‘Najweselszy barak w obozie?’ Kultura PRL-u i polityka kulturalna w porównaniu do innych państw socjalistycznych 3105-HKHC-PRL-K
Celem zajęć jest analiza i porównanie polityki kulturalnej w
trzech krajach socjalistycznych i poznanie się z różnicami i
wspólnymi okolicznościami, z którymi stworyczieli i
stworzycielki mass media (dziennikarzy, pisarzy, reżyserowie,
filmowcy) musieli sobie radzić w systemie socjalistycznym.
Uczestnicy i uczestniczki zajęć zapoznają się w szczególności z
różnymi aspektami kultury PRL-owskiej, NRD-owskiej oraz
czechosłowackiej (literatura, film, telewizja itd.), m.in. na
podstawie biografii różnych wybitnych postaci z danych
zakresów kultury (np. Czesław Miłosz, Andrzej Wajda,
Stanisław Bareja, Miloš) oraz kontekstach, w których działali.
Rozwój kultury i środków masowego przekazu zależał od
czynników zewnętrznych i wewnętrznych, takich jak z jednej
strony okoliczności zimnej wojny, a z drugiej strony specyficzna
(narodowa) polityka kulturalna, od która była podporządkowana
potrzebom politycznymi rządów komunistycznych. Ponadto
właśnie te obszary podlegały ścisłej kontroli, której jednak nie
należy postrzegać jako jednostronnej, ponieważ pozostawiała
ona pewną swobodę negocjacji między cenzorem a twórcą
kultury.
Kurs obejmuje poznanie i wielowarstwowe podejście do
zagadnień kultury weimarskiej i obejmuje m.in.:
– rozwój mediów (film, kino, literatura) i ich stosunek do
rzeczywistosci,
– rozwój polityki kulturalnej,
– międzynarodowe wpływy, szczególnie między trzema
wymienionymi krajami,
– granice tego, co można powiedzieć i pokazać, oraz procesy
negocjacyjne, które za tym stoją.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka):
– nabywa wiedzę o kulturze czasu PRL-owskiego, NRD i CSSR
– zdobywa wiedzę o kontekście międzynarodowym;
– potrafi dzięki nabywanej wiedzy podejmować dyskusję oraz
stosować merytoryczną argumentację na temat kulturowych
procesów oraz różnic i wspólnych procesach w dziedzinie
kulturalnej państw socjalistycznych.
Kryteria oceniania
Prezentacja i referat podczas zajęć oraz krótka praca domowa
(do 15 stron)
Oceniane będą:
– przedstawienie danego problemu z dziedziny polityki
kulturalnego danego kraju,
– krytyczna analiza podstawowych tekstów o danym problemie,
– umieszczenie danego problemu w kontekście zimnej wojny i
sytuacji politycznej danego kraju oraz argumentacja wynikająca
z krytycznej oceny rozwojów kultury w ich kontekstach.
Literatura
Przedstawiona literatura przedmiotu ma charakter orientacyjny.
Lektury na poszczególne spotkania zostaną dostosowane do
poszczególnych tematów zajęć w uzgodnieniu z uczestnikami i
uczestniczkami zajęć.
Literatura podstawowa:
Haltof, Marek: Polish national cinema. New York 2002.
Mazierska, Ewa: Masculinities in Polish, Czech and Slovak
cinema Black Peters and men of marble. New York 2010.
Mazierska, Ewa/Goddard, Michael: Polish cinema in a
transnational context. Rochester 2014.
Falkowska, Janina: Andrzej Wajda. History, politics, and
nostalgia in Polish cinema. New York 2007.
Bren, Paulina: The greengrocer and his TV. The Culture of
Communism after 1968 Prague Spring. Ithaca, NY, 2010.
Karl, Lars/Skopal, Pavel: Cinema in service of the state
perspectives on film culture in the GDR and Czechoslovakia,
1945-1960. New York 2015.
Richthofen, Esther von: Bringing culture to the masses. Control,
compromise and participation in the GDR. New York 2009.
Romek, Zbigniew: Cenzura w PRL. Relacje historyków.
Warszawa 2000.
Pawlicki, Aleksander: Kompletna szarość cenzura w latach 1965
– 1972. Instytucja i ludzie. Warszawa 2001.
Matkowska, Ewa/Polechoński, Krzysztof/Rzeszotnik, Jacek:
Literatura polska w tajnych dokumentach NRD. Warszawa
2017.
Jan Čulík: A Society in Distress: The Image of the Czech
Republic in Contemporary Czech Feature Film. Sussex 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: