Herkules czy Wadżrapani? Sztuka Gandhary wobec tradycji grecko-rzymskiej 3105-HCZW-K
Konwersatorium poświęcone sztuce buddyjskiej Gandhary, podczas którego omawiane będą zagadnienia związane z narodzinami sztuki w tym regionie, kształtowaniem się stylu oraz wpływami sztuki zachodniej (grecko-rzymskiej) na jego formę.
Poruszona zostanie także problematyka ikonografii – tematów i motywów popularnych w sztuce Gandhary, a także charakterystycznych póz i gestów. Na zajęciach analizowane będą zarówno posągi pełnoplastyczne, jak i płaskorzeźby zdobiące buddyjskie budowle sakralne.
Konwersatorium ma rozwijać umiejętność krytycznego myślenia o podziałach Wschód–Zachód (Europa–Azja) w interpretacji zjawisk artystycznych oraz skłaniać do refleksji nad samym pojęciem sztuki późnoantycznej i pytaniem, czy Gandhara mieści się w jej ramach.
Metody prowadzenia zajęć:
Konwersatorium z elementami wykładu, ukierunkowane na rozwijanie umiejętności analizy dzieł sztuki pod kątem cech formalnych i treści ikonograficznych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu absolwent zna i rozumie:
K_W02 – w zaawansowanym stopniu terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki Gandhary, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania, sposobów inwentaryzacji.
K_W04 – szczegółowe zagadnienia z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, związane ze sztuką Gandhary i jej związkami z tradycją grecko-rzymską.
Absolwent potrafi:
K_U04 – wykorzystywać posiadaną wiedzę do rozpoznawania różnych rodzajów obiektów sztuki Gandhary oraz sztuki grecko-rzymskiej (pod względem techniki, typologii, chronologii, stylistyki, genezy i atrybucji) a także przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
K_U07 – komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii, poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury.
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Absolwent jest gotów do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce.
K_K02 – uznawania znaczenia wiedzy we właściwym określeniu priorytetów służących realizacji zadań, sformułowanych problemowo przez siebie i innych, w tym ekspertów.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Podstawą do uzyskania pozytywnej oceny jest aktywny udział w zajęciach – obecność oraz uczestnictwo w dyskusjach. Forma zaliczenia obejmuje:
1. Prezentacja na zajęciach (15–30 minut; długość prezentacji zależy od liczby uczestników. W przypadku zbyt dużej grupy możliwe są prezentacje w parach, za zgodą prowadzącego).
2. Esej zaliczeniowy o objętości maksymalnie 5 stron znormalizowanego maszynopisu.
Kryteria oceny:
Prezentacje i eseje będą oceniane pod względem merytorycznym (wiedza zdobyta podczas zajęć), staranności wykonania oraz umiejętności samodzielnej analizy.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze:
Do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
The Global Connections of Gandharan Art. Proceedings of the Third International Workshop of the Gandhāra Connections Project, University of Oxford, 18th-19th March, 2019, Oxford, 2020.
H. Buchthal, The western aspects of Gandhara sculpture, London 1945.
J. Elsner, The Art of the Roman Empire: AD 100-450, Oxford 2018.
L. Nehru, Origins of the Gandhāran style : a study of contributory influences, Oxford 1989.
P. Stewart, Gandharan Art and Classical World, Oxford 2024.
Podana literatura ma charakter orientacyjny i może być uzupełniana w miarę potrzeb wynikających z przebiegu zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: