Film jako źródło historyczne 3105-FIZH-KK
Przedmiot konwersatorium stanowi wielokierunkowa (funkcjonalna, estetyczna, polityczna, ekonomiczna itp.) analiza utworu filmowego traktowanego jako źródło historyczne. Poświęcone zostało w szczególności polskiemu filmowi fabularnemu i dokumentalnemu okresu po drugiej wojnie światowej. Długofalowy cel konwersatorium, które stanowi kontynuację działającego od 1994 roku seminarium pod tym samym tytułem, stanowi wypracowanie metody badawczej użytecznej dla historyka, historyka sztuki czy kulturoznawcy, sięgającego po materiał filmowy. W ramach konwersatorium możliwa będzie kontynuacja prac dyplomowych podjętych wcześniej przez studentów na seminariach: Historia idei. Epoka nowożytna oraz Film jako źródło historyczne.
Do dyspozycji słuchaczy postawiono kolekcję ponad 2.000 filmów produkcji polskiej i zagranicznej, podzieloną na dwa katalogi, Katalog filmów polskich oraz Kanon kina światowego, zamieszczone na stronach internetowych Instytutu Historycznego UW (dział dydaktyka IH, seminarium filmowe): http://www.ihuw.pl//content/category/5/63/157/lang.pl
Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie, w podwójnym, trzygodzinnym wymiarze i zakończone są oceną.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętność zastosowania terminologii, teorii badawczych związanych z kulturą popularną, w szczególności z filmem. Umiejętność samodzielnego stawiana pytań badawczych dot. dzieła filmowego oraz prowadzenia samodzielnych badań- tak w odniesieniu do przeszłości, jak i teraźniejszości zjawisk kulturowych, społecznych, politycznych i innych w oparciu o materiał filmowy. Innymi słowy: umiejętność analizy obrazu filmowego nie tylko jako unikalnego dzieła artystycznego, lecz także podlegającego typologii produktu swojego czasu i miejsca – w kontekście innych manifestacji w dziedzinie kultury popularnej: literatury gatunkowej, programów telewizyjnych i radiowych, widowisk masowych.
Zajęcia rozwijają podstawowe umiejętności badawcze.
Kryteria oceniania
Ewaluacja nabytej wiedzy i umiejętności dokonywana będzie głównie poprzez ocenę pracy pisemnej, w formie krótkiego eseju (3-4 ss), napisanego pod kierunkiem wykładowcy. Możliwa będzie również prezentacja przygotowana przez samych słuchaczy na temat wybranych zagadnień
Literatura
Zagadnienia ogólne (kultura popularna i jej manifestacje): Ka-spar MAASE, Grenzloses Vergnuegen. Der Aufsteig der Massen-kultur 1850-1970, Fischer, Frankfurt a/M, 1997, rozd. 4, s. 115- 154; Umberto ECO, Apokaliptycy i dostosowani, przekład Piotr SALWA, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010; IDEM, E. Sue. Socjalizm i pocieszenie” [w:] Superman w literaturze ma-sowej, przekład Joanna UGNIEWSKA, wyd. 2, Instytut Wydaw-niczy Znak 2008; Antonina KŁOSKOWSKA, Kultura masowa, wydanie nowe, PWN, Warszawa 2005.
Mieczysław WOJTCZAK, Kronika nie tylko filmowa, Wydawnic-two Studio Emka, Warszawa 2004, rozdz. IV-IX, s. 53-145. Opracowania: Tadeusz CEGIELSKI, Grażyna SZELĄGOWSKA, Film fabularny doby PRL w rozpoznaniu przemian społecznych i kul-turowych , „Przegląd Humanistyczny” 6, 2011, . 5-18; Tadeusz LUBELSKI, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Vi-deograf II, Katowice 2009, rozdz. III, s. 73-108, rozdz. V, s. 157-234, rozdz. VII, s. 235-296; Anna MISIAK, Kinematograf kon-trolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokra-tycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Universitas, Kraków 2006, rozdz. I, s. 71-110, rozdz. II, s. 169-262; Stanisław MISZ-CZAK, Historia radiofonii i telewizji w Polsce, Wydawnictwa Ra-dia i Telewizji, Warszawa 1971; Praca zbiorowa, 70 lat Polskiego Radia, Wydawnictwa Polskiego Radia, Wydawnictwo TENTEN, Warszawa 1995; Maciej WOJTYŃSKI, Telewizja w Polsce do 1972 roku, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: