Warszawa XIX-XXw. Ujecie raczej kulturowe 3105-HKHC-WURK
Niełatwo byłoby zapewne znaleźć w europejską
metropolię, która w XX wieku doświadczyła takich zmian
jak Warszawa: władz, systemów politycznych, struktury
społecznej i narodowościowej, przestrzeni publicznej,
architektury i urbanistyki. Wiek XX zaczęła jako trzecie
miasto Imperium Rosyjskiego, skończyła jako metropolia
aspirująca do roli najważniejszych miast europejskich. Po
drodze była stolicą II Rzeczpospolitej, dystryktu
Warszawskiego Generalnego Gubernatorstwa, PRL i w
końcu suwerennej Polski, z zarówno z imponującymi, jak
tragicznymi konsekwencjami.
Celem konwersatorium będzie prezentacja, omówienie i
przedyskutowanie drobnego tylko wycinka zagadnień
związanych z dwudziestowieczną historią Warszawy.
Większość tematów będzie powiązana z szeroko
rozumianą historią społeczną i historią kultury. Podczas
zajęć zostaną wykorzystane różne typy źródeł i metod
dydaktycznych – analizy przekazów wizualnych
(fotografia, film fabularny/dokumentalny), prasa,
memuarystyka, źródła internetowe. Istotnym elementem
konwersatorium będą różnego rodzaju zajęcia terenowe.
1.Zajęcia wstępne: ustalenie listy uczestników, omówienie
poszczególnych tematów, form pracy (m.in. prezentacje
przygotowywane przez uczestniczki i uczestników zajęć),
prezentacja źródeł i literatury.
2-3. Trzecie miasto Imperium, czyli Warszawa przełomu
XIX i XX w. Ludzie, architektura, przestrzeń publiczna.
4. W obiektywie wroga: niemieckie fotografie Warszawy z
I i II wojny światowej. Porównanie.
5-6: Warszawa II RP, PRL i III RP: walka o przestrzeń
symboliczną.
7-8. Dzielnice (nie)piękne czyli Warszawa dwudziestolecia
międzywojennego.
9-10. Miasto (częściowo) prawdziwe, czyli co można
wyczytać z dwudziestowiecznych przewodników po
Warszawie.
11-12. Zaginiona wieloetniczność miasta. Zajęcia na
cmentarzach ewangelicko-augsburskim i prawosławnym.
13. Czy Praga to też Warszawa? Zajęcia w Muzeum Pragi.
14. Za granicami Warszawy, czyli co ukształtowało
stołeczny region?
15. Czytanie krajobrazu miasta, czyli co można zobaczyć z
30. piętra Pałacu Kultury?
Powyższy program może oczywiście ulec pewnym
zmianom.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W14 - Student uczestniczący w konwersatorium
wykładzie nabywa wiedzę zarówno o podstawowych
pojęciach związanych z historią społeczną w ogóle, jak o
wybranych problemach i procesach z historii społecznej
Polski w XX wieku. Oprócz zapoznania się z metodologią,
terminologią, faktografią, czy periodyzacją uczestnik
wykładu będzie mógł rozpoznać zależności między historią
społeczną a polityczną, gospodarczą, czy dziejami kultury.
K_W16 - Zdobędzie wiedzę i instrumentarium zarówno do
zrozumienia przeszłości, jak wielu procesów zachodzących
obecnie.
K_U05 – Zaprezentowane podczas konwersatorium źródła
pozwolą uczestnikom na udoskonalenie umiejętności
krytyki źródeł i pomoże w wykorzystaniu ich we własnych
badaniach;
K_U07 – studenci udoskonalą umiejętność dyskusji,
merytorycznego argumentowania oraz sposobów
prezentacji wiedzy.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny uczestnika zajęć będą:
- obecność; osoby, które opuszczą (bez ważnego i
udokumentowanego powodu) więcej niż trzy zajęcia nie
mogą zaliczyć zajęć.
- aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji etc.).
- kreatywność (np. samodzielne przygotowanie prezentacji
multimedialnej).
Literatura
Podstawowa literatura: lektury do poszczególnych tematów
zostaną podane podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: