Fundacje Władysława Jagiełły 3105-FWJ-K
Na zajęciach będą rozważane dzieła ufundowane przez Władysława Jagiełłę, a także dotyczące ich źródła pisane. Głównym celem jest wprowadzenie w problemy związane z analizowaniem zjawisk artystycznych sytuujących się na przełomie epok (średniowiecza i nowożytności) i kręgów kulturowych (chrześcijaństwa zachodniego i wschodniego), a także rola źródeł pisanych w badaniach historyczno-artystycznych.
1. Wprowadzenie
2. Fundacje Władysława Jagiełły w źródłach pisanych
3. Fundacje architektoniczne Władysława Jagiełły
4. Malowidła ruskie w Wiślicy
5. Malowidła ruskie w Lublinie
6. Malowidła ruskie w Sandomierzu
7. Malowidła fundowane przez innych książąt litewskich
8. Nagrobek Władysława Jagiełły – główne problemy badawcze i kwestie sporne w literaturze
9. Nagrobek Władysława Jagiełły a inne nagrobki królewskie w katedrze krakowskiej
10. Nagrobek Władysława Jagiełły a sztuka włoska
11. Władysław Jagiełło a wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej
12. Wizerunki Władysława Jagiełły
13. Kaplica Świętokrzyska w katedrze krakowskiej
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student ma podstawową wiedzę na temat omówionych zagadnień. Potrafi krytycznie czytać źródła i opracowania. Zauważa złożoność zjawisk w sztuce XV w., różnorodność uwarunkowań, którym podlegała i potrafi na ten temat dyskutować. Zajęcia rozwijają podstawowe umiejętności badawcze
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie udziału w zajęciach (wymagane będzie wygłoszenie krótkiego, ok. 5-10 min., wprowadzenia do jednego tematu zajęć).
Literatura
A. Różycka-Bryzek, Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej. Pochodzenie i dzieje średniowieczne, „Folia Historiae Artium”, 26: 1990, s. 5-26;
A. Boczkowska, Herkules i Dawid z Rodu Jagiellonów, Warszawa 1993;
A. Różycka-Bryzek, O uwarunkowaniach patronatu króla Władysława Jagiełły nad malarstwem bizantyjsko-ruskim w Polsce, w: Polska-Ukraina 1000 lat sąsiedztwa, vol. 5, ed. S. Stępień, Przemyśl 2000, s. 149-156;
taż, Freski bizantyńsko-ruskie fundacji Jagiełły w kaplicy Zamku Lubelskiego, Lublin 2000;
R. Maniura, Pilgrimage to to Images in the Fifteenth Century. The Origins of the Cult of Our Lady of Częstochowa, Woodbridge 2004;
Giedrė Mickūnaitė, Maniera Graeca in Europe’s Catholic East: Byzantine Paintings in the Parish Church of Trakai, Lithuania, „Ikonotheka”, 22, 2009, s. 41–53.
A. Boczkowska, Sarkofag Władysława Jagiełły i Donatello. Początki odrodzenia w Krakowie. Sztuka–polityka–humanizm, Gdańsk 2011
M. Walczak, Nagrobek Władysława Jagiełły, Donatello i metodologia historii sztuki. Uwagi na marginesie książki Anny Boczkowskiej, Sarkofag Władysława Jagiełły i Donatello. Początki odrodzenia w Krakowie. Sztuka–polityka–humanizm, „Studia Źródłoznawcze”, 50, 2012, s. 128-135
Katarzyna Płonka-Bałus, O trudnej „sztuce widzenia" i czytaniu źródeł. Dwie publikacje o nagrobku Władysława Jagiełły w katedrze krakowskiej, „Modus”, 12-13, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: