Alternatywna historia starożytności i początków średniowiecz 3105-HKHC-AHSSPS-K
Dyskusja będzie dotyczyła Europy z
rozszerzeniem na przylegającą część świata
śródziemnomorskiego. Podana niżej lista tematów
(część z nich zazębia się ze sobą) jest propozycją i
może być rozszerzona, korygowana itp. Celem jest
konfrontacja wydarzeń przynależnych do
„oczywistości” historycznych z możliwościami
zupełnie innego toku wydarzeń. Rozważania będą
obejmowały nie tylko konsekwencje „historii
alternatywnej”, lecz także warunki, które były
konieczne dla zmiany.
Co by się stało, gdyby:
1. Nie było „rewolucji neolitycznej”, to jest gdyby
ludzkość nie wprowadziła gospodarki produkcyjnej
2. Nie było wojny trojańskiej, czyli ekspansji
„Achajów” w basenie Morza Śródziemnego
3. W świecie śródziemnomorskim nie pojawili się
Scytowie
4. Cyrus I Wielki nie zdobył Babilonu i nie zgodził się
na odbudowę świątyni w Jerozolimie
5. Nie było wojen grecko-perskich
6. Nie doszło do ekspansji Celtów
7. Państwo rzymskie nie prowadziło podbojów w
Europie
8. Konstantyn Wielki nie nadał chrześcijaństwu
faktycznej rangi religii państwowej
9. Hunowie nie dotarli do Europy
10. Małoznaczące plemię germańskie nie rozpoczęło
ekspansji w post-rzymskiej Galii, czyli do
powstania państw merowińskich
11. Nie było ekspansji Słowian
12. Awarowie nie wtargnęli do Kotliny Karpackiej
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych
instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych
osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz
pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i
społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem
archeologii protohistorycznej
K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach
filozoficznych od antyku do współczesności, ze
szczególnym uwzględnieniem antycznych
koncepcji historiozoficznych
K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru
teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych
mediów, socjologii i filozofii kultury
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów
różnych badaczy historii sztuki antycznej i
pradziejowej, historii kultury i archeologii
protohistorycznej oraz umiejętność wyciągania
wniosków
K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za
zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa
kulturowego, standardów upowszechniania,
bezpieczeństwa i ochrony zabytków i stanowisk
archeologicznych
K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy
związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika,
kuratora, pracownika służby ochrony zabytków,
animatora kultury, recenzenta wystaw)
Kryteria oceniania
Zaliczenia na podstawie aktywności w trakcie zajęć
Literatura
Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy
uczestników i informacji przekazywanych przez
prowadzącego. Podane niżej pozycje stanowią
wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących
poszerzyć wiedzę.
Wł. Antoniewicz, Historia sztuki najdawniejszych
społeczeństw pierwotnych. Część 1, Warszawa
1957.
A. Böhme, Schmuck der römischen Frau, Kleine
Schriften zur Kenntnis der römischen
Besatzungsgeschichte Südwestdeutschlands 11,
Stuttgart 1974.
E. Bugaj, Motywy figuralne na ceramice
germańskiego kręgu kulturowego, Poznań 1999.
J. Gąssowski, Sztuka pradziejowa w Polsce,
Warszawa 1975.
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze
dzieje ziem polskich (do VII w.), Wielka historia
Polski, tom 1, Kraków 1998.
T. Kolnik, Rímske a Germánske Umenie na
Slovensku, Bratislava 1984.
M. Mączyńska, Światło z popiołu. Wędrówki ludów w
Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013.
J. Rosen-Przeworska, Ikonografia
wschodnioceltycka, Wrocław-Warszawa-Kraków-
Gdańsk 1976.
A. Rzeszotarska-Nowakiewicz, Styl Nidajno. Źródła,
inspiracje i przykłady rzymsko-barbarzyńskiej
koncepcji zdobniczej z późnej starożytności,
Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: