Gotycka architektura południowych pobrzeży Bałtyku 3105-GAP-WE
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką
badawczą gotyckiej architekturą południowych pobrzeży
Bałtyku, czyli terenów od Lubeki, przez Meklemburgię po
Pomorze od XIII do schyłku XV w.Poruszane problemy
szczegółowe:
1. Uwarunkowania polityczne i gospodarcze rozwoju miast w
strefie nadbałtyckiej, znaczenie Hanzy
2. Początki gotyckiej architektury ceglanej w regionie, cegła
jako budulec
3. Architektura trzynastowiecznych kościołów parafialnych i
klasztornych, rola zakonów w rozwoju budownictwa
4. Kościół Mariacki w Lubece - dzieje budowlane i jego
znaczenie dla architektury niżu bałtyckiego w XIV w.
5. Hale obejściowe, trójapsydowe, zintegrowane -
różnorodność form kościołów miejskich w XIV i XV w.
6. Twórczość Hinricha Brunsberga - fakty i spekulacje
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07;
K2_U02; K2_U10; K2_K04
Uczestnik zajęć wyniesie z nich gruntowną wiedzę o
przemianach stylowych ceglanej architektury gotyckiej na
północy Europy. Będzie w stanie rozpoznać najważniejsze typy
kościołów miejskich (parafialnych i zakonnych) i wyjaśnić
artystyczne, społeczne i polityczne podłoże ich specyficznego
ukształtowania. Będzie potrafił wpisać zjawiska artystyczne w
historyczny kontekst regionu.
Student zna i potrafi:
zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie
rozszerzonym;
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą
terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i
innych nauk historycznych;
ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji,
szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki;
ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach
badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i
dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki;
ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach
naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na
integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin
naukowych;
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji,
wartościowania i problematyzowania różnych wytworów
kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,
właściwych dla historii sztuki.
Student potrafi:
wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące
analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów,
dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki
i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki.
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie eseju o charakterze problemowym na
koniec semestru
Literatura
1. H. J. Böker, Die mittelalterliche Backsteinarchitektur
Norddeutschlands, Darmstadt 1988
2. N. Nussbaum, Deutsche Kirchenbaukunst der Gotik, 2. Aufl.,
Darmstadt 1994
3. Studien zur Backsteinarchitektur, Bd. 1-7, Berlin 2000-2005
4. N. Zaske, Gotische Backsteinkirchen Norddeutschlands,
Leipzig 1968
5. W. Schäfke, Mittelalterliche Backsteinarchitektur von
Lübeck bis zur Marienburg, Köln 1995
6. Sztuka pobrzeża Bałtyku. Materiały Sesji Stowarzyszenia
Historyków Sztuki Gdańsk, listopad 1976, Warszawa 1978
7. Architektura gotycka w Polsce (= Dzieje Sztuki Polskiej, t.
2), Warszawa 1995 [tam literatura dotycząca budowli z
terenu obecnej Polski]
8. J. Jarzewicz, Gotycka architektura Nowej Marchii.
Budownictwo sakralne w okresie Askańczyków i
Wittelsbachów, Poznań 2000 [tu obficie cytowana literatura
niemieckojęzyczna]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: