Fotografia i sztuka w PRL. Teoria, krytyka, warsztat 3105-FISZT-K
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom wybranych zagadnień dotyczących relacji sztuk plastycznych i fotografii w okresie PRL. Analizie podlegać będzie zarówno twórczość poszczególnych fotografów i artystów (m.in. Zbigniew Dłubak, Alina Szapocznikow, Jadwiga Maziarska, Wojciech Zamecznik, Zdzisław Beksiński, Bronisław Schlabs, Marek Piasecki), kierunki i postawy artystyczne (m.in. fotografia humanistyczna, konceptualizm, fotomedializm, hiperrealizm), jak i refleksja teoretyczna, krytyka artystyczna (m.in. Alfred Ligocki, Urszula Czartoryska) czy wystawiennictwo (m.in. działania Stanisława Zamecznika). Przeanalizowane zostaną wzajemne inspiracje, oddziaływania, stanowiska polemiczne, które określały świadomość „nowego” medium fotograficznego wobec tradycji sztuk plastycznych w omawianym okresie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci nabędą wiedzę z zakresu historii fotografii II poł. XX wieku, pogłębiając przy tym znajomość wybranych zagadnień z historii sztuk plastycznych w okresie PRL. Zajęcia zachęcą do formułowania pytań dotyczących obu omawianych obszarów i wykorzystywania nabytej wiedzy w dalszych studiach.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie wygłoszonego referatu oraz aktywności na zajęciach.
Literatura
• Bronisław Schlabs. Krok w nowoczesność, red. Anna Borowiec, Magdalena Piłakowska, Poznań 2012.
• Bułhak Jan, Fotografia ojczysta. Rzecz o uspołecznieniu fotografii, Wrocław 1951.
• Czartoryska Urszula, Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1965 [Gdańsk 2002].
• Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2005.
• Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy historyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2007.
• Font-Reaulx de Dominique, Painting and Photography: 1839-1914, Paris 2013.
• Grabowski Lech, Jan Bułhak, Warszawa 1961.
• Jackiewicz Danuta, U progu socrealizmu. Wystawa fotografii artystycznej «Pokój zwycięża» w Muzeum Narodowym w Warszawie w grudniu 1949 roku, [w:] Socrealizm. Fabuły – komunikaty – ikony, red. Krzysztof Stępnik, Magdalena Piechota, Lublin 2006, s. 499-512.
• Jan Bułhak – pierwsze opracowanie dzieła Jana Bułhaka, red. Lech Lechowicz, Warszawa 2000.
• Jerzy Lewczyński. Archeologia fotografii: prace z lat 1941-2005, Września 2005.
• Jurecki Krzysztof, Fotografia polska lat 80., Łódź 1989.
• Lachowski Marcin, Nowocześni po katastrofie. Sztuka w Polsce w latach 1945-1960, Lublin 2013.
• Lechowicz Lech, Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej, Warszawa 2010.
• Tenże, „Fotografia”, [w:] Polskie życie artystyczne w latach 1945-1960, red. Aleksander Wojciechowski, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 432-437.
• Tenże, Historia fotografii. Część 1: 1839-1939, Łódź 2012.
• Ligocki Alfred, Fotografia i sztuka, Warszawa 1962.
• Tenże, Fotograficzne penetracje, Kraków 1979.
• Tenże, Czy istnieje fotografia socjologiczna?, Kraków 1987.
• Mazur Adam, Historie fotografii w Polsce 1839-2009, Warszawa 2009.
• Przestrzeń między nami [katalog wystawy], red. Tomasz Fudala, Marianne Zamecznik, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa 2011.
• Public Photographic Spaces. Exhibitions of Propaganda from «Pressa» to «The Family of Man», 1928-55 [katalog wystawy], red. Jorge Ribalta, Anna Jiménez Jorquera, Museu d’art. Contemporani de Barcelona, Barcelona 2009.
• Scharf Aaron, Art and Photography, London 1991.
• Sobota Adam, Szlachetność techniki. Artystyczne dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Warszawa 2001.
• Tenże, Antyfotografia i ciąg dalszy [katalog wystawy], Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1993.
• Sontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir Magala, Kraków 2009.
• Strzałkowska Magdalena, Kultura masowa jako narzędzie panowania i walki z alienacją. Krytyka artystyczna Alfreda Ligockiego w latach 1954-1975, „Nowa Krytyka” 2010, nr 24/25, s. 99-118.
• Taż, Ile kosztuje dobre zdjęcie. Rola fotografii prasowej w teorii estetycznej Alfreda Ligockiego, „Zeszyty Prasoznawcze” 2011, nr 1-2, s. 76-93.
• Wirpsza Witold, Komentarze do fotografii. «The Family of Man», Kraków 1962.
• Ziębińska-Lewandowska Karolina, Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, Warszawa 2014.
• Taż, Estetyka dokumentalna w fotografii polskiej okresu odwilży, [w:] Polska fotografia dokumentalna na skrzyżowaniu dyskursów. Materiały z sesji zorganizowanej w dniu 2 IV 2005 z okazji wystawy Leonarda Sempolińskiego, Warszawa 2006, s. 83-94.
Szczegółowa literatura do opracowania zostanie podana podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: