]
Zerner H., Renaissance Art in France. The Invention of
Classicism, Paris 2003
Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500,
T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast
niderlandzkich, Warszawa 2008, T. 2, Niderlandzkie
malarstwo tablicowe 1380-1500, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: